Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door ErikS » vr 25 sep 2015, 13:31

bee-tree schreef:Blijkbaar hebben de bovenstaande respondenten niet de ervaring
van de Italiaanse imker in de Po-streek, die enigszins klimatologisch
en landschappelijk te vergelijken is met de Peel en de andere veengebieden.
Ik ben slechts twee imkers in het forumtopic tegengekomen (Santu en Frans),
die ervaren hebben dat DROOG gevoerde suiker door de bijen
vloeibaar wordt gemaakt en opgeslagen.
De redenen dat ik tot nu toe droog voer, zijn:
De volken staan 75 meter bij huis vandaan. Het onverhard pad er naar toe
is hobbelig en glibberig en geaccidenteerd. En de Reuzenbalsemienen hangen er overheen.
En ik moet met 300 liter suikerstroop zeulen in n jerrycans en|of gieters.
En ik ben geen 25 meer. En ik hoef niet tot de schemering te wachten; de bijen gedragen
zich rustig tijdens en na het geven van de suiker; minder kans op roverij.
Geen geklieder met het vullen van die onhandige voerbakjes met deksels.

Misschien vind ik nog gelegenheid om klassiek te voeren. De paden ben ik veilig
begaanbaar aan het maken met houtsnippers van de Thuja"s van de buren,
en de neerzijgende balsemienen ben 'k aan het stutten, enz.
Er moet toch iemand bestaan, die verstand van "droog voeren"
en begrip voor "den oudere imker" heeft, en zijn|haar licht laat schijnen. Zjef :b10:
suggestie: http://www.mdasplitter.com/sugarbricks.php
er is ook een zelfmaak instructie ;-)

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Astrid Schoots » za 26 jan 2019, 15:54

Astrid Schoots schreef:
Ik los het op door smal in te winteren, op ± 8 ramen, zo wordt de tros nooit erg breed en heeft het al helemaal geen neiging om in twee richtingen te splitsen.
Maar dan wel op twee broedkamers zeker ?
Jazeker Willem
(sorry voor het trage antwoord,
maar je wist vast al wel dat ik zo'n volk niet in één bak prop ;-)

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Freek » za 02 feb 2019, 22:18

Ik kijk nu en dan waar het volk zit (voor of achterin, achterin en bovenin is kritiek) en bij volken op 2 bakken vaak geen problemen. Maar ja niet elk volk zit op 2 rompen, een schudzwerm in eind juni of juli gemaakt haalt dat niet die zit op 6, 8 of 10 ramen bij inwinteren.
Ik leg die volken op 1 romp in een zesramer in een 10 ramer met paar vulblokken, begin januari een pak apifonda op de bovenlatten en vervang de dekplank dan door een komo huisvuilzak en dat is een soort verzekering tegen problemen. Met dat pak apifonda erop gaat het bijna altijd goed. Een veel te klein geworden 6 ramer is een keer toch doodgevroren ondanks de apifonda hulp maar dat is me dus maar een keer gebeurd. Zesramers die overwinteren, stop ik nu maar in 6 raams segebergers vind ik toch wat vertrouwder/warmer. Een en ander met de apifonda geleerd van Jaap van Popering.

Freek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Hans van der Post. » zo 03 feb 2019, 00:16

Freek moet je toch even vermanend toe spreken. :D
Weet je nu nog niet na 39 jaar imkeren hoeveel een volk nodig heeft ongeacht de grootte? :think:
Heb een keer de les geleerd: kijk niet hoeveel liter suikerwater je voert maar kijk wat er begin september in de raten zit. :violin:
!Hans.

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door roelof1945 » zo 03 feb 2019, 12:14

De zesraams kastjes gebruik ik om jonge koninginnen te overwinteren.

Begin in augustus te voeren iedere keer een halve kilo, als kastje aardig vol raakt zet ik er een honingbakje op.

Daarna voer ik 1 of 2 kilo per keer en het honingkamertje zit in 2 weken vol met voer, ook zijn 2 kant broedramen zitten vol met voer.

De volkjes groeien erg snel in het voorjaar in april moeten in een 10 ramer wegens ruimte gebrek.

Bijvoeren is niet nodig in de winter.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Freek » zo 03 feb 2019, 19:00

Hans,

Het gaat om wat schudzwermen spul met jonge buckfast moeren en het verbruik bij die, voornamelijk bij de buckfast ligustica van de Marne die enorm productief is, heb die nooit eerder gehad, ligt hoog ze zijn lang door blijven leggen.
Ik had er 12 kg in gestopt dacht dat is wel genoeg nou niet dus.

Roelof een HK op een zesramer is een mooie oplossing.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 03 feb 2019, 21:40

Men vergeet nogal eens dat de bijen niet stoppen omdat jij ingewinterd hebt , maar gewoon verder gaan met het leven zoals de bijen dat menen te moeten doen .
Zij gaan verder met broed aanzetten .....verbruiken van voedsel ....en verzamelen van voedsel . Tot de tijd aanbreekt dat er niets meer te halen valt en de koningin stopt met het leggen van eitjes .Dat zal elk jaar weer verschillend zijn .
Dit alles te samen is van grote invloed op de voedselvoorraad direct na de winter .

Ik winter al wat jaartjes vrijwel al mijn volken in op twee bakken .
Begin september maak ik een schatting naar de hoeveelheid welke zij verzameld hebben om te kunnen overwinteren , en voer deze op naar mijn bevinding .Totaal zo'n kilo of dertien voedsel .
Ik heb gezien het aantal volken welke ik heb geen enkele behoefte aan een groot overschot aan ramen met wintervoer in de lente .
Bij de winterbehandeling controleer ik ook het gewicht van het totaal en til even de dekplank op om te zien hoe het resterende deel van het voer opgeslagen is .
Volken waar het naar uitziet dat zij het voer te veel aan de zijkanten hebben , of denkelijk te weinig meer hebben om de lente te halen leg ik gelijk een pak apifonda op , meestal zijn dat enkele volken en met groot succes .

Deze herfst echter heb ik duidelijk minder gevoerd om mijn volken op gewicht te krijgen en ik heb de helft van mijn bestelde wintervoer over .

Bij het controleren dit voorjaar ( zie de foto ) ziet het er naar uit dat ik een grote hoeveelheid ramen met voer over zal houden .

Ik wil hiermee vertellen dat het niet overal zo simpel is om in de herfst te bepalen wat je volken een winter lang nodig zullen hebben .
IMG_8241.jpg

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Freek » zo 03 feb 2019, 22:07

Bij het controleren dit voorjaar ( zie de foto ) ziet het er naar uit dat ik een grote hoeveelheid ramen met voer over zal houden .
Hey Jaap Februari is echt nog een volle wintermaand :D .

Wat de volken op 2 bakken betreft ik voel die nu en dan en daar voer genoeg en daar geen enkele zorg.
Dat ene enorm grote volk op een bak vind ik het meest link die heeft dus ook echt nu al 2/3 van de voorraad op ik kon dat voelen aan het lage gewicht vandaar dat die twee zakken apifonda waarvan een nu bijna leeg is op heb liggen.
Bij de andere op 1 bak heb ik dat ook maar die gaan het niet zo hard nodig krijgen ik zie de zak puur als een stukje extra veiligheid tegen losraken van het voer bij die.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 03 feb 2019, 22:15

Freek schreef:[

Hey Jaap Februari is echt nog een volle wintermaand :D .

Freek
Jazeker , maar ik heb niet naar de onderbak gekeken die zal ook nog niet leeg zijn , en naar het zich laat aanzien zullen zij na die maand nog niet in de bovenbak zitten .
Het overgrote deel van mijn volken staan er zo bij en met een maand zullen zij wel voldoende ruimte moeten hebben voor het broednest .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hoeveel wintervoer gebruiken de bijen werkelijk?

Bericht door tomer » ma 04 feb 2019, 00:00

De regel die ik gebruik: zorg dat het volk tegen oktober ongeveer de helft van het aantal ramen aan voedsel heeft, ongeacht de raammaat. Een volk op 10 ramen zou in totaal 5 ramen voedsel moeten hebben (verspreid over de 10 ramen). Een volk op 8 ramen 4 ramen voedsel, een zesramer 3 ramen enzovoort. Voor een volk op 10 ramen dadant komt dat op ongeveer 20 kg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten