een vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marten
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfastbijen
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

een vraag

Bericht door marten » wo 23 mar 2016, 18:01

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een snelle inspectie gedaan in een van mijn kasten. Ik heb 2 broedkamers op elkaar staan, de onderste bak waren allen raten leeg wel liepen op allen raten bijen. In de bovenste bak zit nog voer en er is Brias te zien en ook op allen raten veel bijen. Nu vroeg ik mij af of het niet beter is om de bovenste bak naar onder te plaatsen en de onderste bak naar boven plaatsen. Of moet ik het zo laten, gaat de koningin vanzelf naar beneden om eitjes te leggen.

Hoor graag van jullie.

Gr Marten
Laatst gewijzigd door marten op wo 23 mar 2016, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: voor de kenners

Bericht door insektenjack » wo 23 mar 2016, 18:08

Ik zal er niks aan doen voor de volgende redenen:

- bijen bouwen in de natuur raat altijd naar onder uit. Ook in de vaste bouw gaan zij in de winter omhoog en breiden van er hun broednest weer uit.
- nadiring word ook bij warree gedaan en is dus niet ongebruikelijk
- warmte stijgt naar boven en het uitwisselen zou een negatief effect op de brias kunnen hebben (echter zijn hier de meningen gedeelt)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: voor de kenners

Bericht door ErikS » wo 23 mar 2016, 18:13

even kopieren uit bijenwerk februari/maart. http://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/wa ... uari-maart

"Mocht je de volken ingewinterd hebben op 2 broedkamers, dan is de kans groot (6 op de 10) dat de onderste broedkamer begin maart nagenoeg verlaten is. Door de 2 broedkamers van achteren enkele centimeters van elkaar te halen (te kiepen), is de bezetting van de onderste bak eenvoudig te horen en te zien. Indien deze niet bezet is, neem de onderste lege broedkamer dan in zijn geheel weg en plaats de bovenste kamer op de schone bodemplank.

Wacht niet tot medio maart met deze klus, want het bijenvolk kan in de loop van maart de onderste bak bij een opkomende wilgendracht al in gebruik nemen voor de opslag van verse nectar en stuifmeel. Tegen de tijd dat de wilg begint te bloeien, is het zaak om de volken, die de bovenste broedkamer redelijk bezetten (bijvoorbeeld 8 ramen of meer) zo nodig een tweede broedkamer met kunstraat terug te geven. De bak wordt sneller in gebruik genomen als je 2 of 3 reeds uitgebouwde, niet bebroede, schone ramen in het midden plaatst."

Bedoeling is raatvernieuwing. Als de raten rein zijn kun je overwegen niets te doen. Zijn de ramen gebruikt en donker dan zoals bovenstaand uitnemen en later schone raat terug geven.

Om je vraag te beantwoorden. De koningin gaat vanzelf naar beneden. Duurt alleen even. Nu loopt de hoeveelheid broed wel op maar het aantal bijen loopt nog terug.

Grtz,

erik.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voor de kenners

Bericht door Dirk Blanken » wo 23 mar 2016, 19:32

Klopt wat erik zegt.

Haal die onder bak weg zo vroeg mogelijk op de dag dan vliegen ze nog niet.
De volken zitten dan veel fijner en directer t.o.v. het vlieggat en vliegen dan uitbundiger.
Later kan je dan een bak onder zetten met in het midden een paar uitgebouwde ramen en ev. een paar ramen met broed naar beneden zetten als ze er aan toe zijn.

Dirk.
dertiende

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: voor de kenners

Bericht door joselito » do 24 mar 2016, 08:34

Dirk Blanken schreef:De volken zitten dan veel fijner en directer t.o.v. het vlieggat en vliegen dan uitbundiger.
Later kan je dan een bak onder zetten met in het midden een paar uitgebouwde ramen en ev. een paar ramen met broed naar beneden zetten als ze er aan toe zijn.

inderdaad, zo zou ik het ook doen. Als je later dan terug een tweede bak geeft verdeel je het broed. Als je bv 8 ramen broed hebt hang je 4 ramen naar beneden, telkens in het midden waardoor het broednest een geheel blijft. Aan de buitenkant van het broednest kan je dan waswafels geven. Geef wel een bouwraam (lege raam met een stripje was) in de bovenste bak, anders gaan ze de waswafels vernielen met veel darrenraat er tussenin.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 08:48

Ik begrijp het voordeel niet om enkele weken deze onderste bak bak te verwijderen .

Jaap v P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door joselito » do 24 mar 2016, 08:56

Jaap v.Popering schreef:Ik begrijp het voordeel niet om enkele weken deze onderste bak bak te verwijderen .
Een van de beste manieren om een volk te stimuleren is de ruimte aanpassen aan het grootte van het volk. Bovendien kan je het benutten voor raatvernieuwing.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 09:03

joselito schreef: Een van de beste manieren om een volk te stimuleren is de ruimte aanpassen aan het grootte van het volk. Bovendien kan je het benutten voor raatvernieuwing.
Wie doet dat dan in de vrije natuur ?

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 09:04

Jaap v.Popering schreef:
joselito schreef: Een van de beste manieren om een volk te stimuleren is de ruimte aanpassen aan het grootte van het volk. Bovendien kan je het benutten voor raatvernieuwing.
Wie doet dat dan in de vrije natuur ? Voor raatvernieuwing zijn er legio mogelijkheden .

Jaap v P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door joselito » do 24 mar 2016, 09:21

Jaap v.Popering schreef:Wie doet dat dan in de vrije natuur ?
In de vrije natuur overleven afgezwermde volken op oude ramen de winter vaak niet, het nest word opgegeten door wasmot en alles kan van voor af aan beginnen.Dat heeft hier weinig mee te maken.
Een van de weinige voordelen van twee kleinere broedbakken tegenover één grote broedbak is dat het gemakkelijker is om de raten te vernieuwen. Daar zou ik zeker gebruik van maken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten