biologische honing met skalkeurmerk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door Ruinerweg » vr 29 jan 2016, 19:22

Het is in ons land nu mogelijk om biologische honing te winnen die onder het SKAl logo verkocht mag worden.
Onlangs hebben wij in Ruinen ([url]http://www.ruinerimkers.nl)[/url] een boeiende lezing over dit thema gehad, alle aspecten zijn behandeld om dit logo te mogen voeren.
Biologisch is steeds meer een trend in de wereld en het is de moeite waard om hier eens kennis van te nemen, zeker als ik in de winkel zie wat de prijs van deze honing is. Maar de kosten zijn ook niet misselijk.

Zijn er al mensen die hier mee bezig zijn?

Groet, Roel

P.S. vrijdagavond 18 maart de nationale bijenboelavond in Ruinen!
http://www.ruinerimkers.nl

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door joselito » za 30 jan 2016, 13:16

De imkers gaan zolang door tot geen enkele klant honing nog vertrouwt. :be7:
Door biologische honing uit te brengen geef je het idee dat niet biologische honing wel pesticiden moet bevatten.
En kun je bij groenten nog controleren wat er gebruikt wordt om ongedierte te bestrijden , bij bijen is dat toch een lachertje.
Hoe weet je dat er een cirkel van 3 km, dat is 7 km² geen enkel bestrijdingsmiddel gebruikt wordt om nog maar te zwijgen van het water dat ze halen.
De naam biologisch vind ik sowieso al niet geloofwaardig en bij honing is dat zeker het geval.
Laatst gewijzigd door joselito op za 30 jan 2016, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door maartenkleijne » za 30 jan 2016, 19:59

Sterker nog Joselito:
pi.maal.R2 dat is
3x3xPI=9x22/7=28,3 KM2 ongeveer
gr,
m

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door johan » za 30 jan 2016, 21:04

Ik heb in België eens een toevallig gesprek gehad met iemand die het wettelijk kader aan het voorbereiden was om de term 'biologisch' te kunnen geven aan honing.
ik heb toen mijn persoonlijke mening gegeven hierover. ik moet zeggen dat ik de indruk heb dat de meeste imkers er hier toch dezelfde mening op nahouden. en dan hebben we het nog niet over het financiële plaatje. Ik zie in België nog niet veel imkers in staat om dit label te betalen met de opbrengst van hun honing...
ik ben in principe pro bio ( of toch het idee om minder pesticiden te gebruiken), ben wel nuchter genoeg om te beseffen dat je de conventionele landbouw in zijn geheel niet kan omvormen tot bio want dan heeft iedereen honger, maar voor honing vind ik dat bio gedoe toch wel een lachertje.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door Hans van der Post. » za 30 jan 2016, 21:23

citaat Johan: maar voor honing vind ik dat bio gedoe toch wel een lachertje. :lol: :lol: :lol: :lol:
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door Jaap v.Popering » za 30 jan 2016, 21:35

maartenkleijne schreef:Sterker nog Joselito:
pi.maal.R2 dat is
3x3xPI=9x22/7=28,3 KM2 ongeveer
En dan moet er in het centrum een drachtveld zijn van ??????? om honing te kunnen winnen

Jaap v P

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door johan » zo 31 jan 2016, 00:05

Hans van der Post. schreef:citaat Johan: maar voor honing vind ik dat bio gedoe toch wel een lachertje. :lol: :lol: :lol: :lol:
Mijn zomerhoning is biologisch, maar zal nooit in aanmerking komen voor het bio certificaat. dan schort er iets aan de eisen.
ik leg het even uit: ik heb hier op 500m van mijn bijenstand een 300-tal lindebomen staan. ik ben zeker dat mijn bijen daar massaal op vliegen. dat werd ook bevestigd door de Nederlandse honingkeurders die mijn honing afgelopen week nog een speciale vermelding gaven ('lekkere lindehoning'). maar ik woon in een drachtgebied waar 75% van de oppervlakte uit landbouwgebied bestaat. glastuinbouw (tomaten), mais, graan, aardappelen, veeteelt (grasland). nergens een veld met bio-bloemen of spontane vegetatie en dus is mijn omgeving hier niet geschikt om bio te zijn.
maar: het is niet de omgeving die bepaalt wat er in de honing zit, het zijn de bijen die dat bepalen in functie van de omgeving. Dat hebben ze nog niet begrepen. wat ze ook nog niet begrepen hebben is dat er geen graanhoning of aardappelhoning bestaat. en tegen dat de mais stuifmeel levert is mijn honing al lang geslingerd. tsjah... :roll:

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door roelof1945 » zo 31 jan 2016, 11:44

Hoezo geen aardappelhoning.
Bloemen van fertiele rassen produceren nektar en stuifmeel.
Zoals fertiele variëteiten van Bildstar en Desiree.
Bij warm en vochtig weer hangt er een zoete lucht boven de aardappelvelden, bijna ieder jaar
heb je wel een perceel in de Flevopolder waar dit voorkomt.

Gr.Roel

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door Jaap v.Popering » zo 31 jan 2016, 18:08

roelof1945 schreef: Bij warm en vochtig weer hangt er een zoete lucht boven de aardappelvelden, .

Gr.Roel
Heb je ook geconstateerd dat er werkelijk bijen op die aardappelvelden vliegen ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: biologische honing met skalkeurmerk

Bericht door maartenkleijne » zo 31 jan 2016, 18:19

Ja Roel.
Op vakantie in Drenthe heb ik eens een paar uur besteed aan die heerlijk geurende prachtig gekleurde aardappelvelden, paars en wit tegenover elkaar met een hunebed ertussen.
En ik ben toen niet verder gekomen dan een enkele verdwaalde hommel.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten