Overlast volkstuinencomplex beperken..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Epi
Berichten:3
Lid geworden op:do 16 jul 2015, 18:45
Imker sinds:niet
Aantal volken:0
Bijenras(sen):nvt
Contacteer:
Overlast volkstuinencomplex beperken..

Bericht door Epi » do 16 jul 2015, 19:07

Op het volkstuinencomplex heeft mijn buurman op een perceel een pad verder een aantal kasten.
De buurvrouw tegenover mij geeft aan er -samen met een paar andere tuinders- last van te hebben omdat ze soms niet op haar tuin kan komen. Gisteren zag ik idd met eigen ogen dat ze aan het zwermen waren en uit een eerdere ervaring heb ik toen meegekregen dat bijen die zwermen niet snel zullen steken, voor mij persoonlijk vind ik het dan ook eerder een bijzondere gebeurtenis dan dat ik er last van heb.
Maar dat neemt niet weg dat iig deze mevrouw last heeft waar ze plezierig zou moeten kunnen tuinieren. Zelf heeft ze meerdere gesprekken gehad met mijn buurman die niks hebben opgeleverd (het is een Turkse man die communicatief niet heel erg sterk is) en ook het bestuur van het complex komt -aldus haar- niet met oplossingen.
Op het complex is niet een perceel met een meer gunstere ligging qua omringende tuinen.

Ik vroeg me af of er niet een gulden middenweg bestaat, wat zijn middelen die overlast zoveel mogelijk tegengaan die de buurman, de buurvrouw en/of het bestuur in de hand kunnen nemen zodat mijn buurman lekker door kan gaan met imkeren (wat zeker voor een volkstuinencomplex zijn waarde heeft) en mijn medetuinder(s) met plezier kunnen blijven tuinieren?

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:

Re: Overlast volkstuinencomplex beperken..

Bericht door marten » do 16 jul 2015, 19:50

Hallo gewoon een schutting naast de kasten zetten. Dan moeten ze eerst omhoog en dan heb je er geen last meer van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Epi
Berichten:3
Lid geworden op:do 16 jul 2015, 18:45
Imker sinds:niet
Aantal volken:0
Bijenras(sen):nvt
Contacteer:

Re: Overlast volkstuinencomplex beperken..

Bericht door Epi » do 16 jul 2015, 20:14

Op zich worden de kasten wel afgeschermd door coniferen van pakweg 2 meter hoog, de zwerm van gisteren moet daar overheen gevlogen zijn. Ik heb ook wel eens een zwerm een meter of 4 hoog in een boom zien samenklonteren. Moet de afscheiding recht naast de kasten staan om te voorkomen dat ze een bepaalde kant op zwermen?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Overlast volkstuinencomplex beperken..

Bericht door joselito » do 16 jul 2015, 20:38

Als je zelf gekleed als een ruimtevaarder je kasten nakijkt dan zou ik ook bang zijn als ik geen imker was. Zachtaardige bijen die je met enkel een beetje rook kan nakijken wekken al meer vertrouwen. Meestal toon ik dan aan de mensen waar ik sta, wat er in een kast gaande is, zonder dat er iemand gestoken wordt en dat stelt ze gerust. En enkele potten honing uitdelen zal zeker helpen.

Epi
Berichten:3
Lid geworden op:do 16 jul 2015, 18:45
Imker sinds:niet
Aantal volken:0
Bijenras(sen):nvt
Contacteer:

Re: Overlast volkstuinencomplex beperken..

Bericht door Epi » do 16 jul 2015, 20:58

Ik denk ook zeker dat daar een deel van het probleem ligt alhoewel de beste man graag een potje honing uitdeelt is hij m.i. niet heel open over hoe hij met de bijen omgaat waardoor de angst voor de bijen een stuk groter blijft dan daadwerkelijk nodig is. Wellicht dat daar wat valt te behalen..

Lidewij
Berichten:56
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie:Almelo
Contacteer:

Re: Overlast volkstuinencomplex beperken..

Bericht door Lidewij » za 18 jul 2015, 00:10

Ik lees dat de volkstuinbuurman van Turkse komaf is. Vaak kan het de communicatie helpen een medetuinman ( man!) ook van Turkse komaf te vragen eens mee te slenteren naar 's mans tuintje. Zo kan de tuinbuurvrouw wat leren over de bijen, wordt er goed vertaald, en wordt het mannelijke ego voozichtig benaderd. Veel loven en prijzen ( bijen vergroten de opbrengst van komkommer, meloen, etc. flink ) heeft nog nooit geschaadt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overlast volkstuinencomplex beperken..

Bericht door Hans van der Post. » za 18 jul 2015, 00:29

Hier op het volkstuinen complex in Oegstgeest is er wat op gevonden om de imkers onder de tuinders een plek te bieden.
Kijk en scrol terug naar juni 2013 : https://www.facebook.com/pages/Oegstgee ... 6857137328

Misschien een idee voor meer volkstuin verenigen!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten