Op hoeveel bakken inwinteren...?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Op hoeveel bakken inwinteren...?

Bericht door Karin » ma 03 aug 2015, 21:41

Ik heb momenteel twee volken, beiden in een segeberger, beiden met twee broedkamers, waarvan het de bedoeling was dat de bovenste een honingkamer zou zijn.
Bij controle 3 dagen terug was bij het ene volk dat inderdaad het geval, 5 ramen met honing en 6 vulramen.
Bij het andere volk was vrijwel geen voer te bekennen, en waren de ramen bebroed geweest. (ik had geen moerroosters geplaatst)
Ik heb bij dat volk 4 vulramen weggehaald, en daar 4 ramen uit een 'overleden' broedaflegger ingehangen die in de vriezer gelegen hadden, waar nog voer en (nu dood) broed in zat.

De honingramen wil ik morgen of overmorgen gaan slingeren.

Maar waar ik nu even mee zit is, op hoeveel bakken ga ik de volken inwinteren? Kan je een kast te groot houden voor de winter, of maakt dat niet zoveel uit omdat ze toch in een tros bij elkaar kruipen?

Dus haal ik de bovenste broedkamers weg, en laat ik ze op één broedkamer overwinteren, of op twee. Hoe 'bereken' cq zie ik dat?

Bedankt vast!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Op hoeveel bakken inwinteren...?

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 aug 2015, 23:28

Je overwinterd een volk met simplex ramen op twee broedbakken. In de bak aan elke kant van het broednest twee ramen waar voer in zit of kan komen. Verder opvullen met "vul ramen".
Heb je een volk op een broed en honingkamer dan verminder je ook die bakken met zoals hierboven.
Kasten met grote ramen zoals dadant of duhoka ramen winter je op een bak in maar ook kleiner zetten als dit nodig is.
!Hans.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Op hoeveel bakken inwinteren...?

Bericht door Karin » di 04 aug 2015, 10:50

Heel erg bedankt, dat is duidelijk. :-)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Op hoeveel bakken inwinteren...?

Bericht door FrancA » di 04 aug 2015, 11:44

Dit jaar overwinter ik in segeberger kasten op 1 volle BK met daaronder 1 HK met in het midden 4 raampjes met uitgebouwde raat of kunstraat en verder leeg.
Die tip heb ik van de imker van honingmagazijn Epe.
Dat doet hij al jaren zo zonder noemenswaardige wintersterfte van zijn bijenvolken.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Op hoeveel bakken inwinteren...?

Bericht door Karin » di 04 aug 2015, 12:41

Ik gebruik geen HK en dus ook geen HK-raam-formaat. Dus dat is voor mij niet zo handig.
Maar ik kan me voorstellen dat het werkt, als op twee BK's overwinteren gangbaar is.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Op hoeveel bakken inwinteren...?

Bericht door Ewout » di 04 aug 2015, 13:54

Het maakt niet uit of het een HK of een BK is die je onder de BK zet, de bedoeling is dat de bijen een kunnen uithangen onder de broedkamer. De raampjes dienen als klimraampjes.
Ik winter de volken altijd zo groot in als ze zijn, dus dat kan op 2BK, 1BK of een zesramer zijn, ik gebruik daarbij geen extra kastdelen onder de volken. Ik heb daarbij nog niet meegemaakt dat een volk is verhongerd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Op hoeveel bakken inwinteren...?

Bericht door semar » di 04 aug 2015, 14:36

karin je vraag is moeilijk te beantwoorden als je niet verteld hoe groot het volk is!

hoeveel straaten hebben bezette ramen, ik bedoel echt bedekt met ramen.
kijk daar naar voor jet het inwinteren voltooid (volken kunnen afhankelijk van het ras flink krimpen voor de winwintering).
(In mijn ervaring hoor ik steeds van begingers datze een goote volle kast hebben,
terwijl als ik naar die kast kijkt hij half leeg is)

een volk wat maar 1 br-bak bezet heeft aan een broedbak (desnoods een hk eronder)
anders geld gewoon 2 broedbakken.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten