Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Yves
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 13:05
Aantal volken: 0
Contacteer:

Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door Yves » wo 15 jul 2015, 13:33

Hierjuist stelde ik mijzelf even kort voor op dit forum. Ik val onmiddellijk met de deur in huis en ga proberen schetsen wat ik min of meer te weten wil komen.
Een 2 tal weken geleden ben ik met mijn vriendin van België naar Spanje verhuist. De bedoeling is om hier te werken en mooi te kunnen leven. Mijn ouders baten hier al enkele jaren een B&B uit waar we op dit moment verblijven. We wonen hier aan de Costa Blanca, niet ver van de stad Alicante.
In België zijn we vertrokken en met heel ons hebben en houden naar hier vertrokken. Sinds enkele dagen geleden zijn we beiden in orde om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Echter, in Spanje is de wetgeving veel soepeler dan in België betreffende zelfstandigheid. We mogen hier verschillende zaken uitbaten onder 1 ondernemingsnummer. Ik heb altijd al van alles dat zich afspeelt in de natuur gehouden. Samen met mijn vader gaan we hier verschillende gewassen verbouwen maar toch zou ik graag in de toekomst een centje bij verdienen met het 'produceren' van eventueel 'honing'...
Ik weet er TOTAAL NIETS van, heb mij nog niet verder geïnformeerd in de streek hier omwille van de taalbarrière e.d.... Echter hoop ik dat er hier ergens mensen zijn die mij op het juiste spoor kunnen helpen over wat deze hobby in dit klimaat met zich meebrengt. Ik zou het eerst willen uittesten op kleine schaal of dit weldegelijk iets is dat mij ligt. Ik zou het super vinden als ik er hier naast mijn andere activiteiten op deze manier een beetje kan bijverdienen. Je hebt hier namelijk geen keus als buitenlander dan inventief tewerk te gaan om op allerlei manieren de eindjes aan elkaar te kunnen knopen op termijn.Nogmaals, ik beschik op dit moment over geen kennis inzake deze materie maar hoop dat wel stap voor stap te kunnen. Honing 'verbouwen' is 1 zaak, maar hoe het hier verder aan de man (groothandel) te brengen of eventueel naar het buitenland is een andere zaak.
ZOOOOveel vragen, maar stap voor stap hoop ik toch wat inzicht te krijgen en eventueel op een verantwoorde manier te slagen.

Yves

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door nick » wo 15 jul 2015, 13:39

hey Yves .
Ik zou zeggen . En wel gemeend .
Ik zal een weekje spanje boeken .
Jij voorziet mijn accommodatie .
En ik leg je alle beginselen uit en help je zo verder.

Is dit geen mooi voorstel ?

mvg

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door FrancA » wo 15 jul 2015, 13:50

Nick, wat als wij nou eens met zijn twee naar Yves in Spanje gaan?
Spreken wij elkaar misschien wel eens wat tegen vanuit ieder onze eigen visie op bijenhouden..? ;)
Maar dat geeft toch niet?

Yves
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 13:05
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door Yves » wo 15 jul 2015, 14:14

:) dat valt wel te regelen hoor, en dat meen ik echt,.. Echter, zou ik toch vooraf al IETS weten, zodat ik mij niet blindelings in iets instort... Ik aanzie dit niet op grote schaal, echter als een bijverdienste hier in dit land...
Is het de moeite om het over deze boeg te gooien?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door FrancA » wo 15 jul 2015, 19:18

Is dit een nuttige topic voor jou?

Imkerij in Spanje
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... f=5&t=8741

Het Spaanse klimaat is natuurlijk wel behoorlijk anders dan het Belgische klimaat.
Als je de Spaanse taal machtig bent zou je kunnen aankloppen bij Spaanse imkers.

Gebruikersavatar
mybeekeeper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 21:48
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door mybeekeeper » wo 15 jul 2015, 21:54

Hey Yves, ik ben zelf maar een beginnend imker maar ik zou zeggen, probeer gewoon met een volkje of twee en voel aan of het iets voor jou is. Ongetwijfeld zijn er in Spanje ook voldoende imkers waar je via via wel bij terecht kan. De taal kan dan wel een barrière zijn, maar als je naar Spanje verhuist zal je binnen enkele maanden wel een mondje kunnen meepraten.

Weet je echt nog niéts over bijenhouden dan is een forum zoals dit een goed begin. Zelf ben ik ook aan het bloggen over mijn ervaringen als beginner en ik kan je het adres wel bezorgen als je wil, maar het is natuurlijk nog allemaal érg basic voor me :)

Succes en have fun!
beginnend imker + app developer voor imkers

Yves
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 13:05
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door Yves » wo 15 jul 2015, 22:02

Bedankt voor de reacties al. Zijn zeker allemaal nuttig. Die taal spreek ik wel al heel basic, maar om nu onmiddellijk in het imker jargon mee te beginnen praten in het Spaans zit er niet direct in.
Ik zou graag weten waar ik eventueel die bijenkorven kan kopen/zelf maken? Koop je zo een volk bijen of komt dar er allemaal door moeder natuur zelf in terecht?
Hier in deze regio, ook online, vind ik toch bitter weinig informatie terug.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door Erik Konijn » wo 15 jul 2015, 22:47

IK zou zeggen ken eerst je dracht gebied, wat valt er te halen jaarrond. Lees je in bv ebooks boeken en het imkerforum. Succes

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door nick » wo 15 jul 2015, 22:57

Hallo Yves .
Ik meen het ook wat ik jou vertel .
Ik ben zelfstandige en kan verlof nemen wanneer ik wil .
Wil gerust jou een week komen helpen en alle begin uitleggen .
Naderhand wil ik je ook gerust bijstaan in je volgende jaren .
Heb zelf namelijk een heel goede en ervaren peter imker die mij echt voor 90 % alles geleerd heeft .
Hierbij kun je dan ook eventueel terecht met al je vragen .
Een website van belgie waar veel op terug te vinden is bieenkorf.be .
Hier kun je ook de Mercedes onder de bijenkasten terug vinden .
Werk er zelf mee .
Zijn prijzig maar elke cent waard .
En als je het goed aanpakt is deze op 1 jaar terug verdient enkel met je honing opbrengst .

Mvg nick

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Vraag betreffende het 'houden' van bijen in Spanje

Bericht door nick » wo 15 jul 2015, 23:06

FrancA schreef:Nick, wat als wij nou eens met zijn twee naar Yves in Spanje gaan?
Spreken wij elkaar misschien wel eens wat tegen vanuit ieder onze eigen visie op bijenhouden..? ;)
Maar dat geeft toch niet?
lol :D
. klopt hoe meer verschillende imkers .zoveel te meer kom je te weten en zoveel te ingewikkelder kan het worden :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kunstraat en 52 gasten