Brommend volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

MH1995
Berichten:83
Lid geworden op:do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Zwarte bij
Locatie:Horst aan de Maas
Contacteer:
Brommend volk

Bericht door MH1995 » ma 04 apr 2016, 07:56

Dag Imkers,

Sinds vorig jaar ben ik begonnen met bijen houden, ik heb nu 3 volken, bastaarden. Afgelopen zondag allemaal eens bekeken en zag er allemaal goed uit. Allemaal gesloten werksterbroed, de een wat meer dan de ander en twee vollen zelfs al darrenbroed, voer genoeg enz. Het zijn twee moeren van 2014 en één van vorig jaar.

Nu heb ik één volk, waarvan de moer is ontstaan uit een wisselcel nadat het volk had gezwermd, waarschijnlijk was de moer die uit een zwermcel was ontstaan niet goed bevrucht.

Maar sinds vorig jaar en ook nu iedere keer bromd dat volk, ik hoef maar het eerste raam eruit te halen, waar afgelopen zondag hooguit 10 bijen op zaten en het begint te brommen. Wat is dat brommen? Darren zitten er nog niet in en er was gesloten broed en kleine larfjes, eitjes vind ik last te zien, zeker op donkere raat. Het doet me een beetje denken aan een soort protest, net of dat ze het niet fijn vinden dat ik in hun volk kom, nou snap ik dat wel. Maar het blijft ook de rest van de tijd dat ik in het volk kijk duren. Ze zijn ook niet zo heel er raatvast, gaan wat sneller over de raat lopen.

Groetjes Mathijs.
http://www.mathijsherremans.nl
Laatst gewijzigd door MH1995 op ma 04 apr 2016, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Brommend volk

Bericht door joselito » ma 04 apr 2016, 08:06

Hebben ze gesloten broed?

MH1995
Berichten:83
Lid geworden op:do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Zwarte bij
Locatie:Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Brommend volk

Bericht door MH1995 » ma 04 apr 2016, 09:57

Gesloten broed, larven van alle leeftijden, eitjes vind ik (nog) lastig te zien en al enkele gesloten darren cellen. Het volk bromd al zo sinds ze gezwermd hebben 17 mei vorig jaar. Toen was er na ongeveer 4 weken gesloten werksterbroed en een week later waren er 5 gesloten wisselcellen en weer een aantal weken later was de nieuwe moer aan de leg. En al die tijd bromd het volk als je het eerste raam eruit haalt.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Brommend volk

Bericht door joselito » ma 04 apr 2016, 10:01

MH1995 schreef:Gesloten broed, larven van alle leeftijden, eitjes vind ik (nog) lastig te zien en al enkele gesloten darren cellen.
Dan zou ik mij geen zorgen maken, laat ze maar brommen :)
Waarschijnlijk is een onrustige soort.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Brommend volk

Bericht door ErikS » ma 04 apr 2016, 10:43

Ik ken brommen van volken alleen als ze zich klaarmaken om te zwermen, lijkt het daarop?

Leuke test, kunstzwerm maken en van de broedramen afleggers maken en kijken of de brom overerft.

Grtz,

Erik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Brommend volk

Bericht door FrancA » ma 04 apr 2016, 10:52

Herkenbaar.
Ik heb ook wel eens perioden bijenvolkjes gehad waar bij de geringste verstoring al stevig 'gebromd' werd.
Misschien slechts één 'sacherijnige' brombij met wat te veel bromgenen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Brommend volk

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 apr 2016, 11:19

MH1995 schreef:Gesloten broed, larven van alle leeftijden, eitjes vind ik (nog) lastig te zien en al enkele gesloten darren cellen. Het volk bromd al zo sinds ze gezwermd hebben 17 mei vorig jaar. Toen was er na ongeveer 4 weken gesloten werksterbroed en een week later waren er 5 gesloten wisselcellen en weer een aantal weken later was de nieuwe moer aan de leg. En al die tijd bromd het volk als je het eerste raam eruit haalt.
Nu is het helder is een eigenschap van de nieuwe moer een stille wissel moer is met verkeerde darren opstap geweest. Verder is het volk loperig op de raten. Zorg dat je daarvan geen jonge moer in het volk krijgt. In de tijd van kustzwerm maken, "brommende" moer er uit, naar de eeuwige drachtvelden sturen en tiendagen later zorgvuldig doppen breken en of uit een ander volk een op uitlopende dop inhangen of een raam met larfjes inhangen. Bijna weg de brommende eigenschap.
!Hans.

MH1995
Berichten:83
Lid geworden op:do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Zwarte bij
Locatie:Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Brommend volk

Bericht door MH1995 » do 07 apr 2016, 20:10

Bedankt voor de info allemaal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten