Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door Marcje » ma 04 apr 2016, 20:07

Goede avond ,

Gisteren voor het eerst de volken nagezien en was er vrij zeker van dat alles goed zat, maaaaar.... :(

Het grootste volk met meeste bijen en waar ook het meeste stuifmeel binnen kwam zit zonder enige vorm van broed ?????? pffffffff

Ik heb er direct een raam met iedere vorm van broed in voorzien, zodat ik kan nagaan als er al dan niet een koningin aanwezig is

Indien er doppen getrokken worden, heeft dit kans op slagen , en dit naar het bevruchten van de koningin toe ?

Alvast bedankt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door sikkie68 » ma 04 apr 2016, 20:45

Hoi Marcje, tijd niets vernomen! jij krijgt ze wel om je oren Hé. Ik vroeg me gelijk af, na het lezen van je bericht of de bijen wel rustig en gemoedelijk bleven... :?: misschien is HARE MAJESTEIT er wel maar heeft ze nog niet zo'n zin om te leggen...
Dit is een mogelijkheid. Dit voorbeeld gaf de imker die ik zaterdag nog gebeld heb omdat ik, veel te hap snap gekeken, geen broed vond. Ik vond het nou nog niet zo warm om alles natekijken. Uiteindelijk gister rustig in t zonnetje alles gekeken , ze nemen de kortste weg lijkt t wel en ja er is gesloten BRIAS :shifty: :dance: BEN BENIEUWD.. mvg
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door Dirk Blanken » ma 04 apr 2016, 21:07

Als er nu nog geen broed is dan is er iets met de koningin.

Er komt stuifmeel binnen dus de verwachting naar broed is er wel.
Maar een aantal werksters die feromonen uitscheiden kunnen ook stuifmeel veroorzaken.

Ik denk dat een klein volkje(laat in 2015 opgezet) erop misschien beter was nu het nog kan zonder agressiviteit ev. al met een krantje.

Waarschijnlijk is dan het probleem opgelost want ik denk dat er geen koningin aanwezig is en binnenkort de werksters aan de leg gaan.

Groeten Dirk.
dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door Dirk Blanken » ma 04 apr 2016, 21:58

Als er wel een koningin aanwezig is die niet meer kan leggen dan merk je verder niets er worden geen doppen aangezet.

Ik weet niet of je goed koninginnen kan zoeken, je moet dan kunnen kijken naar alleen de koningin en niet naar de rest.
Als je zoekt naar een merkje van de koningin dan zie je haar niet dus je moet alleen zoeken naar de koningin eigenlijk altijd ondanks dat ze gemerkt is.
Want vaak is het merkje vervaagd of volledig weg.
Het is een instelling kijk niet welk merkje ze heeft maar zoek gewoon naar de koningin.

Niet roken of alleen een beetje bij de oortjes helpt een hele boel.

Het lukt me vaak met die instelling om jonge koninginnen op te zoeken en ook koninginnen die vervangen zijn maar rust van jou uit wat de bijen ook doen is een must.

Dan kom je met buckfast zelfs in het voorjaar soms twee koninginnen tegen.
Je ziet je raszuivere koningin met haar merkjes maar haar vervanger zit er ook al in en legt vaak dan gewoon.

Nateelt ???


De regeltjes gelden niet altijd.
Maar gelukkig meestal wel.

Ik heb in dit voorjaar gezien dan de raszuivere koningin B221 nog bestond maar had in het najaar al een paar doppen gezien.
Ze legt nu volop eitjes en ze gaat nog een keer naar Ameland wat het is een zeer goede moer.
Maar voordat ik ga natelen kijk ik het hele volk nog eens na om zeker te zijn dat de oorspronkelijke moer de eitjes legt.

Dirk.
dertiende

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door Marcje » ma 04 apr 2016, 22:12

Hoi Sikkie,

Eerst en vooral goed om horen dat het bij u goed gaat met de bijtjes , en houden zo :D
De bijen zijn opvallend rustig , en het ergste van al is dat de bijen in de kast met het meeste broed zenuwachtig rondlopen..... pffffff alles is hier anders dan verwacht , maar we leren alle dagen bij :D :D en per slot heb ik nog altijd drie kasten die het goed doen :dance:

Hoi Dirk,

Bedankt voor de duidelijke uitleg waar ik me volledig kan in vinden :D
Ik heb al een oproep gedaan naar een klein volkje , maar niks vernomen ( het hoeft natuurlijk niet gratis, maar ga ook de prijs niet betalen als voor een volwaardig volk )
Ga het dit jaar anders aanpakken en aan koninginnenkweek doen en reserve volkjes proberen opkweken

Tja, nog veel te leren ......

Bedankt he

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door Marcje » ma 04 apr 2016, 22:24

Hoi Dirk,

Onze laatste berichten hadden mekaar gekruist

Ik heb tot nu geen problemen met het opzoeken en merken gehad, en zodra ik vaststel dat er geen doppen getrokken worden ga ik op zoek naar de koningin .... , maar wat als deze er is , dood doen en doppen laten trekken ?

Ik laat zeker wat weten als ik meer weet en zien we verder, want loop te ver vooruit vrees ik :oops:

Bedankt voor de reacties :!:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door joselito » di 05 apr 2016, 15:57

Marcje schreef: maar we leren alle dagen bij
Dat zal zo blijven gedurende de rest van je imkers carrière en daarom wordt het ook nooit saai. :)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door semar » di 05 apr 2016, 17:53

joselito schreef:
Marcje schreef: maar we leren alle dagen bij
Dat zal zo blijven gedurende de rest van je imkers carrière en daarom wordt het ook nooit saai. :)
en als dat niet zo is, ben je als imker geen knip voor de neus waard!

:lol:
:wink:

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door Marcje » di 05 apr 2016, 20:13

semar schreef:
joselito schreef:
Marcje schreef: maar we leren alle dagen bij
Dat zal zo blijven gedurende de rest van je imkers carrière en daarom wordt het ook nooit saai. :)
en als dat niet zo is, ben je als imker geen knip voor de neus waard!

:lol:
:wink:
Dus, we zijn goed bezig :D

Bedankt hé
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Sterk volk zonder broed, en toch veel stuifmeel dat binnenkomt.....

Bericht door gijs.v » wo 06 apr 2016, 19:51

Vorig had ik ook een volk waarvan de koningin gestopt was met leggen. Ik dit volk met rust gelaten in de hoop dat de koningin weer aan de leg zou raken. En on te leren wat er gebeurt en of dat is wat ik zou verwachten. Wat ik geleerd heb is dat je er niks van leert in dit specifieke geval. De koningin is het hele seizoen in leven gebleven, de bijen bleven rustig rn haalden gewoon pollen en nectar. Het enige wat er gebeurt is dat het steeds rustiger wordt omdat er geen nieuwe bijen meer bijkomen. Tot ze te klein zijn. Ze hebben het volgehouden tot november. Toen was het klaar.


Verzonden met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten