Stoppen met leggen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Stoppen met leggen

Bericht door Oranjedal » do 01 okt 2015, 18:41

Hallo,

Ik heb een volkje na de heidedracht weer naar huis gehaald. Ik heb tijdens inspectie de koningin gezien,maar geen broed en of eitjes. Ik heb geprobeerd om de koningin te prikkelen met een halve liter suikerwater per twee dagen gedurende twee weken. Gisteren heb ik de kast nogmaals gecontroleerd,maar nog geen brias. Het is een broedaflegger van dit jaar. Is dit een normale situatie?
Ik vraag me af wanneer een Buckfast koningin stopt met leggen.
Ik imker nog maar sinds vorig jaar. Heeft iemand tips en of opmerkingen over deze situatie?

Groeten,
Marcel :doh:
Groeten,
Marcel

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door Oranjedal » vr 02 okt 2015, 14:54

Hoi,
Kan niemand mijn bericht lezen? Of is de vraag niet duidelijk gesteld? :be8:

Groeten,
Marcel
Groeten,
Marcel

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door Astrid Schoots » vr 02 okt 2015, 14:58

Dag Marcel,
je vraag is duidelijk, maar ik kan je niet helpen: ik heb geen ervaring met Buckfast en ga nooit naar de heide.
Geduld, er komt vast wel iemand ;-)

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door JackC » vr 02 okt 2015, 16:04

Ook ik heb geen ervaring, noch met Buckfast, noch met heide. Maar als ik je verhaal lees vraag ik me af waarom je met een broedaflegger van dit jaar naar de heide gaat. Voor zo'n volkje is het belangrijk dat ze vooral voldoende sterk de winter in gaan; ik kan niet inschatten hoe groot het is, maar een broedaflegger die in deze tijd al weken zonder broed zit, dat klinkt niet goed.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door semar » ma 05 okt 2015, 10:31

afhankelijk van wat er binnenkomt, daar moet je soms even aan wennen.
hier in amsterdam is er in de meeste jaren in december nog broed.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

als er op de nieuwe plek weer voldoende stuifmeel binnekomt, en je voert zal madame waarschijnlijk weer een klein nest opbopuwen.
nogmaal geheel afhankelijk van wat er binnenkomt. datgeld trouwens ook voor de 'hollandse'' straatbij, van carnica's hoor ik vaak dat ze eerder stoppen
maar daar kan ik niet uit eigen ervaring over spreken.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door Astrid Schoots » ma 05 okt 2015, 13:19

misschien nog een aanvulling: een broedaflegger is meestal een klein volkje wat zich nog moet opbouwen en settelen; niet echt een basis om naar de heide te gaan. Er verdwijnen dan veel haalsters in de spinnenwebben! Sterke volken kunnen dat meestal behoorlijk aan, maar voor zwakke/kleine volken kan het randje worden.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door Oranjedal » ma 05 okt 2015, 20:12

Hoi,
Dank jullie wel voor de reacties.
Nog even voor de volledigheid. Het betreft een verzamelbroedaflegger die ik vroeg in het jaar heb gemaakt.
Het volk had zich al ontwikkeld tot op 2 broedkamers toen ik ze weg bracht en die 2 broedkamers bezetten ze nog steeds.
Het was in een gebied waar naast heide ook nog andere dracht was voordat de heide begon te bloeien.

Groet,
Marcel
Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door PJThomas » wo 07 okt 2015, 23:21

Hallo Marcel,

Deze situatie is niet uitzonderlijk. Meestal is er om deze tijd van het jaar nog wel wat broed, maar vaak ook niet. Een volk mag niet te groot de winter in. Als het een groot volk is stopt het geheel met aanmaak van broed. Dat is soms even schrikken, maar na een rondje moerzoeken blijkt toch dat alles in orde is.

Groet, Thomas

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door ErikS » vr 30 okt 2015, 09:28

Hallo Marcel,

18 volken Buckfast hier (1 raszuiver en de meeste met beetje mix eigenschappen......) 12 hebben nog een relatief groot broednest, 5 zijn aan het inkrimpen en bij een volk is de q gestopt met leggen en geheel geen broed. q wel gezien. ook een broedaflegger van dit jaar. kan dat je net die ene uitzondering hebt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stoppen met leggen

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 okt 2015, 14:13

PJThomas schreef:Hallo Marcel,

Deze situatie is niet uitzonderlijk. Meestal is er om deze tijd van het jaar nog wel wat broed, maar vaak ook niet. Een volk mag niet te groot de winter in. Als het een groot volk is stopt het geheel met aanmaak van broed. Dat is soms even schrikken, maar na een rondje moerzoeken blijkt toch dat alles in orde is.
Groet, Thomas
Ik imker al enige tijd en verbaas mij voordurend over de "angst" die aan de dag gelegd wordt - "doet mijn bijenvolk het nog wel". Bij mij zijn de voerbakken 15 september er af gegaan toen even nog een raam opgelicht en dat was het dan. Oja de vliegspleetlat moet er nog in. Dit is het enige wat er in begin november wordt gedaan. Nu ja zo af en toe een kijkje nemen - aan de buitenkant - vliegen "ze" nog. :be2:
Dit gepruts aan volken om deze tijd van het jaar geeft alleen maar stres en is slecht voor weerbaarheid van een bijenvolk.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten