Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door joselito » do 21 apr 2016, 17:54

Dar-Bert schreef: Ik heb een extra broedkamer geplaatst en het broed verdeeld over de twee broedkamers (broedramen boven elkaar geplaatst) en deels uitgebouwde ramen aan weerszijde geplaatst als ook het voer.
Ik vind dat je dit goed gedaan hebt. Als je er een broedbak bij zet is er altijd een dilemma.
Ga je de nieuwe bak erop zetten of eronder. Zet je hem erop dat hebben ze ineens een enorme ruimte boven hun hoofden met het gevaar voor afkoeling van het broed.
Zet je hem eronder dan ontwikkelen ze wel maar het duurt een tijdje voordat de koningin de overstap maakt en daar ook begint te leggen.
Daarom is het omhangen van het broed een goede oplossing. Hebben ze acht ramen broed dan hang je vier vanonder en vier vanboven.
Liefst de ramen met het meeste broed vanonder waardoor er geen voederkrans tussen zit. Hierdoor blijft de bolvorm min of meer bewaard en de bijen kunnen uitbreiden naar believen. Langs het broed in de bovenste bak hang je best lege ramen of een waswafel aan iedere kant, want daar zal de koningin waarschijnlijk het eerst gaan leggen

M. Goossens
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 12:36
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nispen
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door M. Goossens » do 21 apr 2016, 19:30

Ik heb vandaag bij 1 volk een BK met kunstraat er onder gezet.
Dit volk stond op een BK en hk en zit vol broed en honing. Ik wacht komende week af, en als het dan weer wat warmer wordt hang ik het broed over naar onder en gaat er een rooster tussen de hk en bk.
Is dit een goede handeling in jullie ogen?
M. Goossens :be9:

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Dar-Bert » vr 22 apr 2016, 12:49

Dank voor jullie reacties! Ik heb het volk zo gelaten en ga wanneer het weer kan eens kijken hoe het met het broed staat. Ik hoopte met mijn actie de zwermstemming er wat uit te halen. M. Goossens, klinkt goed!

Verstuurd vanaf mijn XT1072 met Tapatalk

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door victort » za 23 apr 2016, 22:30

Mooi topic...zie hetzelfde gebeuren in mijn kast en twijfel dus ook over die tweede BK....volgend...

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Alex Mönch » za 23 apr 2016, 22:51

M. Goossens schreef:Ik heb vandaag bij 1 volk een BK met kunstraat er onder gezet.
Dit volk stond op een BK en hk en zit vol broed en honing. Ik wacht komende week af, en als het dan weer wat warmer wordt hang ik het broed over naar onder en gaat er een rooster tussen de hk en bk.
Is dit een goede handeling in jullie ogen?
Is een goede behandeling,maar ze hebben echt wel meer ruimte nodig in mei....zeker als er veel binnenkomt is een honingkamertje voor de honing veeeeeel te weinig.......maak er alvast maar een aantal klaar met kunstraat,die je dan in de loop van mei onder de eerste HK kunt plaatsen.
je kunt ook broedkamers gebruiken als honing ruimte.......Een goed Buckfast volk heeft veel ruimte nodig voor opslag en ruimte voor de bijen.

Een veel gemaakte fout is dat men zich verkijkt op de enorme volks ontwikkeling van een goed Buckfast volk tijdens de drachten.
Ze denderen maar door en als je ze niet voldoende ruimte geeft,doe je alles teniet wat ze kunnen bereiken.
Bij voldoende ruimte gaan ze niet zwermen....bij ruimte tekort zwermen net als elk ander ras.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Kroese » vr 29 apr 2016, 12:27

Dar-Bert schreef:Dank voor jullie reacties! Ik heb het volk zo gelaten en ga wanneer het weer kan eens kijken hoe het met het broed staat. Ik hoopte met mijn actie de zwermstemming er wat uit te halen. M. Goossens, klinkt goed!

Verstuurd vanaf mijn XT1072 met Tapatalk
Kijk bij goed weer maar eens op het gaas van de bodem of er kalkbroed op ligt.
Dat is dan een indicator van afkoeling van het broed.
Je hebt geen geluk met het weer gehad na deze splitsing.
maar het wordt volgende week een stuk beter.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Dar-Bert » zo 01 mei 2016, 07:52

Inderdaad Hennie, ik kneep 'm een beetje. Ik heb de kast nadien nog niet open gehad. Wel werd er gisteren heel druk gevlogen en zag ik zo snel nog geen gedumpte slachtoffers voor de vliegplank. Vandaag kan ik wellicht even snel de kastbodem bekijken...

Verstuurd vanaf mijn XT1072 met Tapatalk

victort
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door victort » di 03 mei 2016, 18:11

Gezien de weersverwachtingen en het prachtige weer de afgelopenj 48 uur, ben ik voornemens morgen evt. een tweede BK te gaan plaatsen. Aangezien het mijn eerste volkje is, lijkt me dit spannend. Ik wil de BK erbovenop zetten en dan max. 4 ramen broed erin, zodat de nestvorm redelijk intact blijft. Zijn er nog zaken waarop ik zeker moet letten? mvg victor

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door ErikS » di 03 mei 2016, 19:11

Waarom erop?

Zou de BK onderop zetten en de 3 oudste ramen erin hangen. Broednest boven sluiten en aanvullen buitenom met nieuwe ramen.
Elke week een nieuw raam boven tegen het broednest blijven hangen en een oud raam naar de onderbak verplaatsen.

Heb je een honingkamer gereed om volgende week te plaatsen?
Persoonlijk zou ik deze week de honingkamer plaatsen en volgende week de 2e BK. Maar zoveel imkers zoveel meningen.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra broedbak geplaatst - broednest verdeeld

Bericht door Alex Mönch » di 03 mei 2016, 19:34

victort schreef:Gezien de weersverwachtingen en het prachtige weer de afgelopenj 48 uur, ben ik voornemens morgen evt. een tweede BK te gaan plaatsen. Aangezien het mijn eerste volkje is, lijkt me dit spannend. Ik wil de BK erbovenop zetten en dan max. 4 ramen broed erin, zodat de nestvorm redelijk intact blijft. Zijn er nog zaken waarop ik zeker moet letten? mvg victor

Hangt van verschillende factoren af.
Zit de broedkamer stampvol met bijen ?
Dan 2de broedkamer erop met een paar raampjes open broed in het midden en beneden aan elke kant aan de buitenkant een raampje met kunstraat.
Bovenop bouwen ze veel sneller de ramen met kunstraat uit !

Zitten er nog niet erg veel bijen in dan is het veiliger om de bak met kunstraat onder het volk te zetten.

Kijk ook hoeveel gesloten broed erin zit en welke kleur dit heeft......licht geel is pas gesloten en donker loopt bijna uit...je weet dan ongeveer wanneer er weer meer bijen zijn.....als voorbeeld....6 ramen donker gesloten broed,betekent op vrij korte termijn een behoorlijke aanwas van jonge bijen en dus ruimte nodig op vrij korte termijn.
Veel gesloten broed betekent ook dat ze een deel van de kast warmte genereren en dan zou ik kiezen voor een uitbreiding aan de bovenkant.
Wanneer er een goede dracht is,kan een volk dat 1 broedkamer goed bezet,een 2de broedkamer in een week makkelijk uitbouwen.
Er worden dan meteen eitjes ingelegd en dan komt de volgende uitbreiding al weer in zicht.....Rooster leggen en het plaatsen van de eerste Honingkamer of de 3de broedkamer al naar gelang jouw wens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten