broedloze veger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

broedloze veger

Bericht door tomer » zo 17 jan 2016, 03:19

Hallo allen,
Ik heb momenteel 1 bijenvolk, maar zou graag uitbreiden. Het gemakkelijkst voor een beginner is misschien de bijen laten zwermen. Ik zou dan een lege kast in de tuin kunnen zetten en hopen dat de zwerm daar vanzelf in komt. Ik wil echter niet het risico nemen dat het niet gebeurt volgens plan en dat ze gaan zwermen wanneer ik niet thuis ben, of dat ze op een onbereikbare plaats gaan hangen, of erger: bij de buren of dat ze gewoon weg zijn.
Om van 1 volk 2 volken te maken en alles in de hand te houden wil ik daarom in het voorjaar een kunstzwerm maken. Ik verkies een broedloze veger, omdat ik van de gelegenheid gebruik wil maken om ze tegen varroa te behandelen met oxaalzuur. Dit ook omdat het door de warme winter bij mijn volk niet ideaal was om een oxaalbehandeling te doen (broed aanwezig).
Ik heb wel een aantal vraagjes:

Wacht ik best lang genoeg met een kunstzwerm maken, dus tot ik speeldopjes zie of andere tekenen van zwermneiging, of kan ik dit al vroeger doen?
Is het ok als ik de veger direct in een 10-raams kast zet, of is het aan te raden om in een kleinere kast te beginnen en later over te ztten?
Is het echt nodig om ramen met voedsel (zowel stuifmeel als honing) en uitgebouwde cellen te plaatsen, of lukt het ook als ik er nieuwe wasramen in plaats en suikerdeeg geef?
Moet de koningin kunnen blijven doorleggen, of kan ze eventueel een week wachten tot er nieuwe raten zijn aangemaakt?
Deze vragen omdat ik geen ramen met voedsel/uitgebouwde cellen heb, behalve de 10 ramen die nu in het hoofdvolk zitten.
Of moet ik enkele ramen uit het hoofdvolk nemen en daaruit het eventuele broed verwijderen (en hopen dat er niet teveel varroa in de cellen blijft zitten)?? Ramen met voedsel uit het hoofdvolk geven leidt misschien tot roverij? :think:
Ik zou de nieuwe kast in dezelfde tuin willen zetten, de meeste vliegbijen vliegen waarschijnlijk terug naar de oude kast. Zal dat een probleem zijn, of worden de kastbijen vliegbij tegen dat er larven te voeden zijn?

Behandel ik de veger onmiddellijk met oxaalzuur of pas na een week (wel voordat het broed gesloten wordt), als alles rustiger is?
In de oude kast moet ik na 13 dagen kijken of luisteren dat de eerste koningin (tuter) uitgelopen is en dan de overige doppen allemaal verwijderen?
Behandel ik de oude kast pas wanneer de nieuwe koningin aan de leg is en haal ik die dan best even apart tijdens de behandeling?

Ik hoop dat het op deze manier zal lukken (in de veronderstelling dat ik zowel de koningin kan vinden, als de tuter en alle redcellen).

Ik weet het, ik ben er vroeg bij met vele vragen, maar ik wil mij goed voorbereiden en alles correct doen en niet het risico nemen dat er geen volk meer overblijft...
Alvast bedankt voor de antwoorden en de tips! :)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Tieme » zo 17 jan 2016, 07:49

Van 1 volkje meer maken gaat het makkelijkst met een broedaflegger. Een of 2 ramen broed in alle stadia en een of twee ramen voer in een nieuwe kast hangen met opzittende bijen. Dit kan in een tienramer. De koningin laat je in de grote kast. Hang ook een vel kunstraat naar het broed. Nog enkele ramen bijen erbij afslaan. Deze kan naast je andere volk blijven staan. Leg een pak suikerdeeg op het voergat. Een dag later even kijken of alle ramen wel bezet zijn met bijen. Zonodig nog extra jonge bijen toevoegen. Vervolgens een maand niet aankomen.

Je kunt een meteen een rijpe dop in dit volkje hangen. Zo gaat het wat sneller en dit biedt de kans een dochter van een mooie selectiemoer als koningin te krijgen.

Zogauw er open broed is kun je met oxaalzuur behandelen. Het hoofdvolk hoeft pas na de honingoogst behandeld te worden. Ik kom steeds meer jonge imkers tegen die hun productievolk ook nog voor het einde van de dracht proberen te behandelen. Dit mag dus niet. De honing heeft dan namelijk extra toegevoegde oxaalzuur.

Groeten,
Tieme

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Steve_Delannoye » zo 17 jan 2016, 08:47

Ook ik had vorig jaar maar 1 kast en ik wou snel uitbreiden. Ik ben deze winter ingegaan met 5 kasten en voorlopig gaat alles goed.
Begin mei maakte ik zoals Tieme beschreef 2 afleggers met telkens 1 raam met veel gesloten broed en beetje jonge larven, eitjes en de opzittende bijen. Ik heb geen extra bijen toegevoegd omdat ik de afleggers op een andere stand kon plaatsen waardoor geen bijen afvlogen. 4 weken later zat in iedere aflegger een leggende moer. Ik stond ervan verbaasd hoe snel zo een volkje groeit. Wel zorgen dat je ze altijd op tijd voedert en zoals Tieme ook al zei, behandelen met oxaalzuur op het moment dat er geen gesloten broed is. Dit laatste heb ik niet gedaan waardoor er toch een redelijk hoge besmetting was naar de winter toe.

Veel succes

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door tomer » zo 17 jan 2016, 12:54

In dat geval zal ik het misschien toch op deze manier doen (broedaflegger). Ik was vergeten dat zo'n aflegger ook een tijdje broedvrij wordt en kan behandeld worden.
Misschien zal ik dan ook onmiddellijk 2 afleggers maken. 8-)
Het hoofdvolk had ik graag ook behandeld voor de zomer, omdat ik deze winter niet behandeld heb (wegens broed en lage besmetting).
Als ik de afleggers al in mei maak en pas daarna een honingzolder plaats op het hoofdvolk, dan zou het in principe toch mogen? Het probleem is dat er hier wel broed aanwezig blijft.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 17 jan 2016, 14:31

Je kunt een meteen een rijpe dop in dit volkje hangen. Zo gaat het wat sneller en dit biedt de kans een dochter van een mooie selectiemoer als koningin te krijgen.
Dit gaat mis als je ramen met BRIAS inhangt!

gr.
JP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Kroese » zo 17 jan 2016, 14:35

tomer schreef:In dat geval zal ik het misschien toch op deze manier doen (broedaflegger). Ik was vergeten dat zo'n aflegger ook een tijdje broedvrij wordt en kan behandeld worden.
Misschien zal ik dan ook onmiddellijk 2 afleggers maken. 8-)
Het hoofdvolk had ik graag ook behandeld voor de zomer, omdat ik deze winter niet behandeld heb (wegens broed en lage besmetting).
Als ik de afleggers al in mei maak en pas daarna een honingzolder plaats op het hoofdvolk, dan zou het in principe toch mogen? Het probleem is dat er hier wel broed aanwezig blijft.
Om je even een schone manier te laten zien is de schudzwerm ook een veel toegepaste methode.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cEZgX-VZrM0[/youtube]

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door tomer » zo 17 jan 2016, 18:57

Schudzwerm ok, maar dan moet ik ergens in de buurt een imker vinden die koninginnen verkoopt. Ik ga het denk ik doen via broedafleggers.
Wel bedankt voor de informatie... :b10:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Kroese » zo 17 jan 2016, 21:56

tomer schreef:Schudzwerm ok, maar dan moet ik ergens in de buurt een imker vinden die koninginnen verkoopt. Ik ga het denk ik doen via broedafleggers.
Wel bedankt voor de informatie... :b10:
Nou, dat hoeft niet hoor.
Je kunt ook de oude K meenemen in die schudzwerm. (broedloze kunstzwerm) Moet je die OK geen douche geven met oxaal, maar even in een kooitje doen met iets deeg. Je moet dan wel een schoon uitgebouwd raam meegeven, en natuurlijk ook wat voer en stuifmeel in een raam. Dan heb je iig een schone opzetter.
Je kunt dan op het oude volk een Jk uit een redcel laten komen. Als je 4 dagen na het moerloos maken even de gesloten doppen wegbreekt, hou je doppen over die op jongere larven zijn aangezet. (dopverjonging) als die JK dan net een paar dagen aan de leg is (oude broed is dan uitgelopen), voor het eerste broed gesloten is, kun je die ook even sproeien met oxaal. Wel even de JK weer in een kooitje doen met iets suikerdeeg zodat ze geen oxaal over zich heen krijgt. Ook dan is ook je oude volk weer schoon gemaakt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 jan 2016, 23:24

En dit is nu het juiste antwoordt. :handgestures-thumbupleft:
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door tomer » zo 17 jan 2016, 23:58

Dan toch een broedloze veger :)
Ik heb nog tijd om erover na te denken.
Is die truc met de dopverjonging de moeite waard? Grotere koninginnen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten