Van Kieler naar zesramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

In ieder geval 1 van de moertjes in mijn Kielers is aan de leg. Ze hebben netjes alle 4 de raampjes uitgebouwd en hadden het voerbakje leeg. Ik heb het voerbakje vervangen door 2 raampjes waar ze nog verder kunnen bouwen.
En wat nu? Hoe lang kunnen ze in een Kieler blijven en hoe zet ik de over naar een zesramer?
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Ewout »

Ik zou niet wachten en ze gewoon meteen met tie-raps aan BK raampjes in een zesramer doen. Eventueel wat uitlopend broed en/of voer bijhangen als je deze van plan bent te gaan verenigen (uit het te verenigen volk).
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door A.A. Staals »

Je kunt ze weken in het kastje houden, ze gaan pas groeien als het broed uitloopt. Als je een broed aflegger maakt drie of vier ramen uitlopend broed) en na 10 dagen de doppen breekt kun je daar de moer invoeren. Na het uitnemen van de koningin kun je er direct een rijpe dop instoppen. Een net uitgelopen koningin na een dag of vijf.
Als je een opzet bakje hebt/koopt kun je dat volkje als reserve inwinteren.

Misschien vind je hier nog iets iets:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... s&start=10

ad staals
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ewout schreef:Ik zou niet wachten en ze gewoon meteen met tie-raps aan BK raampjes in een zesramer doen. Eventueel wat uitlopend broed en/of voer bijhangen als je deze van plan bent te gaan verenigen (uit het te verenigen volk).
Is de kans op inballen niet heel groot? De moer is nog maar net aan de leg.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Kan ik eventueel een schudzwerm maken van een van mijn huidige volken in de zesramer en daar de moer op invoeren?
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Eddy Geurtsen »

Apidea's en/of Kielers overzetten naar grotere ramen? Het gepruts met tie-raps was ik zat, ik vond het zo'n gedoe. Een aantal fietsspaken aan stukjes geknipt en in een U-vorm gebogen. Met deze "haarspeld" kan ik de raampjes gemakkelijk onder de bovenlat klemmen. Als ik de zijlatten weglaat, kan ik precies 3 Apidea-raampjes aan één bovenlat krijgen. Hoe dit met de Kielers uitkomt weet ik niet. Ik weet wel dat dit een stuk sneller werkt.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door joselito »

het is misschien veiliger om wat langer te wachten, als ze uitlopend broed heeft in het kielerkastje is ze zelf rijper en heeft ze eigen bijen om haar te verdedigen. Dan kan je ze in een zesramer schudden en een paar ramen broed met bijen geven van een andere kast. Ik laat ze dan wel 24 uur in een kooitje. De volgende dag zijn de bijen verbroedert en kan je een deegstop in het kooitje steken waardoor de bijen haar kunnen bevrijden.
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door roelof1945 »

Een jonge koningin invoeren bij een schudzwerm gaat heel goed maar wel met een kluisje.
Bij de kielers heb ik er een extra kamertje opgezet dan hebben ze 12 raatjes als alle raatjes vol zijn bindt ik deze ik per 2 in een honingraam
zodat ik een startvolkje heb met 6 simplex ramen, ook makkelijk met verenigen.

gr. Roel
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Santtu Pikkarainen »

roelof1945 schreef: Bij de kielers heb ik er een extra kamertje opgezet dan hebben ze 12 raatjes als alle raatjes vol zijn bindt ik deze ik per 2 in een honingraam
zodat ik een startvolkje heb met 6 simplex ramen, ook makkelijk met verenigen.

gr. Roel
Ik vind dit denk ik wel een goede manier. Ik zal aankomende week even twee honingkamertjes halen voor de Kielers, dan kunnen ze nog even doorgroeien.
Dit zijn in princiepe reserverevolkjes voor het geval er iets mis gaat met een van mijn moeren (zoals afgelopen jaar)
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Van Kieler naar zesramer

Bericht door Ewout »

Santtu Pikkarainen schreef:
Ewout schreef:Ik zou niet wachten en ze gewoon meteen met tie-raps aan BK raampjes in een zesramer doen. Eventueel wat uitlopend broed en/of voer bijhangen als je deze van plan bent te gaan verenigen (uit het te verenigen volk).
Is de kans op inballen niet heel groot? De moer is nog maar net aan de leg.
Nee, die is m.i. niet zo groot, mits je alle bijen van het raam uitlopend broed afveegt (en er vanuitgaande dat het 'tzelfde ras is), en de zesramer verder nog leeg is. Die grijsjes weten niet beter en doen geen andere bij kwaad. Op deze manier kun je heel makkelijk en mooi geleidelijk je volkje laten groeien zodat ze niet nog langer in de kieler opgesloten hoeft te zitten. Honingkamertjes voor de kieler zijn dan ook niet nodig - je geeft ze gewoon alle ruimte in de zesramer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten