Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:
Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Dar-Bert » wo 20 apr 2016, 20:24

Dag allen,
Bij controle van een volk waar ik twee weken geleden een honingkamer op had geplaatst (zonder moerrooster) bleek het nog altijd volledig uit te puilen van de bijen. Alle raten bezet bezet met broed, stuifmeel, honing en ook darrenbroed en speeldoppen. Nu ben ik waarschijnlijk een beetje te rigoreus geweest. Ik heb een extra broedkamer geplaatst en het broed verdeeld over de twee broedkamers (broedramen boven elkaar geplaatst) en deels uitgebouwde ramen aan weerszijde geplaatst als ook het voer. Omdat er ook al wat broed in de honingkamers zat is het broednest nu nogal uitgerekt met ruimte aan weerszijde. Mij intentie was om de bijen aan het bouwen te krijgen en de zwermstemming wat te drukken.

Mijn vraag: hoe onwenselijk is dit langgerekte broednest in deze tijd van het jaar, gegeven de aanstaande koude periode? Is dit desastreus en kan ik beter morgenavond proberen de boel min of meer te herstellen (met hooguit een bouwraampje)? Of gaat zoiets wel goed zolang er maar voldoende bijen zijn?

Benieuwd naar jullie ervaring/mening...


Bert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Hans van der Post. » wo 20 apr 2016, 20:51

Kaatst de vraag terug: waarom vraag je dit?
hoe onwenselijk is dit langgerekte broednest in deze tijd van het jaar, gegeven de aanstaande koude periode? Is dit desastreus en kan ik beter morgenavond proberen de boel min of meer te herstellen (met hooguit een bouwraampje)? Of gaat zoiets wel goed zolang er maar voldoende bijen zijn?
Zouden bijen dit ook doen als je een bak kunstraat op het volk zou zetten? hun broednest uitbreiden :?: EN wanneer bouwen bijen raten/kunstraat uit? Juist als er nectar binnenkomt :!:
Ik denk dat ik maar ga inwinteren. :wink: :think: als ik de weerverwachting voor de komende 14 dagen bekijk. :whistle:
!Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Kroese » wo 20 apr 2016, 20:57

Zo'n broednest in de lengte uit elkaar trekken met een koude week op komst kan afgestorven broed opleveren, omdat de bolvorm verstoord is.
Het broed aan de buitenschil koelt dan af, wat dan weer kalkbroed wordt.
Dat gebeurt ook met erg broed productieve kleine volkjes, die krimpen met die koude nachten ineen.

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Dar-Bert » wo 20 apr 2016, 21:01

Dank voor je reactie Hans!
De afgelopen weken is dit volk echt de kast uit geknald en vraagt om meer ruimte met een flink aantal speeldoppen. Vandaar dat ik ruimte wil geven. Maar als ik jou zo hoor kan ik beter het broednest weer compact maken en de extra broedkamer zonder broed onder het broednest plaatsen. Ik vind het alleen nooit zo'n goed idee om twee dagen achter elkaar een kast open te halen... Vandaar dat ik mij afvraag - beter met rust laten of toch herstellen.
Groet, Bert

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Dar-Bert » wo 20 apr 2016, 21:02

Hennie,
Jij pleit dus ook voor herstellen voor de kou invalt...

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door joselito » do 21 apr 2016, 00:39

Dar-Bert schreef:Ik heb een extra broedkamer geplaatst en het broed verdeeld over de twee broedkamers (broedramen boven elkaar geplaatst) en deels uitgebouwde ramen aan weerszijde geplaatst als ook het voer.
Als je de broedramen boven elkaar hebt geplaatst is het in orde omdat de bolvorm er nog is. Alleen is het nu van breed en minder hoog naar smal een hoog gegaan.Ik zou me geen zorgen maken. ik heb hetzelfde gedaan met zesramers hier. Wegens overvol een tweede zesramer erop gezet en het broed verdeeld over twee bakken.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Alex Mönch » do 21 apr 2016, 01:02

Wanneer de broed en honingkamer goed vol met bijen zitten,zou ik me geen zorgen maken.
Dan zijn er wel voldoende bijen om alles warm te houden.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door ErikS » do 21 apr 2016, 06:36

De bijen hebben van woensdag tot vrijdag om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. De kast zou een en al bedrijvigheid moeten zijn en er wordt warmte opgewekt, een andere situatie als in de winterrust.
Dan zou ik eerder de onderkant kast winddicht maken, (varroalade dicht of plaat vulling onder de kast om de rooster af te schermen) en de vliegopening tijdelijk verkleinen dan weer in de kast gaan rommelen.
Bij 3 afleggers heb ik met opzet een honingkamer onder het volk gezet om afstand tot de koude te creëren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 21 apr 2016, 07:55

Als je de broedramen boven elkaar hebt geplaatst is het in orde omdat de bolvorm er nog is. Alleen is het nu van breed en minder hoog naar smal een hoog gegaan. Ik zou me geen zorgen maken. ik heb hetzelfde gedaan met zesramers hier. Wegens overvol een tweede zesramer erop gezet en het broed verdeeld over twee bakken.
Er zit momenteel zoveel broed en bijen in de kasten dat het allemaal wel wat kan hebben. Uitbreiding prima (moet zelfs). Ik zou alleen wel voorzichtig zijn met broed verhangen.
JP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Kroese » do 21 apr 2016, 12:58

Kroese schreef:Zo'n broednest in de lengte uit elkaar trekken met een koude week op komst kan afgestorven broed opleveren, omdat de bolvorm verstoord is.
Het broed aan de buitenschil koelt dan af, wat dan weer kalkbroed wordt.
Dat gebeurt ook met erg broed productieve kleine volkjes, die krimpen met die koude nachten ineen.
Ik moet mijn bovenstaande verhaal wat nuanceren.
Het warm houden van het uitgerekte broed hangt er inderdaad vanaf hoe sterk het volk in de bijen zit.
Dar-Bert schreef: bleek het nog altijd volledig uit te puilen van de bijen. Alle raten bezet bezet met broed, stuifmeel,
ook al wat broed in de honingkamers zat
Dit beter gelezen te hebben kan het inderdaad zijn, dat ze in Dar-Bert zijn volk het wel warm kan houden.

Ik dacht weer aan de nieuwe imkers, die dit misschien niet moeten doen, omdat ze dit misschien verkeerd beoordelen, en hun volk misschien nog te klein is. Ik heb die periode komende week met temperaturen onder de 10 graden in het beeld.
In hun geval is het beter om nog even te wachten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten