inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
inwinteren

Bericht door tomer » di 27 okt 2015, 20:45

Hallo allemaal,
Ik heb sinds deze zomer een carnicavolk aangeschaft in een Dadant-Blatt 10-raams kast. Alles gaat tot nu toe goed (denk ik).
Ik heb wel enkele vraagjes ivm de kast klaarmaken voor de winter...
In de zomer laat ik de schuif onderaan de kast weg (open rooster onderaan), maar sinds de varroabehandeling zit de schuif er terug in. Na de behandeling heb ik een bus vloeibare voeding gegeven, waarvan ze ongeveer 10 kilo hebben opgenomen en dan niets meer. Nadien zag ik dat er wat groene schimmel op de schuif zat. Enerzijds wil ik de kast warm houden (schuif erin laten), maar anderzijds wil ik schimmels voorkomen. Zou vaste voeding volgende keer beter zijn of heeft het daar niets mee te maken? De schuif heb ik nu omgedraaid, zodat er een spleet van ongeveer 1cm blijft voor ventilatie. Ik heb op dit forum gelezen dat sommigen de schuif zelfs volledig weglaten in de winter, dus ik neem aan dat ik de schuif in deze stand kan laten staan?
Bij een controle vandaag zag ik nergens schimmel in de kast. Ik merkte wel op dat de buitenste ramen aan beide kanten van de kast volledig onbenut waren, dus de niet uitgebouwde wasramen zoals ik ze gekocht heb. Moet ik die vervangen met vulramen?
Ik heb ook gelezen dat sommigen plastic spannen boven de ramen, om condensvorming te stimuleren zodat de bijen dit water kunnen gebruiken in de winter. Is dat aan te raden of niet noodzakelijk?
In het dak van de kast zitten 4 verluchtingsgaten. Er steekt een laag isolatiewol in het dak, maar die zit boven de verluchtingsgaten, dus dat lijkt mij vrij zinloos...Daarom heb ik vandaag het dak ook volledig geisoleerd met piepschuim.
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Tieme » wo 28 okt 2015, 09:04

Hi,

Ik denk dat je alles nu zo kunt laten.

Groeten,
Tieme

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door tomer » vr 30 okt 2015, 20:17

En ik veronderstel dat een plastic afdekfolie boven de ramen niet noodzakelijk is?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 okt 2015, 23:22

Je moet wel plastiek afdekking of een dekplank gebruiken als de kast van boven dicht is. :be2:
!Hans.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door tomer » vr 30 okt 2015, 23:43

Er ligt nu een afdekplaat op (triplex), maar ik vroeg me af of ik daaronder een afdekfolie zou plaatsen. Enkel omdat ik gelezen heb dat bijen in de winter dan condens kunnen gebruiken als ze dorst hebben. Ik weet niet of er op de afdekplaat ook zowiezo condens komt en of dat wel noodzakelijk of zelfs gewenst is in een houten kast...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 okt 2015, 23:48

Nee het is niet noodzakelijk. Ik gebruik alleen dekplanken.
Bijen halen overal condens vandaan dit kan ook neerslaan op de onderkant van de dekplank.
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Dirk Blanken » za 31 okt 2015, 21:38

Een oude dekplank is van propolis voorzien en dus vochtdicht.
Als er kieren zijn met de buitenlucht zal daar eerst condens ontstaan maar als je ook plastic gebruikt en de kast goed dicht snoert is hij van bovenaf meestal goed afgesloten.
Toch ontstaat er dan later condens omdat het bijenvolk alleen waar het zit zal verwarmen maar ook toch wat uitstraling zal optreden en daar wordt het condensatie niveau bereikt.
Dat beetje condens kan eigenlijk geen kwaad zeker niet bij goed van boven af geisoleerde kasten.

Te veel condens kan extra broed bewerkstelligen maar als de condens vrij kan afvloeien is dat geen punt dus de varroabodem gedurende de winter gewoon open zodra het kan.

We hebben meestal geen gelijke stabiele volken het is een ratje toe van alle afkomsten die allemaal weer wat anders doen.
Dat is goed om veel genetisch variatie te behouden.
Elk jaar nieuw bloed importeren is een must! zeker als je geisoleerd van andere imkers bent zoals ik.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten