Redcellen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:
Redcellen

Bericht door marten » di 19 apr 2016, 19:57

Goedeavond,

Heb vandaag een van mijn kasten nagekeken. Wat ik zag waren 5 redcellen die ik weggehaald heb er was ook veel darenbroed, maar ook veel werkster broed Dit was er stukken meer aanwezig. Nu is mijn vraag moet ik een aflegger maken, het zijn buckfast bijen. Of kan ik het zo laten, of heb ik kans dat ze gaan zwermen. Hoor graag van jullie.

Gr Marten :be3:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: retcellen

Bericht door ErikS » di 19 apr 2016, 20:16

Hallo Marten,

Zie je het verschil tussen een redcel en een wisselcel?
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Redcel
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Wisselcel

Zie je nog eitjes in dit volk?

Grtz,

Erik.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:

Re: redcellen

Bericht door marten » di 19 apr 2016, 20:19

Hoi Erik,

Eitjes zijn zeker aanwezig in dit volk koningin is ook aanwezig.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: redcellen

Bericht door szx2js » di 19 apr 2016, 20:42

Marten,
Je zegt dat je redcellen hebt weg gehaald. Hoe weet je zeker dat het redcellen waren, want de combinatie redcellen en een aanwezige koningin sluiten elkaar uit.
Laten we ze dus maar moerdoppen noemen, dan kunnen we alle kanten nog op.

Waar trof je jouw moerdoppen aan?
a. aan de randen van de raat
b. midden op het broed
Heb je in de dopjes gekeken? Zo ja, wat zat er in?
a. eitje
b. larf in de koninginnengelei
c. nog niets

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:

Re: redcellen

Bericht door marten » di 19 apr 2016, 20:47

a. aan de randen van de raat
b. midden op het broed

c. nog niets in aangetroffen

Omdat de dop naar beneden wees.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: redcellen

Bericht door szx2js » di 19 apr 2016, 21:18

Marten,
Dan zijn het speeldopjes, omdat er niets in zit. Deze treft iedere imker in zijn sterke volgen aan. Er is dus (nog) niets aan de hand.
Het is de natuurlijke voorloper van zwermcellen, dus gewoon na blijven kijken op inhoud en als er niets in zit, dan is er niets aan de hand.

Vind je wel belegde dopjes, dan allemaal nauwgezet weg breken en voor de volgende week eventueel je plan trekken t.a.v. kunstzwerm of broedaflegger.
Succes!

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: redcellen

Bericht door ErikS » wo 20 apr 2016, 06:42

Hello,

Volgende week is een lange koude week voorspelt. Ik ga mijn eigen volken morgen allemaal nakijken en controleren 1. dat er ruim voer is (2 ramen / 4 kilo) en 2. ruim plek voor de q om te leggen en 3. dat het uitvallende broed ruimte heeft. (1 raam broed is 3 ramen met bijen).

Voorkomen van zwermneiging en dus aanzetten doppen. Als het komende week koud blijft en de dames zetten doppen aan kun je bij de volgende mooie dag een zwerm krijgen.

grtz

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: redcellen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 20 apr 2016, 08:47

ErikS schreef: Als het komende week koud blijft en de dames zetten doppen aan kun je bij de volgende mooie dag een zwerm krijgen.

Erik.
Gaat dat zo snel ???

Jaap v P

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: redcellen

Bericht door ErikS » wo 20 apr 2016, 09:15

Jaap, Ik begrijp je reactie nog niet. Aan de andere kant was mijn opmerking ook niet echt duidelijk.
Wat ik bedoelde (spaarkast 10 raams).
Stel een volk zit nu op een onderbak met 6 ramen broed, 2 ramen stuifmeel en heeft een honingkamer. Effectief 10 ramen aan bijen. De bijen zitten comfortabel.

Morgen is een warme dag voorspelt en redelijkerwijs zal er overvloedig gehaald worden op de, hier in elk geval rijkelijke, voorjaarsdracht. Onderin bij het broednest zal nectar worden gestoken.
Vanaf vrijdag tot vrijdag zijn temperaturen onder de 10 graden overdag voorspelt. Dus gehaald zal er niet worden, de bijen zitten binnen, lekker veilig en minimale sterfte. De nectar zal na enkele dagen naar boven gaan en deels worden gebruikt.
In de broedkamer wil de koningin doorgaan met leggen, stel een week, is ca 4 ramen vol.
Er vallen ook ramen broed uit, stel 2 ramen broed = 6 ramen met bijen.

Zwart wit doorgeredeneerd. Stuifmeel en kantramen worden niet belegd.
De koningin komt 4-2=2 ramen ruimte tekort en die ramen kunnen ook nog deels vol nectar zitten.
De bijen hebben 10+6=16 ramen (geen sterfte gerekend) ruimte nodig. Volk zit klem in de kast.

Bij deze temperatuur controleer ik niet alle ramen uitgebreid, meer snelle controle op gedrag en openkippen. Een dop net belegd en met larve kan ik missen, dus dag 4 in de ontwikkeling, dag 9 is de sluitingsdag en is het volk (in theorie) bereid om te zwermen. Ik heb zelf meegemaakt dat een volk in een week van alles normaal, overging op doppen aanzetten en zwermklaar was. Als het dan een dag goed warm is kun je onverwacht een zwerm hebben. Tenminste is mijn ervaring, in mijn jonge imkers jaren ;-) Hopelijk heb ik nu bijgeleerd.

Mvg,

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: redellen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 20 apr 2016, 11:17

De eerste vereiste is dat je volken voldoende ruimte hebben om uit te kunnen breiden , vandaar dat ik vrijwel alle volken op twee bakken overwinter .

Mijn volken krijgen dan de eerste goede controle op zwermneiging pas tijdens de perenbloei in de boomgaard , en krijgen zij er gelijk een honingbak op in aanloop naar de appelbloei . Daarna ga ik pas met regelmaat op zwemneiging controleren , en vind tijdens de appelbloei zelden een volk welke daadwerkelijk wil gaan zwermen .

Jij schrijft ....Stel een volk zit nu op een onderbak met 6 ramen broed, 2 ramen stuifmeel en heeft een honingkamer. Effectief 10 ramen aan bijen. De bijen zitten comfortabel.

Dat is te krap voor de tijd van het jaar .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten