Benodigde vermogen kunstraat insmelten.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Benodigde vermogen kunstraat insmelten.

Bericht door alfa vulgaris » za 25 jul 2015, 23:55

Misschien een beetje laat voor dit jaar maar ik hoorde veel mensen vragen stellen:"wat heb je nu nodig voor het insmelten van kunstraat?"

Ik heb vanmiddag een klein proefopstellinkje gemaakt en de resultaten van het geheel gepost op de facebooksite van bijenhouden.nl
Op verzoek van één van de beheerders van het forum (goeie tip) heb ik de daar geplaatste tekst hier even ingeplakt.

"Gebruik acculader
primair 226V (huidige spanning) 39W max bij 230V
secundair 6/12V 1,8 Ampere max 21,6 VoltAmpere (ong. 20Watt)

Ik zet de lader op 6 Volt en ga dan draad voor draad insmelten op een SImplex BK raam met een standaard RVS bedrading.

Open klemspanning van de trafo met gelijkrichter is 6,3 Volt.
Bij insmelten daalt de spanning in eerste instantie tot 3,67 Volt.
Bij insmelten is de stroom bij stroomkring maken 1,48 Ampère en daalt dan.

Bij dit vermogen duurt het ongeveer 7 seconden voor de draad goed is ingesmolten. 10 seconden is te lang

Het dalen van de stroom wordt veroorzaakt door de opwarming van de draad die de weerstand van de draad verhoogd...

P = U x I = 3,67 Volt x 1,48 Ampère = 5,56 Watt.

Dat is dus wat je insmeltapparatuur minimaal moet kunnen leveren aan de secundaire kant.
Andere spanningen,lengtes- en diktes van raambedrading geven andere stromen (en dus variërende warmteontwikkeling)

Voor de meting heb in een flink precies meetinstrument gebruikt wat zeker minder dan 1% afwijkt."

Uiteindelijk zal de stroom worden bepaald door de weerstand van de stroomkring door de secundaire spoel van de trafo.
De weerstand van standaard simplex raambedrading is met verwaarloosbare afwijking hetzelfde dus zal de spoel van de trafo de grootste invloed hebben. Een trafo die meer vermogen kan leveren heeft dikkere wikkelingen met minder weerstand en zal er dus meer stroom gaan lopen in de stroomkring.

Het vermogen wat binnen een werkbaar gebied ligt zal dus ergens tussen minimaal 6 en maximaal rond de 30 Watt moeten zijn.

Kleine moeite lang verhaal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 118 gasten