wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:
wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door aukesch » vr 24 jul 2015, 16:59

Hallo Allemaal,

Vorige week trof ik een 5 tal koninginnendoppen (ongesloten) aan in mijn P0 volk. Ik vermoed wisselcellen aangezien de koningin nog netjes aanwezig was en er volop eitjes waren. De doppen zaten midden op de ramen. Ik heb ze allen gebroken.

Nu, een week later, zelfde verhaal. Wederom de start van doppen (met daarin eitjes). Wederom middenop het raam (nu op 2 ramen, i.p.v. 1)

Het betreft een Carnica P0 (gekocht van Tieme), geboren mei 2013.

Kan ik doppen blijven breken of zullen de dames doppen op blijven trekken, ook in de winter waardoor het volk darrenbroedig kan worden? Of is het wat het is en moet ik het laten gebeuren?

Graag zou ik natuurlijk nog een jaar gebruik maken van haar diensten?

gr!

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door A.A. Staals » vr 24 jul 2015, 17:17

Hoe lang zit die koningin in dit volk? Als ze niet pas is ingevoerd is de inzet waarschijnlijk een stille moerwisseling.
Daar is niets tegen gewassen.

ad staals

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door aukesch » vr 24 jul 2015, 17:19

Al lang, wel heb ik 2 weken geleden nog het volk van 2 BKs naar 1 BK gezet, maar dat lijkt me geen effect te hebben.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 24 jul 2015, 19:13

Hier hetzelfde verhaal. Toevallig ook een P-moer uit 2013 (van Ad Staals). Misgegaan vanaf de zwermtijd. Het volk kreeg zwermdoppen. Aflegger gemaakt. Dan is er toch een jonge moer bij gekomen in de aflegger (waarschijnlijk ook stille moerwisseling), maar de oude liep nog rond. De oude moer apart gezet en deze zit nu in een 6-ramer waarin ik nu al twee keer doppen heb gebroken (net van de week gedaan). Er is genoeg ruimte om te leggen. Volgens mij zijn er andere bijen bijgekomen. Ik hoop dat als de moer weer helemaal in de eigen bijen zit over enkele weken dit gedrag dan stopt, maar ik vrees ervoor.
JP

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door Primus » vr 24 jul 2015, 22:08

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hier hetzelfde verhaal. Toevallig ook een P-moer uit 2013 (van Ad Staals). Misgegaan vanaf de zwermtijd. Het volk kreeg zwermdoppen. Aflegger gemaakt. Dan is er toch een jonge moer bij gekomen in de aflegger (waarschijnlijk ook stille moerwisseling), maar de oude liep nog rond. De oude moer apart gezet en deze zit nu in een 6-ramer waarin ik nu al twee keer doppen heb gebroken (net van de week gedaan). Er is genoeg ruimte om te leggen. Volgens mij zijn er andere bijen bijgekomen. Ik hoop dat als de moer weer helemaal in de eigen bijen zit over enkele weken dit gedrag dan stopt, maar ik vrees ervoor.
Ik heb dat ook al meegemaakt dat een F0 moer steeds wisselcellen aanzette en ik ze telkens wegdeed. Heb volgehouden tot oktober om de cellen weg te breken daarna was ik gestopt, volk was wel darrenbroederig in de lente. Volgens mij mankeert er aan zo'n moer iets en de bijen weten dat maar als te goed en proberen die zo snel mogelijk te vervangen. Wel kan het met een zuivere moer is eenmaal gebeuren dat er een wissel cel komt maar na wegbreken mag die niet terugkomen of je hebt een probleem.

MVG CP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 24 jul 2015, 22:41

OK. We wachten af.

Correctie: het is een moer van 2012.
JP

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door aukesch » za 25 jul 2015, 12:00

Dank voor de reakties!
Ik laat het maar gebeuren denk ik, nu zijn er nog darren wat een goede F1 in het voorjaar zou moeten opleveren.

Ik had nog gehoopt op ervaringen als "koningin in 3 ramer zetten en einde herfst vereningen". Het zei zo!

gr Auke

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 25 jul 2015, 12:36

Zet anders de p0 in kleiner kastje aks kieler of apidea meteigen bijen en laat haar daar nieuw volkje stichten. Mss dat dat nog werkt?
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door A.A. Staals » za 25 jul 2015, 14:15

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Zet anders de p0 in kleiner kastje aks kieler of apidea meteigen bijen en laat haar daar nieuw volkje stichten. Mss dat dat nog werkt?
Niks werkt!

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wisselcellen in P0, kan ik q nog behouden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 25 jul 2015, 14:45

:(
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 126 gasten