bedrijfsmethode voor beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » vr 29 apr 2016, 04:43

Hallo,

Vraag:
Hebben jullie voor mij info of links op t forum naar
een goede bedrijfsmethode die als beginner echt goed is toe te passen?

Ik heb nu een aflegger staan bij mijn mentor die over enige tijd bij
mij zelf komt te staan.
En vandaaruit wil ik meer volken gaan maken volgend voorjaar.

Hoor graag van jullie!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » vr 29 apr 2016, 07:13

welke raammaat? en kasttype? graag iets meer info ;-)

Heb je voor jezelf duidelijk wat je wil met imkeren? belangrijk is de keuze van het kasttype, hier zijn meerdere post over te vinden. http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 8&start=20

Ook belangrijk is dat je een strategie kiest voor varroabestrijding en volk vernieuwing.
Zou het dit jaar houden bij netjes het protocol volgen qua varroa en mijten tellen op de varroaschuif.
Daarnaast een aflegger maken na de hoofddracht en proberen 2 volken in te winteren.

grtz,

erik.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » vr 29 apr 2016, 22:13

Hoi Erik,

De kasten die ik nu heb zijn twee kunststof segebergers, elf raams. In Amen gekocht
En een kunsstof 6 ramer.

Maat vd ramen zijn 22x36 buitenmaat
20x34 binnenmaat.

Volk is buckfast en nu in een 6 ramer met een f1 of 2 koningin.
In de toekomst wil ik alleen imkeren met f1. En als gevordere de stap naar f0
Maar eerst de basis aanleren....


Ik zie verschillende namen van bedrijfsmethoden voorbijkomen.
Maar welke is voor mij om mee te beginnen handig om aan te houden
als leidraad?

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Luuk » za 30 apr 2016, 05:22

Ik vind het een kwestie van uitproberen. De een vindt dit handig de ander dat. Dus kom je op de 'door-ervaring-wijs-geworden-methode'.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » za 30 apr 2016, 08:13

Hoi Luuk,

Maar dan moet je toch eerst wel de methodes kennen om ze uit te proberen!
Ik heb graag een simpele richtlijn. Dat uitvogelen gaat denk ik wel vanzelf komen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Alex Mönch » za 30 apr 2016, 08:29

Ik zie dat je Buckfast hebt en wanneer je een goede koningin hebt,betekent dat je een vruchtbare koningin hebt die zo wie zo minimaal 2 broedkamers nodig heeft om te kunnen leggen.
Waneer er veel nectar binnenkomt,moet je altijd zorgen voor voldoende ruimte voor de bijen om dit op te kunnen slaan.
Dit kun je doen door alleen gebruik te maken van alleen broedkamers of op de 2 broedkamers, honingkamers plaatsen.
Deze bijplaatsen al naar gelang de noodzaak tot uitbreiden.
1 of 2 honingkamers is bij een goed volk en goede dracht nooit genoeg.
Maak een rondje in het gebied(2-3 km) om de kast,om te kijken wat er bloeit/gaat bloeien,zodat je weet wat je kunt verwachten aan dracht(als het weer goed is )
Succes.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » zo 01 mei 2016, 03:11

Dank voor de reactie.
Vd vereniging staan ze al op t koolzaad.
Ik zie nu dat er heel mooi weer aankomt.
Is t dan een idee deze 6 ramer over te hangen in een kast van 2 BK en 1 BK die ik gegebruik als HK en dan deze ook va dinsdagavond op t koolzaad te zetten?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » zo 01 mei 2016, 10:33

Hallo Theo,

Als je overhangt altijd nadenken over de verhouding bijen en loze ruimte boven de bijen. Warmte stijgt op en teveel loze ruimte geeft afkoeling, bepalend hierin is de nachtperiode, dus ook nadenken over kans op nachtvorst. Daarnaast is me geleerd niet onder en boven gelijktijdig ruimte te geven.
Ik hanteer zelf de vuistregel dat de bijen tenminste de helft van het volume moeten bezetten en niet meer dan 3/4, rekenend per bak en in de breedte. Dit bepaal je bij een temperatuur van tenminste 12-15 graden als de bijen actief zijn. Tellen van de straatjes tussen de ramen. Wat er aan ruimte onder het broednest zit is niet belangrijk.
Dus als je zesramer echt goed vol zit kun je hem omhangen naar de normale bak, persoonlijk zou ik er een bak onder zetten om meer afstand tot de vliegspleet te creeren ivm de komende koude nachten en de ijsheiligen die nog gaan komen. Nachtvorst is normaal midden mei.
Een week aankijken en als de bovenste bak goed vol (8-9ramen bezet) enkele ramen met vooral gesloten broed in de onderbak hangen. Boven aanvullen met uitgebouwde ramen tegen het broednest. Nog een week aankijken en als de bovenbak weer goed vol zit de honingkamer (BK) plaatsen. Eventueel ramen met honing bovenin hangen weer aanvullen met uitgebouwde ramen tegen het broednest. Gebruikt je roosters?
Als het goedgaat heb je nu een broednest verdeeld over de 2 bakken, ruimte om het broednest en de honing in de bovenste bak.

Grtz,

erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » zo 01 mei 2016, 10:56

Theo777 schreef:Hoi Erik,

De kasten die ik nu heb zijn twee kunststof segebergers, elf raams. In Amen gekocht
En een kunsstof 6 ramer.

Maat vd ramen zijn 22x36 buitenmaat
20x34 binnenmaat.

Volk is buckfast en nu in een 6 ramer met een f1 of 2 koningin.
In de toekomst wil ik alleen imkeren met f1. En als gevordere de stap naar f0
Maar eerst de basis aanleren....


Ik zie verschillende namen van bedrijfsmethoden voorbijkomen.
Maar welke is voor mij om mee te beginnen handig om aan te houden
als leidraad?
Ok, kunststof kasten met open bodem en één raammaat.
één raszuivere koningin. er staat niet naar hoeveel volken je wil.
Ik neem aan dat je imkert opdat het leuk is en eventueel wat honing te kunnen oogsten. voorlopig je materiaal goed uitnutten.

Persoonlijk zou ik uitbreiden dit jaar naar 2 volken en een reserve koningin op de zesramer. Eigen teelt.
Onderstaand is omschreven hoe je het beste de zesramer (mijn mening, niet meer dan dat. :D ) kunt overzetten naar de kast.
Over een maand / 6 weken groeit het broednest zover dat het de bovenste broedbak vult. Dan zou ik 2 ramen extra in de onderbak overhangen en 2x2 lege ramen tegen het broednest, onder en boven, raam markeren.
Na een week inspecteren en de 2 ramen met mooiste open broed uitzoeken en 2 ramen gesloten broed. Dit in de zesramer hangen met 2 ramen voer, open broed middenin.
Week wachten en kijken of er doppen zijn opgetrokken. Waarschijnlijk op 2 ramen. Een raam met dop, raam uitvallend broed en raam voer in de normale onderbak hangen en de andere ramen laten hangen, aanvullen met een uitgebouwde raam en kunstraat. kasten tegen elkaar zetten.
4 weken wachten. Dop moet uitgevallen zijn, koningin op bruidsvlucht en aan het leggen. Dan voorzichtig kijken of je broed vind, indien ja gauw dichtmaken, indien nee na week nog eens kijken.
Heb je 2 leggende koninginnen, biertje drinken en zorgen dat er ruimte blijft.
Waarschijnlijk heb je een leggende koningin, alles overhangen in de onderbak, en zesramer weghalen. fysiek wegnemen.
Dit 2e volk groeit ook uit en vult 1 bak met de lindenoogst.
Na de linderoogst zou ik nogmaals een aflegger maken met 2 ramen openbroed. Dit volk vult de zesramer geheel tegen de winter.

heel globaal wat ik nu schrijf maar wel een veilig plan.

Daarnaast je varroa bestrijding overdenken en een plan maken, ik heb goede ervaringen met hyveclean.
O en niet vergeten de lindenhoning te oogsten!

grtz

erik.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » di 03 mei 2016, 08:52

dank voor de uitgebreide reactie. Heb t ook met mn mentor erover gehad. Deze zei dat alles valt of staat met goede dracht.

Wat jij beschreef is al een bedrijfsmethode?

Ps gisteren de 6 ramer overgehangen in 8 ramer en op koolzaad gezet. Plan met mentor is volgende week heen en tweede bk erbij.

Gr.Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank vH en 39 gasten