Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door Marcje » za 09 jan 2016, 13:03

Goede namiddag ,

De bijenkasten wil in niet openen en probeer zoveel als mogelijk te weten te komen via varroalade , maar als beginneling is dit niet vanzelfsprekend , dus alle hulp meer dan welkom

Het zijn allen 11 ramers

Kast 1 is volgens mij een volkje dat 3 ramen in beslag neemt en links onder het mul ligt plots veel kristalsuiker ?
20160109_115348 (Large).jpg


Kast 2 eveneens een volkje wat op 3 ramen zit, maar waarom veel minder mul dan de eerste al was net voor het inwinteren deze kast het sterkste volk ?
20160109_115428 (Large).jpg



Kast 3 Daar ligt het mul veel meer over de volledige kast verdeelt wat eventueel wil zeggen dat deze nog niet op tros zitten ofwel ?
Naamloos.jpg

Alvast iedereen bedankt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door semar » za 09 jan 2016, 15:22

1. broed, zo te zien al een tijdje (bruine korrelige wasmül) suiker dus ook voer verbruik

2 niet of nauwelijks minder duidelijk

3. geen idee, mischien moer dood ( kan kan het zijn dat ze geen goede tros vormen)

Kleine volkjes of zieke volken/jes hebben de neiging door te blijven broeden.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door Hans van der Post. » za 09 jan 2016, 17:14

Semar bij mij zijn de volken die een warme plek op de dekplank hebben, hebben ook een warrige varroalade .
Kan mij niet voorstellen dat bij de helft van mijn volken geen moer hebben.
Bij het oxaal druppelen liepen de volken met een warme plek op alle toplatten.
Terwijl de volken die "koud" aanvoelde min of meer op tros zaten - van bovenaf bekeken.
Deze koud aanvoelende volken hadden wel redelijk straatjes mul.
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door Dirk Blanken » za 09 jan 2016, 17:55

Bij veel dode bijen op het gaasrooster zijn de straatjes met wasmul veel slechter te zien.
Volgens mij laat je een gedeelte van de lade zien bij foto 1 en bij 2 en 3 een groter gedeelte de laatste twee zitten op 4 á 5 ramen.

Voorzichtig de bodem even schoonmaken/afkloppen liefst met twee man of de twee bakken even op een lege bak zetten.
Hoe minder dode bijen op het gaasrooster hoe duidelijker het patroon.
Ik heb met de verdiepte gaasbodem vaak heel weinig wasmul en als ik het volk dan even open maak zie ik door het plastic volken die op 8 ramen zitten.
Ik heb wat meer volken en maak eind februari de bodems even schoon, als er wat gepoept is verwissel ik de bodem, geen poep dan klop ik ze gewoon af.

Heel veel volken waren door de zachte winter niet in een compacte tros dan komen ze ook op de kantraten.

Het donkerste mul komt meestal van het broed een beetje afhankelijk van de leeftijd van je raten.

Als je suikerkristallen op de schuiflade ziet liggen begint je voer te kristalliseren en die kristallen laten ze gewoon vallen, dat doen ze ook in de zomer als ze de oude voerraten leeghalen ze nemen alleen het vloeibare gedeelte op.

Als je bodems afklopt zal je een duidelijker patroon zien na een paar weken.

Dirk
dertiende

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door Marcje » za 09 jan 2016, 20:50

Hoi Dominique , Hans, en Dirk

kast 1 is de enige waar ik al laven heb zien naar buitendragen , maar nooit gedacht dat dit zo sterk waarneembaar zou zijn op de plank :D

Aangezien de bijen enkel het vloeibaar suiker opnemen, wil dit dan ook zeggen als er suikerkristallen op de plank liggen dat het niet goed gesloten was ?

Kast 2 , de foto' zijn inderdaad maar genomen van een deel van de varroalade ( enkel waar iets op te zien was ) volgende keer de volledige lade fotograferen zodat het duidelijker is voor jullie

Kast 3 , zou inderdaad moerloos kunnen zijn omdat ik net voor het inwinteren een moer had ingevoerd omdat er volgens mij geen aanwezig was, maar na 3 dagen lag deze voor de kast..... en heb het hierbij gelaten want wist niet wat te doen zo laat op het jaar


Nog vergeten, de lade zat er 4 dagen onder



Terug veel bijgeleerd en bedankt hé :D :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door semar » zo 10 jan 2016, 13:38

Hans je hebt gelijk, dat is geen zekerheid, de bijen zitten niet op tros.

de suiker kristalen kunnen komen van gekristaliseerd voer, de bijen zuigen daar de laatste vloeistof uit en proberen op te lossen maar er vallen ook kristellen op de grond?

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door tomer » za 23 jan 2016, 00:54

Zal ik mijn bevindingen in dit topic posten ipv een nieuwe aan te maken? Vandaag de lade eens gecontroleerd. De lade werd ongeveer 10 dagen geleden proper gemaakt. Er ligt 1 mijt. Er zijn 2 dikke strepen bruine wasmul te zien en 2 minder dikke. Kan ik concluderen dat het om een tamelijk klein volk gaat met broed dat vooraan in de kast zit en dus nog voldoende voedsel heeft?
P1220031.JPG
P1220029.JPG

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door joselito » za 23 jan 2016, 08:54

tomer schreef: Kan ik concluderen dat het om een tamelijk klein volk gaat met broed dat vooraan in de kast zit en dus nog voldoende voedsel heeft
Het lijkt me dat het inderdaad een klein volk is, voedsel zal het nog wel genoeg hebben. Eens voorzichtig aan de kast heffen kan je hier ook iets vertellen, op die manier controleer ik de kasten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 23 jan 2016, 11:08

Wat ik hier niet hoor zijn kleine wasplaatjes. Bij sommige volken liggen bij mij al een tijd wasplaatjes (om nieuw broed te verzegelen?).
Ook bij mij zijn dit jaar de volken wat kleiner. Zie ook opmerking van Dirk Blanken hierover elders. Ook ik vind bij nader inzicht dat het toch geen geweldig najaar was in 2015. Geen goede basis voor sterke volken.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat kan ik hier aflezen op de varroalade ?

Bericht door Hans van der Post. » za 23 jan 2016, 12:07

JP wil je je bril opzetten. :wink: wasplaatjes op een bodemplank zijn kleine doorschijnende schilfertjes van een halve mm groot.
De bruinachtige partikeltjes zijn knaagsels van de open geknaagde verzegelde suiker/honing cellen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten