Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door joselito » zo 20 sep 2015, 14:57

Ik werk met dadant blatt 12 ramen. Dus ik moet geen angst hebben dat de koningin plaatsgebrek heeft. Op het einde van de voedering weeg ik ze nog eens. Als ze 40 kg wegen is het in orde. Dat eten ze gedurende de winter niet op. Maar het is fijn als er nog een paar ramen voedsel in de kast zitten als ik naar het fruit reis. Een visuele controle is niet nodig, ze hebben de bovenkant en de achterkant vol zitten met voedsel en de kantramen zitten helemaal vol. Het broednest bevind zich onderaan vooraan in de ramen

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 20 sep 2015, 16:36

Onderstaande foto heb ik gemaakt op 21 sept 2012 .

Wanneer je volk zich op deze wijze inwinterd , dan zit de boven zijde vrijwel enkel vol met stuifmeel . De tros zal zich van de voorzijde/onderkant naar boven bewegen ,er zit vrijwel geen suiker , vervolgens naar de achterzijde waar ook niet zo veel opgeslagen is . De ramen aan de zijkanten zijn voor de bijen (wanneer de trosvorming een feit is) niet meer te bereiken . Dit is op de weegschaal niet te constateren , wanneer je dit niet tijdig vaststelt bestaat de mogelijkheid dat bij de éérste vorstperiode je volk dood gaat van de honger .

Jaap v P
Broed..jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 sep 2015, 23:43

Jaap ben het met je waarschuwing helemaal eens kijk wat en waar de honing/suikervoorraad is opgeslagen.
Ga er ook niet vanuit: ik heb 14 liter gevoerd dit moet genoeg zijn. Kijk wat er in de raten zit!
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door joselito » ma 21 sep 2015, 07:59

Jaap v.Popering schreef:wanneer je dit niet tijdig vaststelt bestaat de mogelijkheid dat bij de éérste vorstperiode je volk dood gaat van de honger .

Hoe ga je dan in dit geval ingrijpen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 21 sep 2015, 09:09

In de gaten houden en zo nodig wanneer het volk bijna aan de achterkant zit een zak met Apifonda ( suikerdeeg ) boven op de tros neerleggen.
Wanneer het eenmaal lente is ( wanneer zij de tros kunnen verlaten ) kunnen zij immers pas bij het voer wat aan de zijkanten opgeslagen is

Imker zijn betekend niet dat je eind september rust hebt tot maart :think: Imker ben je 365 dagen per jaar .

Jaap v P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door joselito » ma 21 sep 2015, 13:36

Zoals gezegd werk ik met Dadant Blatt en dat is niet hetzelfde. De bijen kunnen meer voedsel opslaan boven het broed zonder dat ze de koningin blokkeren. Hetzelfde geldt wanneer je met een spaarkast op twee bakken overwintert, veronderstel ik.
Het probleem van verhongeren met voedsel in de kast, dus geen contact meer met het voedsel heb ik hier in ieder geval nog niet gezien.
Een viertal ramen ramen zien er uit als op de foto, de volgende ramen bevatten nog meer voedsel.
Meestal moet ik voedselramen uitnemen in de lente. Mijn kasten staan wel in een gesloten hal, dat maakt ook een verschil. Bovendien staan ze ook nog eens met de opening naar het oosten, dus ze beginnen later in de lente.
Jaren terug heb ik eens een proef gedaan. Een tiental kasten liet ik buiten staan gedurende de winter met de opening naar het zuiden.
In de lente was er bij deze kasten veel vroeger beweging. Maar toen ik ze op een mooie dag voor de eerste keer nakeek bleken de kasten buiten bijna door hun voedsel te zitten terwijl de kasten in de hal teveel voedsel hadden. De kasten buiten hadden gemiddeld wel meer broed maar enkele weken later was er tussen beide geen verschil meer.
Ik ben ook een imker gedurende het ganse jaar, maar de winter wordt enkel gebruikt om eventueel kasten te herstellen en te verven, wasraat te gieten en vooral de theoretische kant van bijen houden eens nader te bekijken :)
Bijlagen
003.JPG

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 21 sep 2015, 21:18

Of je nu met dadant Blatt werkt of met Simplexmaat op de weegschaal is niet te zien hoe zij het aangeboden voer opgeslagen hebben .
Ik ben vandaag met deze controle begonnen twintig volken gedaan en zij zijn allemaal verschillend . De kleinste is een mini + en de grootste zit nog op dertig ramen en ook daar zijn er bij welke in mijn ogen te veel aan de bovenkant zitten terwijl ook zij voldoende wintervoer opgeslagen hebben en zal daar volgende week nog enkele kilo's bij doen terwijl het totale gewicht mij voldoende leek . Om het gewicht te schatten til de kasten even aan één zijkant op .

Ik heb wel volken gezien welke doodgegaan waren van de honger met 10 kg voer in de kast . Wanneer het enkele graden vriest kan een overbrugging van slechts enkele centimeters niet haalbaar .

Maar wanneer jij geen problemen met het inwinteren op jou manier hebt , moet je gewoon zo doorgaan .

Jaap v P

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Astrid Schoots » wo 23 sep 2015, 12:18

Het probleem dat Jaap en Hans beschrijven, dat bijen ook met volop voer kunnen verhongeren/ van het voer afraken, herken ik.
Ik los het op door smal in te winteren, op ± 8 ramen, zo wordt de tros nooit erg breed en heeft het al helemaal geen neiging om in twee richtingen te splitsen.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door willem » wo 23 sep 2015, 16:16

Astrid Schoots schreef:Ik los het op door smal in te winteren, op ± 8 ramen, zo wordt de tros nooit erg breed en heeft het al helemaal geen neiging om in twee richtingen te splitsen.
Maar dan wel op twee broedkamers zeker ?
Groeten, Willem :violin:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door bee-tree » vr 25 sep 2015, 09:19

Wat Astrid doet, doe ik ook bij sommige volken; op twee bakken, zoals Willem vermoedt.
De onderste bak mag een simplexhoningkamerformaat hebben.
Ik plaats dan in de onderste bak slechts 2 ramen om de bijen
1. contact te laten houden met de vliegopening.
2. UIT TE LATEN HANGEN wanneer het volk te sterk is en daardoor NU nog niet
genoeg ruimte heeft.
3. de andere 8 ramen voor bederf te behoeden.
4. tegen de wind en instraling te beschermen in de winter.
5. verder van het bodemrooster af te laten zitten zodat spitsmuizen en muizen
het volk minder goed kunnen ruiken enz.
6....... mag je zelf bedenken ! :o Zjef :b10:

P.S. 'k heb te veel volken om het bij allemaal te doen. Zo zal ik ook niet bij
alle volken de raten kunnen bekijken of ze de wintervoorraad goed hebben
opgeslagen, zoals Jaap en Hans enz. terecht aanbevelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mick en 66 gasten