Kast verdrinkt in honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
wolfshape
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 18:46
Locatie: Hulst, Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Kast verdrinkt in honing

Bericht door wolfshape » za 04 jul 2015, 08:14

Hallo Allemaal,

Hier een luxe probleem, enkele van mijn kasten die overigens moergoed zijn, lopen compleet vol met honing... helaas wordt deze honing niet verzegeld dus ik kan en mag deze er niet uithalen.

Er staat bv een volk op 22 ramen, waar op alle 22 ramen nektar gestoken wordt. Moer heeft nauwelijks ruimte om te leggen. En ramen worden dus niet verzegeld. Deze kasten staan bij een veldje boekweit, linde en kastanje.

Ik weet niet wat ik moet doen.

Heel graag jullie advies,

Groet,

Marco

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kast verdrinkt in honing

Bericht door FrancA » za 04 jul 2015, 09:25

Je kan er een broedbak met kunstraat tussen plaatsen, dan kunnen de bijen nieuwe raat uitbouwen voor de moer om in te leggen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kast verdrinkt in honing

Bericht door ErikS » za 04 jul 2015, 09:28

Ken het probleem ;-) of koningin weg of ramen erbij lijkt me.

- koningaflegger maken en de "oude" kast zijn gang laten gaan.
- bakken bijkopen en onderplaatsen
- of wat ik heb gedaan bij een bevriende imker honingkamers lenen (heb kleine 60 kg losse honing in een kast) en straks teruggeven met mooie uitgebouwde ramen.

als je een wild moment hebt en lege bakken kun je een volledige broedafname doen, tevens bestrijding varroa. Maar er moeten ramen bij op een manier.

grtz,

erik.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kast verdrinkt in honing

Bericht door A.A. Staals » za 04 jul 2015, 09:29

Gewoon einde van de dracht afwachten. Je moet de bijen gewoon hun werk laten doen. Dat kunnen ze goed.

ad staals

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Kast verdrinkt in honing

Bericht door johan » za 04 jul 2015, 10:28

22 ramen is voor een sterk volk op een drachtgebied waar je zstaat op dit moment veel te weinig. Mijn volken staan op dit moment op 44 of 55 ramen. Ze blijven halen dus zullen hun broednest verdrinken. De kans op zwermen vergroot terwijl er geen open broed meer is. Een koninginne aflegger maken moet je dan ook weloverwogen doen. De kans bestaat immers dat het restvolk geen redcel kan aantrekken. In elk geval hebben ze ruimte nodig lijkt me. En snel.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kast verdrinkt in honing

Bericht door A.A. Staals » za 04 jul 2015, 12:11

johan schreef:22 ramen is voor een sterk volk op een drachtgebied waar je zstaat op dit moment veel te weinig. Mijn volken staan op dit moment op 44 of 55 ramen. Ze blijven halen dus zullen hun broednest verdrinken. De kans op zwermen vergroot terwijl er geen open broed meer is. Een koninginne aflegger maken moet je dan ook weloverwogen doen. De kans bestaat immers dat het restvolk geen redcel kan aantrekken. In elk geval hebben ze ruimte nodig lijkt me. En snel.
Mijn volken krijgen nooit meer dan 24 ramen en dat gaat zonder problemen.
022.JPG
ad staals

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Kast verdrinkt in honing

Bericht door johan » za 04 jul 2015, 12:20

A.A. Staals schreef:
johan schreef:22 ramen is voor een sterk volk op een drachtgebied waar je zstaat op dit moment veel te weinig. Mijn volken staan op dit moment op 44 of 55 ramen. Ze blijven halen dus zullen hun broednest verdrinken. De kans op zwermen vergroot terwijl er geen open broed meer is. Een koninginne aflegger maken moet je dan ook weloverwogen doen. De kans bestaat immers dat het restvolk geen redcel kan aantrekken. In elk geval hebben ze ruimte nodig lijkt me. En snel.
Mijn volken krijgen nooit meer dan 24 ramen en dat gaat zonder problemen.

ad staals
Ieder zijn methode maar de vraagsteller heeft nog geen methode. Het is duidelijk dat zijn bijen plaatsgebrek hebben. Jij slingert misschien elke 2 weken, hij zal dat nog nooit gedaan hebben. Ik slinger 2 keer per jaar en geef ze in tussentijd ruimte. zeker op het koolzaad of zoals hij boekwijt kan met dit weer enorme.drachten opleveren. Dat weet jij ook wel.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Kast verdrinkt in honing

Bericht door FerryB » za 04 jul 2015, 14:23

Als de bijen het druk hebben = veel dracht dan verzegelen ze niet maar die honing kun je gewoon slingeren hoor even vochtgehalte meten en je zult zien dat dat prima is. Sterker nog ik had dit jaar verzegelde en onverzegelde bakken en die onverzegelde hadden een beter percentage dan de verzegelde.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

wolfshape
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 18:46
Locatie: Hulst, Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kast verdrinkt in honing

Bericht door wolfshape » zo 05 jul 2015, 09:45

Hallo allemaal,

Dank voor de verhelderende reacties!

Ik heb een broedbak onder het volk geschoven...

Ik ben benieuwd hoe het zich nu verder gaat ontwikkelen.

Met een vriendelijke groet,

Marco

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten