een vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 19:45

Dirk Blanken schreef: De opmerking van jaap wat heeft dat voor zin als hij er na een paar weken weer onder moet is kul ook zijn onderbakken bevatten slechte raten en hij weet ook zodra het erg goed weer is zitten die oude slechte raten vol met stuifmeel zonde dus.
Je wenst mij wel een zeldzame dracht toe ...Dank je wel .

Wanneer nu op dit moment de onderbak nog leeg is ...en het gaat misschien na 1 april beter weer worden , dan zullen mijn volken bij het bereiken van de beloofde 13 graden jammer genoeg nog niet zo ver gegroeid zijn dat zij de onderbak benutten ...Sterker nog ... Mijn volken krimpen zeker nog tot begin/half april .

Wanneer het dan de eerste week van april geschiktere temperaturen zijn zal ik mijn volken controleren en gelijktijdig mijn oude ramen vervangen voor kunstraat ,

Jaap v P

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Aro » vr 25 mar 2016, 01:04

Beste Joselito,
Ik heb samen met jouw en nog meer vragenstellers het idee dat er maar een imker is die alle antwoorden weet,en het is geen Zeeuwsch Meisje! :lol: :lol: :lol:
Met vr.gr.
Aro

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door joselito » vr 25 mar 2016, 08:38

Aro schreef:Ik heb samen met jouw en nog meer vragenstellers het idee dat er maar een imker is die alle antwoorden weet,en het is geen Zeeuwsch Meisje!
ik vind het spijtig voor mijn verloren moeite maar meer nog voor de beginnende imker die niet meer weet wat hij ervan moet denken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 mar 2016, 08:56

Groetjes . :oops: :oops:
Bijlagen
kl 007.jpg
l 009.jpg
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op vr 25 mar 2016, 22:21, 7 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door bee-tree » vr 25 mar 2016, 09:26

Hoezo VERLOREN moeite, Joselito ? Het leven, zowel het politieke als levensbeschouwelijke
en biologische, is niet éénvormig. Het daagt iedereen uit tot NADENKEN en UITPROBEREN.
Jongeren willen graag een nieuw 'wiel' uitvinden. Geef ze dus stof tot nadenken en de
mogelijkheid door "trial en error", dus door "vallen en opstaan",
toe te nemen in kennis en wijsheid. Zjef :b10:

P.S. Jaap moet op Aro maar reageren alsof ie doof is.
Dan kan ik een mooi gezegde plaatsen, namelijk:

"Vroeger kraaiden de hanen nog, zei Jaap tijdens 't lopen,
maar tegenwoordig doen ze alleen nog maar de snavel open"

Zie K.Terlaan, Spreuken en zegswijzen, 1951(door mij gemodificeerde versie).
Ik kreeg de bijdrage van Jaap pas later onder ogen. We waren tegelijkertijd aan 't reageren.
Nog wat : ie is dubbelzinnig.

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Steve_Delannoye » vr 25 mar 2016, 12:24

Ik vind het super dat er hier verschillende meningen, technieken, overtuigingen, principes enz. .. worden verdedigd door verschillende gepassioneerde imkers. Zo kan ik als beginner alles absorberen en er mijn eigen synthese van maken en mijn eigen techniek ontwikkelen die ik dan later ook vol vuur kan verdedigen.
Ik vind dat net het mooie aan imkeren, het is geen exacte wetenschap en er is heel wat voor interpretatie vatbaar. Uit alle discussies valt heel wat te leren.
De enige voorwaarde is dat we respect hebben voor elkaars zienswijze maar dat mag hier geen probleem zijn.

Gr aan iedereen

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door johan » vr 25 mar 2016, 12:57

goed gezegd Steven.
de moeilijkheid is wel dat niet elke beginnende imker in staat is die synthese te maken, en door het bos de bomen niet meer ziet.
Maar als je gepassioneerd bent, komt dat wel goed. :wink:

marten
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfastbijen
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door marten » vr 25 mar 2016, 17:49

Alle bedankt voor de reacties, heb er veel van geleerd. Ik ben het ook eens met Steven. Alles wat gezegd word op dit forum vind ik als beginnende imker super en we mogen blij zijn dat we samen zo'n forum hebben.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Dirk Blanken » vr 25 mar 2016, 20:09

Jaap v.Popering schreef:
Dirk Blanken schreef: De opmerking van jaap wat heeft dat voor zin als hij er na een paar weken weer onder moet is kul ook zijn onderbakken bevatten slechte raten en hij weet ook zodra het erg goed weer is zitten die oude slechte raten vol met stuifmeel zonde dus.
Je wenst mij wel een zeldzame dracht toe ...Dank je wel .

Wanneer nu op dit moment de onderbak nog leeg is ...en het gaat misschien na 1 april beter weer worden , dan zullen mijn volken bij het bereiken van de beloofde 13 graden jammer genoeg nog niet zo ver gegroeid zijn dat zij de onderbak benutten ...Sterker nog ... Mijn volken krimpen zeker nog tot begin/half april .

Wanneer het dan de eerste week van april geschiktere temperaturen zijn zal ik mijn volken controleren en gelijktijdig mijn oude ramen vervangen voor kunstraat ,

Jaap v P
Hallo Jaap,

Iedereen heeft zijn eigen methode en dat klopt.
Dan krijg je discussie maar die moet gezond zijn.
Jouw toon van discussie spreken veel mensen niet aan.
Kan je niet beter gewoon uitleggen wat jij doet dan kunnen mensen zelf beslissen of ze dat goed vinden.

Dirk
dertiende

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door imker Marinus » vr 25 mar 2016, 20:50

Dirk Blanken schreef:
Kan je niet beter gewoon uitleggen wat jij doet dan kunnen mensen zelf beslissen of ze dat goed vinden.

Dirk
Dat is goede raad Dirk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten