bedrijfsmethode voor beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » di 03 mei 2016, 09:47

Wat ik omschreef is mijn plan om vanuit jouw situatie nu met zo min mogelijk risico tot maximale uitnutting van je kasten te komen.

Dracht is inderdaad bepalend, hoewel je als imker vooruit kunt denken en tot zekere hoogte kunt sturen met de volksgrootte en opbouw.

Wat is een bedrijfsmethode? ;-) Het is een plan en een plan kan pas goed werken als de uitvoerende voldoende ervaring heeft om de noodzakelijk handelingen uit te voeren en vooraf te doordenken. En dan ben je als imker 3-5 jaar bezig. Tot die tijd is het een advies of voorkeurs handelswijze.
Belangrijk is de eigenaardigheden van het drachtgebied te leren kennen, de varroamijt effectief te bestrijden en kennis te vergaren als imker. Daarnaast leren snel en doeltreffend te handelen en hiernaar te organiseren. En tegen die tijd heb je de enige echte Theo777 bedrijfsmethode uitgevogeld.

Naar mijn mening is het volgende een simpele goede bedrijfsmethode, uitgaande van 3-4 volken, hetgeen een mooi praktisch aantal is. Uitgangspunt hierbij is dat je met meerdere volken beter ramen kunt omhangen en bv moerloosheid kunt testen met een raam open broed.
De reserve volken zijn om hieruit te kunnen putten ipv de productievolken te moeten verzwakken. Mijn voorstel is zonder konininginnen teelt en zonder opvoeren. wel volksverniewing en raat verniewing.
stel 2 productievolken en 2 reserve volken (op miniplus of zesramer)

Uitwinteren en in maart onderste bak verwijderen.
April bak schone raat geven onder het volk.
de reserve volken in april samenvoegen in een kast en eventueel een koningin als kunstzwerm houden.
eind april eerste honingkamer.
begin mei (als het volk darren heeft en speeldoppen gaat beleggen) aflegger maken, doel zwermdrift remmen.
na 14 dagen 2e aflegger maken.
volken ruimte geven en honingruimte blijven geven.
oogsten als 2e honingkamer vol zit en raten terug geven.

Na de hoofddracht (altijd 8 kilo honing laten zitten!) kiezen met welke volken je doorgaat ( je hebt 3 productievolken en 2 afleggers en eventueel een kunstzwerm) De meeste imkers raden aan de jongste koninginnen te gebruiken om in te winteren.

varroa bestrijding en controleren mijtenval.

september niet gewenste koninginnen opzoeken en doden. Volken samenvoegen per bak.
Checken van de honingvoorrraad, tenminste 8 kg.

Begin oktober de honingraten bovenin plaatsen, oude raten in de onderbak. Checken van de voorraad, tenminste 14 kg liefst 20 kg, indien nodig bijvoeren.
Indien varroaval onder gewenste waarden en voorraad aanwezig verder met rust laten en af en toe kijken door de afdekplastic.

In theorie kun je zo oneindig doorgaan en dan is het inderdaad een bedrijfsmethode!

er zijn veel varianten mogelijk. koninginne roosters gebruiken. broedbeperking. koninginneteelt. bio technisch varroabestrijden (zonder chemicaliën of zuren). andere kasttype, golz, topbar. wel niet reizen. andere producten naast honing, was, creme, propolis. Maar dat zijn verfijningen, de basis moet goed zijn.
Imkeren met gezonde volken, raat en volksvernieuwing en minimaal aantal ingrepen.

grtz

erik,

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » di 03 mei 2016, 21:52

IMG-20160503-WA0012.jpg
Dracht in omg
IMG-20160503-WA0012.jpg
Dracht in omg
IMG-20160503-WA0020.jpg
Dracht in omgeving

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » di 03 mei 2016, 21:55

IMG-20160503-WA0013.jpg

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » di 03 mei 2016, 21:58

Hier wat bomen uit de omgeving. Dit naast rijen eikebomen . hoop dat dit goede bomen voor de bijen zijn ? Is een lintdorp waar ik woon. Twee lange straten met aan weerszijde huizen. Daarachter dan weer weiland .

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » di 03 mei 2016, 22:03

Dank voor de vele bruikbare info erik. T idee v afleggers om je grote volken te versterken spreekt mij erg aan.
Mn 8 ramer heeft nu 6 bijna volledig uitgebouwde ramen. Maar verder steeds kunstraat. Dat belemmert de groei nu toch ook wek omdat ze deze eerst moeten uitbouwen toch?

Gr Theo

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door semar » wo 04 mei 2016, 09:25

een goeie klasieker is de aalster bedrijfs methode,
heb ik ook de eerste 10 jaar mee gewerkt.
simpel en eenvoudig, en je kunt bijna alle handelingen hierbij oefen
voor later als je zelfverzekerd genoeg ben om te expirmenteren.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Aalster_methode

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Alex Mönch » do 05 mei 2016, 09:00

de aalster bedrijfs methode

Zonde om te gebruiken bij Buckfast bijen....dan maak je totaal geen gebruik van hun potentie !
N.l grote volken die niet zwermen en veel honing halen :D

Gewoon zorgen voor voldoende ruimte en je hebt er weinig omkijken naar.
Dat is pas een goede bedrijfsmethode :D

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » do 05 mei 2016, 09:10

@Alex, Ik denk dat Semar de aalstermethode voorstelt als start/basis. Ben het met je eens dat afleggers maken en zwermverhindering geen noodzaak is bij buckfast. Aan de andere kant ben ik zelf ook in mijn beginjaren meerdere zwermen kwijtgeraakt doordat ik ruimte niet goed inschatte en zeker niet goed anticipeerde op uitvallend broed in combinatie met een periode slecht weer.

Voor een bedrijfsmethode moet er ook aan raatvernieuwing en jonge koninginnen zijn gedacht. Wat is jouw voorkeur hierin, denkend vanuit een beginners standpunt?

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Alex Mönch » do 05 mei 2016, 09:34

Mijn standpunt is,je moet beginners meteen de juiste manier leren.
Het inschatten van ruimte is een belangrijk punt,maar niet erg moeilijk te leren.

Eigenlijk vrij eenvoudig.na het plaatsen van het rooster en de eerste bak hierop,zie ik door de doorzichtige plastic plaat hoe deze bak bezet wordt.En bij goed weer en dracht,gaat nr 2 eronder met wat uitgebouwde ramen van nr 1 hierin in het middenen een paar kunstraten nar de lege plekken in hk 1.Bij goed weer en goede dracht na een week weer controleren of hk 2 is uitgebouwd en hoeveel erin zit en dan zo nodig hk3 ook weer met wat uitgebouwde ramen uit hk2...zo doorgaan al naar gelang de behoefte aan ruimte.
Het is het moeilijkst wanneer je nog niet over voldoende uitgebouwde ramen beschikt en er afhankelijk bent van een goede dracht en goed weer.
Dan kan ruimte geven lastig zijn als er na het plaatsen van een bak met kunstraat een langere periode van slecht weer aanbreekt en de bijen ondanks de bak met kunstraat eigenlijk niet kunnen uitbreiden.

Een bak met kunstraat telt niet als extra volks ruimte ...uitgebouwde ramen wel.

Maar dat probleem heb je eigenlijk het meest last van in het eerste jaar.
Ik geef eigenlijk altijd bij voorkeur bakken met kunstraat en bewaar de bakken met uitgebouwde ramen voor uitbreiding tijdens slecht weer periodes.
Zoals afgelopen maand toen er maar enkele goede haaldagen waren,maar de volken wel veel meer ruimte nodig hadden.
Uitbouwen van kunstraat zou dan niet mooi verlopen ,maar de uitgebouwde bakken losten dit probleem op.
Bijkomend voordeel was ook,dat op de paar goede haaldagen,alle nectar in de honingkamers werd opgeslagen en die hadden ze dan ook weer hard nodig om het slechte weer erna te overleven.
Met het goede weer van nu moet je alle volken honingkamers met kunstraat geven als ze meer ruimte nodig hebben......nu is het uitbouwen geen enkel probleem.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » do 05 mei 2016, 09:42

@Alex, je uitleg is helder maar ik bedoelde het ruimte geven in en met de broedkamers.

Hoe is je mening over raatvernieuwing (broedkamers) met roosters heb je geen probleem in de honingkamers en jonge koninginnen.

Grtz,

Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten