Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 09:02

Gelukt?

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » di 10 mei 2016, 12:43

Hoe het ging? Haha ik was in de kast bezig en kreeg wonderwel de raampjes van elkaar en de kasten schoon. (Het was een puinhoop)
Komt mijn zoon naar mij toe, terwijl ik bezig was: ' er ging een zwerm langs mijn slaapkamerraam'
In het kort; ik heb de bodem kunnen vervangen, de nieuwe BK erop met extra bak. Daarop de oude BK's afgeschut. Het moerrooster erop en de oude BK's erop en de 2 HK's erop.
Ik heb echt niet het idee dat de zwerm uit deze kast kwam.
Ik ben toen de zwerm gaan scheppen. Deze was zo groot dat ik de schepkorf op een zesramer heb gezet tot het avond was en de bijen binnen waren. 'S Middags een kast gekocht, raampjes gemaakt voor 1 BK. Toen ik de zwerm daarin uit stortte bleek ook deze te klein en heb er gelijk een HK op gezet want daarvoor kon ik nog raampjes maken, meer raampjes had ik niet.

Gisteren ook de andere kast nagekeken. In beide kasten wel lege speeldoppen gezien maar geen koninginne doppen. Nu ben ik bang dat ik teveel heb weggehaald uit mijn oorspronkelijke kast. Deze zwerm kwam volgens mij niet uit de oude kast.

Ik ben nu even een beetje het spoor bijster.
Lijkt mij wel dat ik morgen (vandaag geen tijd) een aflegger kan maken van de oude kast.

Raat vernieuwen doe ik gelijdelijk maar eerst ook voor dit volk een nieuwe kast aanschaffen.
8-) :be9:

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 11 mei 2016, 08:24

Vandaag ga ik de oude BK op een andere bodem en op een andere plek zetten.
De (onderste nieuwe) BK met koningin krijgt een nieuwe BK erbij en wat er goed is van de HK's gaat daar weer bovenop. Na het plaatsen van de koninginnenrooster natuurlijk.
8-) :be9:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 08:43

ok, succes!

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 11 mei 2016, 16:03

Nou, dat is niet zo goed gegaan :(
Ik heb er nu maar iemand van de vereniging bij gevraagd.

De nieuwe broedkamer was mooi uitgebouwd en zat vol honing en stuifmeel! Geen koningin!
De broedkamer boven de koninginnerooster was uitgelopen maar er zaten ook nog een paar larfjes en iig 2 speeldoppen met elk een larfje erin. Verder ben ik niet gegaan door deze kast.
2 broedramen ( met 1 belegde speeldop) heb ik eruit gehaald en een voerraam. Van deze een broedaflegger gemaakt en koel in de kelder gezet.
3 nieuwe ramen tegen het broed aan gehangen.daar bovenop het koninginnerooster. Daar bovenop nog de andere 3 honingkamers waar ook nog iets broed in zat. Het meeste was al wel uitgelopen. Geen larfjes in de bovenste 2 HK's!

En nu even de tijd nemen om een plan te maken :hive:
8-) :be9:

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 18 mei 2016, 23:25

Update:
Ik heb de bijen het zelf laten uitzoeken. De raampjes overgedaan in een gloednieuwe kast (10 raams) en wildbouw weggehaald.
Door de aflegger lijkt er nu geen zwermstemming te zijn. De koningin was blijkbaar toch in de honingkamers en niet in de broedkamers terecht gekomen.
Ze hebben nu meer ruimte door meer broedkamerramen (van 16 naar 20 BKramen) en de aflegger (+van 24 HKramen naar 30).
Het laatste broed was in de honingkamers gelegd. Nu maar hopen dat dit broed uit loopt en de koningin nu haar draai vind in de BK's. Heb er geen rooster meer tussen gezet. De bovenste HK zit al goed vol met honing.
Even de rust voor mij en de bijen.
Dit weekend kijk ik wel even in de HK misschien.
8-) :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 54 gasten