bijen worden agressief in winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LIM - ALKMAAR
Berichten:7
Lid geworden op:di 02 feb 2016, 07:53
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:
bijen worden agressief in winter

Bericht door LIM - ALKMAAR » ma 08 feb 2016, 20:28

Hoi.
Ik heb een vraagje over mijn bijenvolk. .Vorig week had ik twee keer Door mijn bijenvolk aangestoken. Waarom is mijn bijenvolk zo agressieve? Normaal gesproken zijn de bijen rustig in de winter periode. .
Groetjes :be9:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door Hans van der Post. » ma 08 feb 2016, 21:33

euhh bijen twee keer in de winter nakijken?
Neen aan dat je een basiscursus hebt gevolgd.

Mijn bijen heb ik rond 10 september voor het laatst opengemaakt om te kijken of er voldoende was opgeslagen.
Zo rond de derde week maart worden de dekplanken gelicht.
!Hans.

LIM - ALKMAAR
Berichten:7
Lid geworden op:di 02 feb 2016, 07:53
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):buckfast
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door LIM - ALKMAAR » ma 08 feb 2016, 22:31

Ik heb eventjes de kast geopend om te kijken hoe mijn volkje eruit ziet. .or er is genoeg voedsel. .is het erg dan. .ik ben een begint imker. .natuurlijk moet ik nog leren
Groetjes lim

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door Hans van der Post. » di 09 feb 2016, 00:29

Ik kan mij je nieuwsgierigheid wel voorstellen.
Als je volk op 1 broedbak zit en 10 kg hebt gevoerd en de dekplank in het midden enigzinds warm aanvoelt zit het wel goed.
Een bijenvolk (carnica) gebruikt in de winter - nov. dec. jan. totaal 2,5 kg.
Buckfastvolken meer, hoeveel???
!Hans.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door szx2js » di 09 feb 2016, 09:38

Hans,
10 kg suiker lijkt deze winter in sommige gevallen te weinig te zijn. Je hebt gelijk t.a.v. het gemiddelde gebruik in november en december. Vergeet echter niet dat ze in oktober nog fors in het broed (bij jonge moeren) kunnen zitten en dus veel verbruiken. Met de mogelijke vervroegde aanzet tot broed in december zou het wel eens in sommige volken hard kunnen gaan, zeker in februari en maart.
Persoonlijk adviseer ik altijd om 1 can invertsuiker of 12 kilo suiker op te voeren aan 1-baks volken (spaarkast) en in oktober de gewichtstoename nog eens te controleren. Met 12 kg kan er weinig mis gaan als het weer in maart tegenvalt, maar met 10 kilo zou het kritisch kunnen worden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door Hans van der Post. » di 09 feb 2016, 10:24

szx2js Je hebt het dus over de bucfastbij. De carnica gebruikt minder. ( zoals ik hierboven heb beschreven)
Ik kijk altijd wat er IN de volken hoeveel er aan suiker/honing is opgeslagen. Vuistregel 6/8 cm verzegeld voer boven het broednest drie kantramen vol verzegeld. Hoe meer je in een bijenvolk aan suiker propt hoe minder een volk ruimte heeft om te zitten.
Bijlagen
winterraamDSC_5943.jpg
!Hans.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door szx2js » di 09 feb 2016, 10:30

De Carnica is toch een vroege broeder of heb ik dat mis? 5 ramen met een handgroot vlak lege cellen is voldoende voor de winterzit. Met 3 volle ramen, zoals jij aangeeft, hou je nog 7 ramen over. Dus er is nog ruimte voor wat extra voer, toch?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door Hans van der Post. » di 09 feb 2016, 11:10

Zoals de foto boven is ruim voldoende voedsel voor winter en voorjaar en ook nog lege -zitruimte meer is niet nodig.
Ter verduidelijking dit is een DUHOKA raam 29 hoog. Ook in standaard ramen/kasten is de zelfde hoeveelheid voedsel nodig niet meer maar ook niet minder.
Maar we dwalen af.
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door Dirk Blanken » di 09 feb 2016, 19:17

Bij Buckfast volken is het voergebruik zeer verschillend.
Ik voer de volken totaal meer dan 20 kg inclusief ev. honing zeg 22 kg.

Toch maak ik regelmatig mee dat grote volken in maart nog maar een 6 tot 8 kg over hebben, dan hebben ze toch 14 kg verbruikt van af half september tot zeg begin maart, maar er zijn ook volken die ik 6 vol verzegelde raten af moet nemen.
Ik maak dan ook mee dat volken groter de winter uitkomen dan dat ze ingewinterd zijn.
Lang niet allemaal maar toch, ik weet niet hoe ze dat fiksen want door al dat doorbroeden ontstaat er vreselijk veel poep en weinig kans om uit te vliegen.
Misschien is het dan ook een nog groot broednest in september en oktober waarbij nog veel bijen ontstaan en ze nog kunnen uitvliegen.
Na begin voeren (half september of eerder) laat ik de volken met rust of er moet wat aan de hand zijn dan maak ik ze ev. midden in de winter open.
Hoe vroeger je weet wat er aan de hand is hoe beter je het kan verhelpen.
Ik zou de volken moeten wegen om te kunnen weten wat ze in de echte wintermaanden op maken.
Ik denk dat imkers als Hans zeer gedisciplineerd imkeren altijd hetzelfde doen die imkers weten meer.
Maar hij zal ook wel eens een volk hebben wat buitengewoon sterk is.
Bij mij loopt alles door elkaar en ik doe het vaak net weer wat anders, elk volk krijgt z'n eigen behandeling en dan weet je minder exact aan te geven hoe het gebruik etc. is en bovendien Buckfast is geen homogeen (ras).
Vandaag de 6 volken die ik op drie bakken had overwinterd geprobeerd om de onderste bak weg te nemen dan kan ik die gaan omsmelten.
Bij twee volken lukten dat daar zaten maar een paar bijen in, bij twee moest ik ze snel weer terug zetten op de protest geluiden afgaand, en bij de andere twee zaten er 3 ramen bijen dus ook maar terug.
Toch zitten die volken bijna helemaal bovenin en nog compact dus winteren die uit op 22 ramen bijen, die volken verkoop ik zelden, die mogen honing halen voor de afleggers en mogen hun genen doorgeven bij de standaanparing.

Wat ik zo langzamerhand wel weet is dat mijn buckfast volken begin december meestal even broedschoon zijn dan worden ze dan ook behandeld tegen varroa.
Al is dat ook een kwestie van hoe groot een volk is, de kleinste volken blijven het langst door broeden.

Dirk.
dertiende

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijen worden agressief in winter

Bericht door szx2js » di 09 feb 2016, 20:39

Ha Dirk,
Ik zie het zelfde beeld in mijn BF-volken in het voorjaar. De aanwezigheid van broed heeft wel de grootste invloed op de opname van voedsel. In september en oktober controleer ik mijn volken ook niet meer van binnen en zal er sprake zijn van broed en dus ook voedselopname.
De late dracht of het ontbreken daarvan (en het weer) speelt natuurlijk ook een belangrijke rol.

Maar ook in bastaardvolken is het voergebruik sterk verschillend. Afgelopen winter (januari) zijn 6 lesvolken, die begin oktober 20 kg wintervoer bleken te hebben opgeslagen (gemeten via unster) nogmaals gewogen. Ze hadden inmiddels ongeveer 7 tot 13 kg voer verbruikt.
Binnenkort worden ze weer gewogen en begin maart weer.
Conclusie: het voergebruik per volk fluctueert enorm zowel in BF- als in bastaardvolken.
Om veilig de winter door te komen, moet je de hoeveelheid voer af stemmen op de grootste eters ;-).

Ongezonde volken vreten zich helemaal snel door de voorraden heen, ze vertonen zoals Dirk ook opmerkt een soort compensatiegedrag. Extra broeden om de populatie op peil te houden. Soms lukt dat (zwakke voorjaarsvolken), soms niet (helaas wintersterfte).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten