Warm weer kijken of niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:
Warm weer kijken of niet

Bericht door marten » do 17 dec 2015, 10:23

Hallo,

Het word warm weer de aankomende dagen mag je nu met dit weer je kast inspecteren.

Graag jullie antwoord hierop.

En kan je nu niet gelijk beter oxaalzuur vernevelen op de bijen.


Gr Marten

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door joselito » do 17 dec 2015, 12:22

Alleen controleren heeft geen zin , besproeien met oxaalzuur wel.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door Hans van der Post. » do 17 dec 2015, 12:41

joselito schreef:Alleen controleren heeft geen zin , besproeien met oxaalzuur wel.
Mee eens! Zou niet nevelen maar druppelen op de bijen die tussen de straatjes zitten. Verder afblijven, zeker als je maar een bijenvolk hebt!
!Hans.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door marten » do 17 dec 2015, 12:45

Oké maar kan ik dat druppelen dan beter eind van de middag doen. Ze vliegen nu allemaal uit. Het is super druk nu. Of kan ik beter wachten tot het kouder word in januari. Wat is het slimst.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door Hans van der Post. » do 17 dec 2015, 13:13

Marten wat heb je bij de basiscursus geleerd?
Juist! bij koeler weer is het beste. Het lijkt dat de vooruitzichten tot 31 -12 het koeler wordt.
!Hans.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door marten » do 17 dec 2015, 13:29

Ha Hans, ik heb heel veel geleerd in de bijencursus. Maar toch in de praktijk is het soms toch even anders. Daarom ben ik blij dat dit forum bestaat, waar je de vragen neer kan leggen en dat ervaren imkers net zoals jij hier op kunnen reageren en daar ben ik heel blij mee. Ik vind het gewoon moeilijk om met de bestrijding tegen de varroa om te gaan. En ben dan ook gewoon bang dat ik mijn volken kwijt raak, vandaar mijn bezorgtheid.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door johan » do 17 dec 2015, 14:15

denk dat veel imkers met dit dilemma worstelen.
we zijn 4 dagen van de kortste dag van het jaar. het verschil tussen de kortste dag en vandaag is een kwestie van seconden dus dat merken de bijen nog niet. maar binnen enkele weken beginnen de dagen alweer te lengen, en zal er - ongeacht koud of warm weer - broed in de kasten komen.
door het warme weer nu is het hoogst onzeker of nu alle volken broedloos zijn. en uiteraard hangt het succes van een oxaalbehandeling af van het feit of alle mijten 'te pakken zijn' , maw; niet in het gesloten broed zitten.
vermits het nog minstens 3 weken zal duren eer de temperaturen misschien significant dalen, is het maar de vraag of er dit jaar wel een ideaal moment zal komen om te behandelen met oxaal..
Vorig jaar heb ik op 2de kerstdag oxaal gedruppeld. Het was toen een graad of 4.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door Hans van der Post. » do 17 dec 2015, 14:20

marten schreef:[.................] En ben dan ook gewoon bang dat ik mijn volken kwijt raak, vandaar mijn bezorgdheid.
Dan was je je volk al kwijt geweest. De varroa's die je nu kwijt raakt is om de die populatie voor het starten van het nieuwe seizoen zo laag mogelijk te krijgen.
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door ErikS » do 17 dec 2015, 14:59

marten schreef:Ha Hans, ik heb heel veel geleerd in de bijencursus. Maar toch in de praktijk is het soms toch even anders. Daarom ben ik blij dat dit forum bestaat, waar je de vragen neer kan leggen en dat ervaren imkers net zoals jij hier op kunnen reageren en daar ben ik heel blij mee. Ik vind het gewoon moeilijk om met de bestrijding tegen de varroa om te gaan. En ben dan ook gewoon bang dat ik mijn volken kwijt raak, vandaar mijn bezorgtheid.
@Marten, gebruik je de poedersuiker telling? Dan krijg je een objectief (het meest objectieve? ) beeld bij de varroa besmetting. Kan nu niet meer maar uitvoeren tijdens het naseizoen, geeft veel rust ;-)

grtz

erik.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Warm weer kijken of niet

Bericht door FerryB » do 17 dec 2015, 15:08

Vandaag bijna alle volken even nagekeken en ze zijn allemaal broedvrij (19 volken) ze hebben allemaal genoeg voer en het zijn grote volken.
Ook de kleiner kastjes miniplus zijn helemaal broedvrij. Segebergers 10 ramen bijen en de dadantBlatt 6 ramen bijen.

Dus binnen nu en 14 dagen winterbehandeling doen. Wij doen de helft oxaalzuur druppelen en de andere helft Hive clean druppelen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten