Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 feb 2019, 10:28

tomer schreef:. Voor een volk op 10 ramen dadant komt dat op ongeveer 20 kg.
Ik werk met een lokaal aangepaste bij en die hebben een voorraad van 20 kg lang niet nodig .

Lang geleden winterde ik in net als Astrid Schoots al aangaf , met verwijderde kantramen .
Toen mijn aantal volken steeds groter geworden is ben ik daarmee gestopt vanwege het grote aantal ramen welke ik de wintermaanden op moest bergen .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door tomer » ma 04 feb 2019, 11:03

Ik heb liever dat ze het niet nodig hebben en dat ik 1 of 2 ramen voedsel kan wegnemen voor afleggers, dan dat ik mij moet zorgen maken of ze gaan verhongeren. Ik hoef in de winter mijn kasten dus niet open te maken :wink:

Lippe

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Lippe » ma 04 feb 2019, 15:14

Ik ben ook liever safe dan dat ik moet bijvoeren en de extra ramen zijn inderdaad ideaal om weer jonge volken mee op te bouwen. Mijn Krainers geef ik niet meer dan 10kg wintervoer in september (+/- 15 liter 2 op 3) en stop eerder zodra de kantramen gevuld zijn en er boven het broednest een kraag van 10cm zit. In het voorjaar kan ik er dan 2 of 3 ramen per volk uithalen. Mijn vermoeden is dat ze +/- 10kg voer verbruiken. Ik heb dit jaar op 2 bakken overwinterd, maar ik zie nog maar een enkeling door de plastic folie. De rest zit nog halverwege de onder- en bovenbak met nog een voerkraag van 15 a 20cm boven zich.

Ik wist dat buckfastbijen meer verbruiken, omdat ze groter overwinteren, maar in februari soms al moet bijvoeren... :shock: Ik schrik wel van die getallen. Ik wist niet dat het verbruik zo hoog lag. Wanneer ik mijn volken nu al zou moeten voeren, dan trek ik de gezondheid van mijn volk ernstig in twijfel. Als je in februari al moet voeren terwijl ze dan in theorie nog maar een kilo of 5 moeten hebben verbruikt dan is dit echt fors. En dat terwijl de maanden met het meeste verbruik nog moeten komen. Dat wordt leuk als er weer vorst komt half april zoals 2 jaar geleden.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Freek » vr 22 feb 2019, 19:14

k wist dat buckfastbijen meer verbruiken, omdat ze groter overwinteren, maar in februari soms al moet bijvoeren... :shock: Ik schrik wel van die getallen. Ik wist niet dat het verbruik zo hoog lag.
Dat valt op zich ook wel mee hoor.
Echter ik heb hier een volk, een schudzwerm op 1 bak simplex van vorig jaar met een moer van de Marne dat is een buckfast met wat italiaanse ligustica bloed erin.
Die is enorm productief, heeft denk ik door gebroed de kast zit echt bom vol bijen, en daardoor meer verbruikt en er zit nu nog 5 kg voer in denk ik zeker niet meer.
Ik heb daar sinds januari apifonda op liggen en ze hebben al een hele zak van 2,5 kg op. Ik blijf dat ook wel in de gaten houden want je kan zo een kou inval krijgen dat gebeurt vaker midden maart/begin april (zelfs begin april de tijd dat de aardappelen gepoot worden kan koud zijn! Mijn vader maakte poot lorries en daar moesten kleedjes om tegen de kou.) en het is handig dat ze dan het voer bij de hand hebben.
De andere buckfast volken doen het echt een stuk rustiger aan ook met het verbruik.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten