Onderkoeld hoe voorkomen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:
Onderkoeld hoe voorkomen.

Bericht door marten » do 10 mar 2016, 20:02

Hallo allen, :violin:

Vandaag was het weer aardig vliegweer, maar nu is er een probleem. Er liggen wel 100 bijen ze lijken dood maar ze zijn onderkoeld en liggen op op de grond.

Als je ze oppakt en binnen neer zet gaan ze in een keer weer leven. Maar ik was laat uit mijn werk dus heb er maar een paar kunnen redden want het was al donker. Hoe kan ik dit de aankomende dagen voorkomen. Want ze geven boven de 10 graden op en einden van de middag lagere temperaturen.

Wie weet raad of heeft hier ervaring mee. Want als dat zo doorgaat blijft er niks van mijn bijenvolken over.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Onderkoeld hoe voorkomen.

Bericht door joselito » do 10 mar 2016, 20:28

Hier ook zo.Als ze zich neer zetten in de schaduw verkleumen ze,meestal met stuifmeel aan hun poten. Je kan er niets aan doen om het te voorkomen.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Onderkoeld hoe voorkomen.

Bericht door Astrid Schoots » do 10 mar 2016, 20:32

Twee dingen:
1. een loopplank maken van de grond naar het vlieggat, dus sowieso een grotere landingsbaan (en lopen kost minder energie dan vliegen)
2. accepteren dat het de zwakste en oudste bijen zijn die het loodje leggen, we gaan immers naar april toe, dus de oude bijen zijn nu echt oud.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Onderkoeld hoe voorkomen.

Bericht door joselito » do 10 mar 2016, 20:39

Als je kasten buiten staan richting het zuiden is dat niet echt een probleem. Maar mijn kasten staan in de schaduw naar het oosten, dus de gure oostenwind onderkoeld sommige bijen.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Onderkoeld hoe voorkomen.

Bericht door bee-tree » vr 11 mar 2016, 00:56

Marten, staan jouw volken beschut in een stalletje ?
Staan ze in de open lucht waar de wind er vat op heeft ? Zo ja, plaats dan een windscherm
aan de zijkant of achterkant waar de wind op staat .
Hoe hoog staan de kasten van de grond ? Kun je ze lager zetten? Begin met ze 3o cm lager te zetten en...
plaats een verlengde vliegplank oftewel de loopplank van Astrid.
Wanneer de grond onder de kasten betegeld is en de zon er niet op staat en dus steenkoud is,
wat let je dan, om er tijdelijk een laag verdord blad op te leggen of een vloerkleed.
Tenslotte: weet je waar de bijen het stuifmeel vandaan halen ? Wat voor kleur hebben de klompjes
en hoe dik zijn ze ? Wanneer ze het van hazelaarkatjes of elzenkatjes halen, dan zitten de bijen
niet beschut zoals dat wel bij crocusbloemen het geval is. De wind heeft vrij spel in de kale
Elzen en Hazelaars. Hoe hoger in de boom hoe kouder de Oostenwind is.
Als je in de gelegenheid bent, pluk dan katjes van de naaktbloeiers en maak vlakbij de kasten
een beschut stuifmeelrestaurant, zo laag mogelijk bij de grond, waar de wind het minst sterk is.
Het mogen ook andere bloemen zijn. Zoek je omgeving af. Vraag wel even toestemming.
Wie weet, vinden de buren het leuk iets te kunnen doen voor de bijen in nood. Zjef :b10:

P.S. Mochten de maatregelen helpen, dan is er geen sprake van ziekte en|of vergiftiging.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Onderkoeld hoe voorkomen.

Bericht door sikkie68 » vr 11 mar 2016, 23:25

hello,GOEDDDDD van je beetree, heb een halve week gelee een giga bos katjes gekregen,van mijn love en heb die , na jouw reaktie als 2e imker(hahah)een restaurant voor ze geopend , de zingende stuifmeelwolk, yes en ze gaan er voor zodra er schaduw op de stand is ... echt tof die houden we er in!! :happy-cheerleadersmileygirl: :be9: :be9: :be9: :happy-cheerleaderkid:
met dankbare zoemmgroeten sikkie den haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten