Lente plannen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Raspberry-Imker
Berichten:6
Lid geworden op:za 26 sep 2015, 15:50
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard-Hollands
Contacteer:
Lente plannen

Bericht door Raspberry-Imker » vr 16 okt 2015, 21:41

Ik heb een plannetje bedacht voor het voorjaar.. Toevallig heb ik een hoeveelheid houten platen en rabatdelen gekregen van een kennis. Middagje klussen en plots had ik een top bar hive.

Nu het volgende probleem hoe ga ik hiet bijen in krijgen. Ik heb 1 normale kast en had bedacht dat ik in het voorjaar(zwermtijd) een raampje of zes bijen in een emmer schud en behandel.met oxaal.
Het handigst leek mij om de oude moer uit mijn kast hier bij te plaatsen(kan dit?) en dan mijn oude kast zelf een nieuwe koningin laat uitkiezen.
Kan ik dus gewoon bijen schudden, koningin bij de lurven grijpen en erbij in de TBH proppen of kan dit niet?

Alvast bedankt voor hulp en kennis!

Max

Tim123
Berichten:65
Lid geworden op:di 10 mar 2015, 16:26
Imker sinds:2015
Locatie:Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Lente plannen

Bericht door Tim123 » vr 16 okt 2015, 21:59

Ik ben maar een beginner, maar als je ze er gewoon in schud en er is niet veel dracht en ze hebben geen voorraad bij zich (wat een echte zwerm wel heeft), dan kunnen ze niet uitbouwen en hebben ze geen eitjes. Ze zullen dan denk ik weg zwermen. Als je er een zwerm in zet, gaat het wel. Of ze gewoon even voeren.

Groetjes, Tim.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lente plannen

Bericht door Hans van der Post. » vr 16 okt 2015, 23:38

Inderdaad Tim gewoon er inschudden zoals je een veger= kunstzwerm maakt. :think:
Maar dan een flinke want alle vliegbijen keren naar de oude kast terug.
Als je de vliegbijen in de hive wilt houden zet de hive een paar km weg. ( tijdelijk)
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lente plannen

Bericht door Albert Stoter » za 17 okt 2015, 12:09

Max, je beschrijft een broedloze veger.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Lente plannen

Bericht door ErikS » zo 18 okt 2015, 11:03

hoelang zijn de toplatten?, stel langer als je kast.

In je kast een toplat van een raam inhangen en deze laten uitbouwen. Elke week een.
Als je er bv 4 hebt, met BRIAS, en voer, deze met bijen in de TBH brengen en de toplat vastbinden met een tierap aan de echte topbars. (desnoods topbar tijdelijk op zijn kop leggen ivm de driehoek onder). de Q zou ik in de kast laten maar kun je ook overzetten.
nog wat bijen bijslaan en de dames het verder zelf laten uitzoeken.

zijn de toplatten korter dan volgt enig taktisch zaag of knipwerk en past het weer ;-)

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lente plannen

Bericht door Bart de Coo » ma 19 okt 2015, 10:48

Ik heb vaak vegers in korven gemaakt. Ook in lattenkasten, maar dan beschik ik al over uitgebouwde raten.

Met korven werk ik als volgt. Zoek de moer uit de kast en sla die met zes á zeven ramen bijen af in de korf. Voer de korf af naar een stand een paar kilometer verderop. Zet de korf koel weg, in de volle, diepe schaduw dus. Zorg dat er een beetje lucht bij kan. Van duisternis worden de bijen rustig, dus gooi er desnoods nog een doek overheen.

's Avonds laat hebben de bijen een mooie zwermtros gevormd. Nu zet je er een voerbak onder. Ik gebruik afgezaagde emmerbodems. Handje stro erin en een beetje suikersiroop slechts, want de bijen kunnen het voer nergens opslaan. De dagen daarna rustig doorgaan met voeren.

Lattenkasten sluiten vaak slecht en als je zo'n kast gaat vervoeren, dan loop je het gevaar dat er latjes losdansen, o zo te zeggen. Dat los je op met duct tape.

Als je geen tweede stand hebt, wacht dan alsjeblieft op een natuurzwerm!

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten