dekplank nat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

dekplank nat

Bericht door tomer » wo 03 feb 2016, 21:02

Vandaag gezien dat de dekplank gedeeltelijk nat is. Het water (toch wel een hele plas) komt van tussen de dekplank en het glazen plaatje boven het voergat. Het stroomt vervolgens naar de linkervoorkant van de kast. Hoe het vanbinnen zit weet ik niet, hopelijk niet te vochtig.
Nu vraag ik mij af of het dak niet teveel geisoleerd is (of te weinig geventileerd). Ik heb het vol piepschuim gestoken, zowel boven als onder de ventilatiegaten. Ook de gaten zijn dichtgemaakt met piepschuim. Zou ik een deel isolatie weghalen, zodat het water beter kan verdampen? Ik kan de ventilatiegaten vrij maken, maar dan heeft de ventilatie in het dak (alles boven de gaten) toch geen zin?
groetjes,
Tom
Bijlagen
P2030034.JPG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door Hans van der Post. » wo 03 feb 2016, 23:26

Vochtige lucht condenseert op/bij een koude plaats. Isolatie helpt heel veel.
Plaatje weghalen stukje plastiek ( zakje) en een plaat roofmate van 4 cm in je dak klemmen en hebt daar geen last meer van condensatie.
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door johan » wo 03 feb 2016, 23:52

En zorg er voor dat de isolatie tegen de volledige dekplank aandrukt. Slecht contact = koudebrug = condensatie.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door tomer » do 04 feb 2016, 00:25

Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat het vocht dat in de kast ontstaat, weg kan via de vochtdoorlatende dekplank. Maar eens het aan de andere kant van de dekplank is (in het dak), dan kan het daar niet weg als er isolatie ligt zoals bvb piepschuim. Ik veronderstel dat roofmate net zoals piepschuim ook niet waterdoorlatend is? Het water zit dan gevangen tussen dekplank en isolatie. Met het gevolg dat de dekplank nat blijft. Als de kast iets naar voren helt, loopt het water wel een beetje weg, maar da's toch niet ideaal.

Het dak is dus wel degelijk geïsoleerd: piepschuim gekneld tusen de latjes van het dak zodat het piepschuim op de dekplank aansluit.
Het is hier volgens mij dus niet zo dat het vocht door de kou condenseert tegen het glas, want je kan door het glas heen kijken, geen condensdruppels.
Het glazen plaatje is wel handig om even te kijken hoe het zit met de bijen, maar op die plaats kan het vocht uiteraard helemaal niet weg.
Misschien moet ik dat maar vervangen door een plankje of zo. Het nadeel is dat de isolatie niet meer mooi aansluit op de dekplank als er iets diks op het voergat ligt. (jij spreekt over een stukje plastic zak op het gat te leggen Hans?).
Glaswol of steenwol zal misschien de oplossing zijn: beter waterdoorlatend, toch isolerend en plooibaar ?

Ik heb ergens gelezen dat in zo'n houten kast met vochtdoorlatende dekplank eigenlijk geen perfecte oplossing bestaat. Er moet toch iets beter bestaan dan de oude manier van werken met kranten of hooi enz om vocht op te nemen en die dan regelmatig vervangen als ze nat zijn?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door tomer » do 04 feb 2016, 00:44

johan schreef:En zorg er voor dat de isolatie tegen de volledige dekplank aandrukt. Slecht contact = koudebrug = condensatie.
Zou het dan beter zijn om de isolatie over de hele oppervlakte van de dekplank te leggen en daarop het dak te zetten. In plaats van de isolatie tussen de latten in het dak te steken. Aan de binnenzijde van het dak zitten latjes waarmee het op de kast steunt en daartussen zit nu de isolatie. Maar dat vind ik een beetje onhandig zo en je kan het ook niet aandrukken tegen de dekplank.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 feb 2016, 08:51

De isolatie moet niet aansluiten op de dekplank.. maar tegen het dak ...
Met andere woorden er moet ruimte zijn tussen de isolatie en de dekplank .

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door semar » do 04 feb 2016, 10:11

glasplaat weg = condens weg!

ik dek de voergaten in de dekplak af met een plaatje triplex, zodat er een opening van +/- 2 lucioferhoutjes dikte 3-4 mm overblijft.
noit problemen. geen verdere isolatoe nodig, als het de bijenniet zint dichten ze de kier af. heb nooit isolatie oid op de dekplank (zie daar het nut niet van in)
een alternatief is de oude vilten dekkleedjes in ere te herstellen.
nooit nmeer condens in het dak.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door johanwichink » do 04 feb 2016, 10:27

Jaap v.Popering schreef:De isolatie moet niet aansluiten op de dekplank.. maar tegen het dak ...
Met andere woorden er moet ruimte zijn tussen de isolatie en de dekplank .

Jaap v P
Hier heb ik toch een andere mening over Jaap, als de isolatie perfect aansluit op de dekplank dan krijg je geen condensatie onderaan de dekplank in de kast, hier is het temperatuurverschil warm-koud, het dak hoeft niet te worden geïsoleerd maar zorg wel voor voldoende ventilatie tussen geïsoleerde dekplank en dak.

Johan

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 feb 2016, 10:42

johanwichink schreef:[ als de isolatie perfect aansluit op de dekplank dan krijg je geen condensatie onderaan de dekplank in n
Dat klopt .. dan komt er condensatie tussen de dekplank en de isolatie ..of je moet deze een geheel met de dekplank maken .

En zoals ..Semar...al schrijft ..Ook ik heb nog nooit isolatie boven de dekplank gebruikt ,ja wel een een oude jute zak , maar nooit isolatie het brengt enkel problemen voort en de bijen hebben het niet nodig .

Jaap v P

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door johanwichink » do 04 feb 2016, 12:31

Jaap v.Popering schreef:
johanwichink schreef:[ als de isolatie perfect aansluit op de dekplank dan krijg je geen condensatie onderaan de dekplank in n
Dat klopt .. dan komt er condensatie tussen de dekplank en de isolatie ..of je moet deze een geheel met de dekplank maken .

En zoals ..Semar...al schrijft ..Ook ik heb nog nooit isolatie boven de dekplank gebruikt ,ja wel een een oude jute zak , maar nooit isolatie het brengt enkel problemen voort en de bijen hebben het niet nodig .

Jaap v P
Ik gebruik dit systeem tot volle tevredenheid zonder condensatie.
Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten