Honing..........

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:
Honing..........

Bericht door marten » ma 11 apr 2016, 10:05

:be9: Hallo allemaal :be9: :be9: :be9: :be9:
:whistle:
Ik heb 2 vragen: :think: :think:

1e ik heb nog honing in raten zitten van vorig jaar 2015 uit de maand september, kan ik dit nog slingeren?

2e als ik straks honing ga slingeren van de eerste opbrengst, hoe kan ik dit het best bewaren zodat het niet na een paar weken hard is geworden.
wie weet dit hoe ik dat het best kan doen. moet ik het gelijk in potten doen, of is er een andere manier voor.

hoor graag jullie reactie.

gr Marten. :hive: :hive: :hive:
Laatst gewijzigd door marten op ma 11 apr 2016, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Honing..........

Bericht door insektenjack » ma 11 apr 2016, 11:22

marten schreef:Hallo allemaal :be9: :be9: :be9: :be9:

Ik heb 2 vragen: :think: :think:

1e ik heb nog honing in raten zitten van vorig jaar 2015 uit de maand september, kan ik dit nog slingeren?
Zijn deze raten uit de broedkamers van je volken? Deze zal ik niet uit het volk halen, die bijen zullen deze wel gebruiken / nodig hebben.
Als het uit in honingraten zit zal ik zeggen
- of persen
- of opwarmen en slingeren
- of openkrabben en s'avonds aan de bijen geven.

Echter heb ik hiervan geen praktische ervaring
marten schreef:2e als ik straks honing ga slingeren van de eerste opbrengst, hoe kan ik dit het best bewaren zodat het niet na een paar weken hard is geworden.
wie weet dit hoe ik dat het best kan doen. moet ik het gelijk in potten doen, of is er een andere manier voor.
Het hangt ervan af hoe je je honing wil hebben, hoe warm/koud hij staat te rijpen en wat erin zit glucose/fructose.

Als je de honing lang laat rijpen en de kristallen breekt door hem om de x dagen te roeren kan/moet je de honing nog wat langer laten staan voordat je hem kan afvullen.

Ik vind creme honing het lekkerst en dus neem ik meestal 1 t/m 3 weken de tijd om de kristallen op een goede maat te roeren. Als je grotere kristallen wil dan kan je hem vroeger afvullen.

En soms "schummel" ik ook wel en geef een lepel van de honing van afgelopen jaar erbij om de zelfde soort kristallen de maken. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik geen honing verkoop en deze dus niet laat keuren.

Arie75
Berichten:78
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Honing..........

Bericht door Arie75 » ma 11 apr 2016, 11:43

Als het honingramen zijn die eind vorig seizoen niet vol zijn gestopt en waar maar iets in zit, dan zou ik ze gewoon in de HK doen. Laat ze het maar aanvullen. Dan als het verzegeld is, slingeren.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:

Re: Honing..........

Bericht door marten » ma 11 apr 2016, 13:07

het zijn raten uit de honingkamer ze zijn verzegeld, moet ik ze dan ook nog verwarmen, ze hebben in een kamer gestaan waar het niet koud is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten