bedrijfsmethode voor beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 14:10

ok, normaal zit de 2e broedkamer onderop.
Zou 2 ramen met gesloten broed onderin hangen en de rest van de broedramen in de bovenste bak (gewoon bakken omwisselen en 2 ramen omhangen). Als er losse honing in de broedkamerramen zit de honingkamer ook plaatsen. Ze moeten dan veel uitbouwen maar er zijn ook veel jonge bijen en de komende dagen met slecht weer is er tijd zat. Laat ze maar werken.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » wo 11 mei 2016, 14:33

Ok, helder. De buitenste ramen dan nemen met gesloten broed vh broednest om dat niet te verstoren?
En dan de ramen weer naar elkaar toe aansluiten en aan weerskanten dan een raam kunstraat inhangen?

En dan gezien het weer nu doen, of kan ik nog een week wachten om nu ook niet te snel alweer t
volk te verstoren? En om niet mn mentor te passeren met eigen acties. Want zo vaak heb ik nog niet in de bijen gewerkt.
Dan dus over een week kijken en zorgen dat de bak met meeste broed bovenop komt te staan. En dan ook HK erop. Is dat geen gulden middenweg?

Dus stelregel is eigenlijk, nwe BK, eronder plaatsen.
Nwe HK, erop. ( minus de uitzonderingen volgens die link blog)

Groetjes Theo
Laatst gewijzigd door Theo777 op wo 11 mei 2016, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 14:54

hello,

gewoon 2 ramen kiezen met veel gesloten broed (dat is minder gevoelig voor afkoelen dan eitjes en jonge larven) en onderin hangen. Broednest aanvullen aan de buitenkant. Verstoring is niet zo groot, rustig werken en einde van de dag als het kan. Altijd einde van de haaldag ;-)
Zou vandaag nog doen, niet een week wachten maar de dagen slecht weer laten gebruiken voor uitbouwen en verplaatsen honing.

grtz

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op wo 11 mei 2016, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » wo 11 mei 2016, 14:59

Zou ik dus een week wachten, vertraagd t weer de ontwikkeling....
Zou de kast bij mij thuis staan of deed ik t alleen dan deed ik t direct.
Maar ja, wil ook in de praktijk graag ondersteuning van mn mentor.
Ik zie nog lang niet alles in een volk wat hij ziet...

Groetjes Theo

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 15:10

Als je nu niets doet krijgt de bovenliggende broedkamer de functie van honing(opslag)kamer. Zul je eventueel de honing uit die ramen moeten slingeren. Verder gaat er niets "fout", zal je enkele dagen ontwikkeling mogelijk kosten niet meer dan dat.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Dirk C » wo 11 mei 2016, 17:51

Nu reeds bak onderin zetten kan prima.
Honingkamer kan je beter mee wachten want komen ze met het slechte weer toch niet in.
Warmte stijgt dus als je onderaan bak bijzet krijg je geen warmteverlies.
Ik hang nooit ramen uit broedbak met "honing" naar honingzolder. De kans dat je dan suiker oogst is reëel en wij houden het liever bij honing.
Ik hang die raampjes met voer meestal aan de buitenkanten in de onderbak.
Ik laat het broednest steeds aaneengesloten.
Wel week geleden reeds verzamelbroedaflegger gemaakt.
Uit elk productievolk worden 2 gesloten broedramen met opzittende bijen gehaald. 9 zulke ramen en 2 goede voerramen in een aflegger.
10 dagen later doppen breken (zit altijd wat open broed in) en hierin koninginnen kweken. Hebben massa aan jonge bijen. Dan dag voor de jonge koninginnen uitlopen opsplitsen en allen een dop geven. Geeft zo 5 volkjes per broedaflegger. Krijgen nog varroa bestrijding in broedvrij toestand en zijn tegen de inwintering prima elfraamse volken.

Groeten,
Dirk

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » ma 16 mei 2016, 16:23

ErikS schreef:
Wat is een bedrijfsmethode

Naar mijn mening is het volgende een simpele goede bedrijfsmethode, uitgaande van 3-4 volken, hetgeen een mooi praktisch aantal is. Uitgangspunt hierbij is dat je met meerdere volken beter ramen kunt omhangen en bv moerloosheid kunt testen met een raam open broed.
De reserve volken zijn om hieruit te kunnen putten ipv de productievolken te moeten verzwakken. Mijn voorstel is zonder konininginnen teelt en zonder opvoeren. wel volksverniewing en raat verniewing.
stel 2 productievolken en 2 reserve volken (op miniplus of zesramer)

Uitwinteren en in maart onderste bak verwijderen.
April bak schone raat geven onder het volk.
de reserve volken in april samenvoegen in een kast en eventueel een koningin als kunstzwerm houden.
eind april eerste honingkamer.
begin mei (als het volk darren heeft en speeldoppen gaat beleggen) aflegger maken, doel zwermdrift remmen.
na 14 dagen 2e aflegger maken. doe je dat van hetzelfde volk? Dus per kast twee afleggers maken?

volken ruimte geven en honingruimte blijven geven.
oogsten als 2e honingkamer vol zit en raten terug geven. welke raten geef je terug? De uitgeslingerde, kunstraat of uitgebouwde?
Na de hoofddracht (altijd 8 kilo honing laten zitten!) kiezen met welke volken je doorgaat ( je hebt 3 productievolken en 2 afleggers en eventueel een kunstzwerm) De meeste imkers raden aan de jongste koninginnen te gebruiken om in te winteren.

varroa bestrijding en controleren mijtenval.

september niet gewenste koninginnen opzoeken en doden. Volken samenvoegen per bak.
Checken van de honingvoorrraad, tenminste 8 kg.

Begin oktober de honingraten bovenin plaatsen, oude raten in de onderbak. je bedoelt hier dan de uitgeslingerde honingraten die je dan bovenin plaatst vanuit je HK's? Checken van de voorraad, tenminste 14 kg liefst 20 kg, indien nodig bijvoeren.
Indien varroaval onder gewenste waarden en voorraad aanwezig verder met rust laten en af en toe kijken door de afdekplastic.

In theorie kun je zo oneindig doorgaan en dan is het inderdaad een bedrijfsmethode!

er zijn veel varianten mogelijk. koninginne roosters gebruiken. broedbeperking. koninginneteelt. bio technisch varroabestrijden (zonder chemicaliën of zuren). andere kasttype, golz, topbar. wel niet reizen. andere producten naast honing, was, creme, propolis. Maar dat zijn verfijningen, de basis moet goed zijn.
Imkeren met gezonde volken, raat en volksvernieuwing en minimaal aantal ingrepen.

grtz

erik,
Erik, ik ben bezig met plan te schrijven en had hier nu nog wat vraagjes over welke ik in dikgedrukt heb gemaakt....
Groetjes. Theo

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door ErikS » ma 16 mei 2016, 17:58

Theo777 schreef:
ErikS schreef:
doe je dat van hetzelfde volk? Dus per kast twee afleggers maken? Als het volk het aankan jawel, bedoeling is de groei beperken zodat geen overmaat aan bijen ontstaat.

welke raten geef je terug? De uitgeslingerde, kunstraat of uitgebouwde? De uitgeslingerde. En naar eigen inzicht ramen bijhangen als het nodig is.

je bedoelt hier dan de uitgeslingerde honingraten die je dan bovenin plaatst vanuit je HK's? Ik was niet duidelijk, Ik bedoelde de broedkamerramen met honing in de bovenste broedkamer. De meeste imkers houden aan dat de honingkamers in de winter niet op de volken staan.

grtz

erik,
Erik, ik ben bezig met plan te schrijven en had hier nu nog wat vraagjes over welke ik in dikgedrukt heb gemaakt....
Groetjes. Theo

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » ma 16 mei 2016, 19:41

Thanx voor de reactie. Plan begint zo te vorderen! Ipv de tweede hk uit te slingeren en de raten terug te geven ( die krijgen ze dan toch in een later stadium terug, want als je de hk kamer afneemt moet er gelijk een ander weer op toch?) kun je ook dat andere systeem hanteren wat in t topic voorbijkwam? Dus steeds een hk erop met kunstraat, waarin je een paar ramen hangt vd hk eronder. En die lege plekken weer opvullen met kunstraat. ( bij goed weer en goede dracht dan)
Gr Theo

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: bedrijfsmethode voor beginner

Bericht door Theo777 » wo 18 mei 2016, 12:05

Hallo mensen, ik had nog een vraagje. En dat betreft t bijplaatsen van een nieuwe BK.
Ik had dat verleden week gedaan, en toen deze nieuwe kast met kunstraat bovenop de oude gezet.

Ik wilde m nu omwisselen naar beneden, maar de imkers die bij mij waren raden dat af omdat bijen naar boven zouden bouwen.....

Wat ik zag was dat de bijen begonnen waren met de raten bovenin, bovenaan de kant vd vliegopening.

Ik snap m nu echt niet meer... Wat is de beste huidige werkwijze. Een nieuwe BK bovenop bijplaatsen, of toch onderop en de oude daar dus bovenop....

Wil graag goed imkeren!

Groet Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten