Darmen legen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marten
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfastbijen
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Darmen legen

Bericht door marten » ma 25 jan 2016, 17:03

Vandaag was het weer zover 14 graden en de bijen vonden het weer tijd om de darmen te legen. Maar ik vond ook een heleboel dode bijen op de grond onder de bijenkast. Hebben jullie dat ook? Hoor het graag van jullie.

Gr Marten

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 jan 2016, 17:24

"Een heleboel dode bijen" :idea: Wat bedoel je daar mee, twee handen vol? 50, 100 dit laatste zal het wel zijn.
Dit is normaal. :be2:
!Hans.

marten
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfastbijen
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door marten » ma 25 jan 2016, 17:56

Zeker tussen de 50 en 100 dode bijen, waren dit dan dode bijen die in de kast hebben gelegen. En dat ze die met mooi weer er uit halen. Is dit het Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door tomer » ma 25 jan 2016, 18:41

Hier hetzelfde!
Eergisteren lag er nog sneeuw en zaten ze nog in wintertros en vandaag waren ze hier ook een reinigingsvlucht aan het maken.
Op het einde van de dag lagen er voor de kast zo'n 100 bijen. Gedeeltelijk omdat ze van de gelegenheid gebruik maakten om de dode bijen naar buiten te slepen, maar er waren er ook een aantal die gewoon onderkoeld waren en de kast niet meer binnen raakten.
Enkelen hadden zelfs stuifmeel aan de poten.
Als je de onderkoelde bijen warm zet, kunnen ze na een tijdje wel terug vliegen, maar tja...mag je wel tussenkomen in zo'n situaties? Het maakt voor het volk waarschijnlijk niet veel uit en misschien doe je meer slecht dan goed wanneer zieke zwakke bijen terug de kast in gaan...
Bijlagen
P1250036.JPG
P1250005.JPG

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door Dirk Blanken » ma 25 jan 2016, 19:10

Die bijen met stuifmeel hadden hun best gedaan volle poten.
Ik heb vandaag een paar volkjes voer bijgezet mini-plus door een bakje met voer te vergaren bij andere mini-plusjes die diep zaten.

Er was ook een volkje wat vreemd reageerde en onrustig was en die even snel nagekeken die was darrenbroedig.
Kon vandaag de nieuwe niet gepaarde koningin niet ontdekken dus morgen nog een poging als ik haar gemoerd heb kan er een kleine mini-plus op via een uitlaatbord zetten.

Maar misschien is er geen koningin en hebben de werksters het darrenbroed veroorzaakt denk het niet, maar morgen nog wel even kijken bij goed daglicht naar eitjes en dan onregelmatig meerdere eitjes per cel!
Vaak is dit maar een heel klein plekje.

Een volk op 7 ramen bijen met wat uitkomend dood darrenbroed kan je dan nog redden.
Dood doordat heel veel varroa erin kruipt.

Zodra er een nieuwe koningin op komt, leeft het volkje op en kan weer presteren.
Dus leuk werk.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 jan 2016, 23:40

tomer schreef:Hier hetzelfde!
Eergisteren lag er nog sneeuw en zaten ze nog in wintertros en vandaag waren ze hier ook een reinigingsvlucht aan het maken.
Op het einde van de dag lagen er voor de kast zo'n 100 bijen. Gedeeltelijk omdat ze van de gelegenheid gebruik maakten om de dode bijen naar buiten te slepen, maar er waren er ook een aantal die gewoon onderkoeld waren en de kast niet meer binnen raakten.
Enkelen hadden zelfs stuifmeel aan de poten.
Als je de onderkoelde bijen warm zet, kunnen ze na een tijdje wel terug vliegen, maar tja...mag je wel tussenkomen in zo'n situaties? Het maakt voor het volk waarschijnlijk niet veel uit en misschien doe je meer slecht dan goed wanneer zieke zwakke bijen terug de kast in gaan...
Zie dat er zeker voor de helft verkleumde bijen in het bakje liggen. Dit komt omdat het net aan warm genoeg is op te vliegen en als er een windvlaag komt en de bijen strijken neer waar de zon niet schijnt verkleumen deze bijen in de schaduw.
Als bij mij in de tuin verkleumde bijen met stuifmeel zitten haal ik ze even naar binnen. :be2:
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door tomer » di 26 jan 2016, 00:33

Hans van der Post. schreef:
tomer schreef:Hier hetzelfde!
Eergisteren lag er nog sneeuw en zaten ze nog in wintertros en vandaag waren ze hier ook een reinigingsvlucht aan het maken.
Op het einde van de dag lagen er voor de kast zo'n 100 bijen. Gedeeltelijk omdat ze van de gelegenheid gebruik maakten om de dode bijen naar buiten te slepen, maar er waren er ook een aantal die gewoon onderkoeld waren en de kast niet meer binnen raakten.
Enkelen hadden zelfs stuifmeel aan de poten.
Als je de onderkoelde bijen warm zet, kunnen ze na een tijdje wel terug vliegen, maar tja...mag je wel tussenkomen in zo'n situaties? Het maakt voor het volk waarschijnlijk niet veel uit en misschien doe je meer slecht dan goed wanneer zieke zwakke bijen terug de kast in gaan...
Zie dat er zeker voor de helft verkleumde bijen in het bakje liggen. Dit komt omdat het net aan warm genoeg is op te vliegen en als er een windvlaag komt en de bijen strijken neer waar de zon niet schijnt verkleumen deze bijen in de schaduw.
Als bij mij in de tuin verkleumde bijen met stuifmeel zitten haal ik ze even naar binnen. :be2:
Dat heb ik hier ook al enkele keren gedaan :) . Je denkt dat ze dood zijn, je haalt ze binnen en in de warmte komt er terug leven in.
Maar als ik ze dan op de vliegplank zet, vliegen ze meestal de verkeerde kant op ofwel verkleumen ze terug... :?
De bijen met dikke poten stuifmeel, waren alleszins gezonde bijen, maar ze lagen tussen de dode bijen en ik ken de risico's niet qua virussen of ziekten die ze zo terug de kast in kunnen brengen...? :think: Zal wel meevallen zeker.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door Hans van der Post. » di 26 jan 2016, 09:38

Als bijen 24 uur verkleumt zijn geweest worden ze niet meer "normaal" wakker.
Dit heb ik ver voor het varroa tijdperk ontdekt. :be2:
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door Dirk Blanken » di 26 jan 2016, 19:06

Verkleumde bijen met stuifmeel op de vliegplank zetten.
Natuurlijk heeft elke imker die neiging dus ik ook.
Maar onthou je als ze wegvliegen dan ook van welke kast ze komen??
Nee dus dus je zou er zelfs roverij mee uit kunnen lokken!

Ik ben er mee gestopt toen ik zag dat de standen met veel open veld erom heen de gezondste volken hadden.
Natuurlijk moeten de thuiskomers wel goed kunnen landen op de vliegplank dus bij de kasten moet weinig wind zijn.
Ik denk dat zwakke bijen zo snel mogelijk uit het volk moeten om het goed gezond te houden.

Bovendien heb ik genoeg te doen als het seizoen weer aanbreekt.
Nu ook 30 nieuwe bankjes, 20 uitlaatborden voor de segebergers etc.

Ik doe veel met uitlaatborden behalve het verwijderen van bijen uit de honingbakken en dan zonder het uitlaatapparaat:

-Voeren met suikerdeeg vooral in het voorjaar.
-het voeren met 2 liter bakken thuis, voor de buitenstanden heb ik originele voerbakken.
-Nieuwe koninginnen geven via mini-plusbakjes ev. een krantje.
-Invoeren van een koningin via een invoerkooitje dat past in het uitlaatgat en waarbij je kan zien of de bijen van het volk haar willen accepteren en
dan pas toegang geven om de koningin te bevrijden.
dat red jonge koninginnen als er toevallig nog een niet aangepaarde koningin in het volk zit(stille moerwisseling komt bij buckfast veel voor)
-Etcetera.

Dus een knutselmanie soms kom ik op zolder dingen tegen waarvan ik niet weet waarvoor het bedoeld was.

Dirk.
dertiende

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Darmen legen

Bericht door peter h » di 26 jan 2016, 19:17

Hier aan de auto te zien zijn de darmen echt leeg.
Vlug even gewassen het was een bijen mesthoop. :P
gr. Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 60 gasten