honingkamer erop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:
honingkamer erop

Bericht door marten » ma 21 mar 2016, 15:27

Hallo,

De bijen komen met veel stuifmeel terug naar de kast. Moet je dan al gaan denken om de honingbak erop te gaan zetten. De raten zijn goed gevuld met bijen, ik werk met buckfast bijen.

Graag hoor ik jullie reactie.

Gr Marten

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: honingkamer erop

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 mar 2016, 15:55

"Regent" het al nectar :?: Als je een broedraam er uithaalt en dit horizontaal houd en dan een kort ruk geeft alsof het afslaat zal het nectar regenen. :be2: Doe dit wel boven de geopende kast :!: en let op de moer die op dit raam kan lopen.
Als je dit nu vandaag doet zal het eerder stuifmeelklompjes "regenen". Bij mij verwacht ik niet eerder dan in de tweede week van april.. Misschien bij jou een week eerder. :think:
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honingkamer erop

Bericht door Dirk Blanken » ma 21 mar 2016, 18:42

Hallo Martin,

Ik heb vandaag en gisteren ruim 30 volken bekeken of ze moergoed waren bij 7 graden (noord Groningen) maar het moet als je wat meer volken hebt want straks komt alles tegelijk en kom je er in om.
Darrenbroedige volken kan je nu nog zonder problemen helpen
alleen even de koningin zoeken en moeren(doodmaken) en dan een jong volk erop.
Over een twee weken zitten er 4 ramen met darrenbroed in.
Maar jij wilt al honingkamers zetten!

Heb je de volledige voorjaarsinspectie al gedaan?
Denk het niet.
Na de voorjaarsinspectie weet je pas wat je moet gaan doen, bijvoorbeeld het te veel aan voer uitnemen totaal 4 ramen met voer ongeveer 8 kg is ruim voldoende en dat moet eigenlijk altijd in de broedruimte zitten voor slechte tijden en voer het geval dat je de honingkamers afneemt.
De rest liefst volledig verzegelde ramen uitnemen en bewaren in een cv verwarmde ruimte.
Bij sommige volken moet ik voer bijzetten van andere volken die veel te veel hebben.
De grootst uitgewinterde volken zo'n 17 ramen bijen hebben nog maar een paar kg meer en die hadden ook 22 kg meegekregen.

De slechte (verschimmelde) raten en de te oude raten uit de onderbak halen en vervangen door kunstraat, ik laat dan 3 uitgebouwde raten in het midden staan en daarnaast komen de kunstraten aan de buitenkant komen ramen met wat voer.
Zo kan je ze dan verder hun gang laten gaan.

Als de volken na de volledige voorjaarsinspectie goed ingericht zijn laat ik ze bij dracht eerst een aantal dagen voor zich zelf halen, pas als ze 's avonds massaal aan het stertselen gaan ga ik de honingkamers zetten.
De eerste Hk kan het beste veel uitgebouwde raten bevatten, de tweede en de derde volledig kunstraat.
Als de eerste voor 1/3 gevuld is en de dracht blijft voortduren de tweede zetten en als die volledig uitgebouwd is de derde.

Dirk.
dertiende

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: honingkamer erop

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 21 mar 2016, 22:31

Hoi Marten,

Mijn volken overwinteren op twee spaarkast broedkamers. Over het algemeen winter ik grote volken in en ook uit. Sinds een aantal jaren geef ik mijn volken de honingkamer op het moment dat de kersen gaan bloeien. Dat is meestal zo begin april (zal dit jaar wel iets later zijn).

Als je een beetje Duits kunt lezen, lees dan de 'Monatsbetrachtung' van april geschreven door Pia Aumeier (onderstaande link)

http://www.immelieb.de/?page_id=454

Groeten....................

Gerard

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: honingkamer erop

Bericht door joselito » di 22 mar 2016, 08:32

Met Dadant Blatt kasten worden de bijen eng gezet. De ramen die niet bezet zijn worden eruit genomen en vervangen door vulblokken. Als de bijen dan naar het fruit gaan krijgen ze de eerste honingzolder. Pas als de koningin het merendeel van de ramen in de broedbak belegd heeft krijgen de bijen hier iedere week één of twee ramen bij.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:

Re: honingkamer erop

Bericht door marten » di 22 mar 2016, 12:00

Allemaal bedankt voor de reacties heb er zeker wat aan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten