Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 04 mei 2016, 11:20

Hallo,
Om maar in het kort te beginnen: ik heb een kast, bestaande uit 2 broed- en 2 honingkamers vol bijen, gekregen van de familie van een overleden imker. Ik heb de bovenste raten bekeken maar het was wel breekwerk want alles was zo vol en vast gebouwd. Uiteindelijk moest ik de middelste raat er tussenweg laten omdat deze er gewoonweg niet meer tussen paste.
Zoals ik het nu kan bekijken is alles tussen de raten en tussen de kamers volgebouwd (broed en honing).

Mijn plan is om morgen in ieder geval een nieuwe honingkamer met nieuwe ramen erop te zetten. Dan zal ik de raten met BRIAS, die nu in de bovenste kamer zitten moeten vernietigen.
Bij de overige kamers ga ik dan alles wat op de ramen is gebouwd af halen. Ik denk niet dat ik ga proberen om er een raam eruit te halen. Net als bij de bovenste zal het zo zijn, dat als ik er 1 uit haal dat deze niet meer terug te plaatsen is. Daarbij trek ik dan ook alle raat kapot en dat lijkt me nu niet raadzaam.

De bodem ga ik ook vernieuwen, die heb ik klaar staan.

Het liefst zou ik het hele volk in een nieuwe kast zetten. Ik zou alleen nu niet weten hoe ik dat zou moeten doen.

Wie heeft er wel eens met dit bijltje gehakt?
Hoe zou jij het doen?
8-) :be9:

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door pflipp » wo 04 mei 2016, 11:39

Totaal geen relevante ervaring hier, maar moet denken aan het scenario waarbij mensen van kasttype willen veranderen en hiervoor de koningin (+ overige meegeschudde bijen) met rooster in de nieuwe kast plaatsen. Het oude broed kan dan nog uitlopen, waarna de kast weggenomen kan worden. Je zou er ook voor kunnen kiezen om het oude broed + varroa sowieso weg te nemen. Blijft alsnog de vraag over hoe je je oude kast kunt afslaan in deze situatie. Misschien drijven met rook?

Let wel, dit zijn mijn creatieve gedachten, 0 ervaring.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Kroese » wo 04 mei 2016, 11:44

vernietigen is jammer, en ook niet nodig.
Je kunt de kast aan de iets bovenkant beroken, even wachten dan de bovenste HK in zijn geheel er af halen.
Dan op de zelfde manier de 2e Hk.
Dan een nieuwe BK met kunstraat opzetten, hierop een rooster, en daarop de 2 HK's.
Als die kast inderdaad zo vol met bijen zit, kun je die kunstraat bak er wel tussen zetten met deze temperaturen.
Dan hopen dat de moer uit de Hk's naar onder is gerookt, loopt het broed uit, en kun je later die HK's wel afnemen.
Zit er allemaal winter suiker in die HK bakken, dan is dat jammer.
Maar ik zou geen broed vernietigen.

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 04 mei 2016, 12:13

Dat is een goede tip, heer Kroese, een nieuwe BK ertussen met nieuwe ramen. Daar kan ik voor zorgen. Op z'n vroegst heb ik zaterdag pas een koniginnerooster, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Ze hebben dan ruimte!
Ik moet dan wel wildbouw van bovenop de ramen weghalen want bij het afhalen van de HK's trek ik dat al kapot.
Thx
Zomaar even afslaan lukt inderdaad niet Pflipp :wink:
8-) :be9:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door ErikS » wo 04 mei 2016, 12:19

Kroese schreef:vernietigen is jammer, en ook niet nodig.
Je kunt de kast aan de iets bovenkant beroken, even wachten dan de bovenste HK in zijn geheel er af halen.
Dan op de zelfde manier de 2e Hk.
Dan een nieuwe BK met kunstraat opzetten, hierop een rooster, en daarop de 2 HK's.
Als die kast inderdaad zo vol met bijen zit, kun je die kunstraat bak er wel tussen zetten met deze temperaturen.
Dan hopen dat de moer uit de Hk's naar onder is gerookt, loopt het broed uit, en kun je later die HK's wel afnemen.
Zit er allemaal winter suiker in die HK bakken, dan is dat jammer.
Maar ik zou geen broed vernietigen.
Hennie, ben je niet bang dat de kast tegen zwermen aanzit als hij echt zo vol zit?
Persoonlijk zou ik liever het volk splitsen en de HK een nieuw BK geven en de BK nieuwe HK. Het volgende probleem is dan wel de doppen die aangezet gaan worden en die gebroken moeten worden in een van beide kasten. Ik heb wel eens zo'n kast met gesloten doppen uit elkaar gehaald (nadat het broed gesloten was en vervolgens kunstraat uitgebouwde raam om en om gehangen. Werkt goed, kunstraat wordt uitgebouwd en de oude ramen komen leeg. Daarna de "oude" rommel boven een rooster houden en de koningin op nieuwe raat. Kun je in 2 maanden van de oude spullen af zijn zonder te hoeven vernietigen.

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 04 mei 2016, 12:31

Even een korte reactie ( moet zo even werken)
Kan ik nu maar beter een lege 6 ramer als zwermvanger een paar meter voor de kast zetten? Voor het geval dat?
8-) :be9:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door ErikS » wo 04 mei 2016, 13:35

hello,

Zwermen gaan meestal dichtbij hangen maar zoeken daarna een geschikte plek verderop. Misschien heb je geluk maar ik zou dan tenminste 2 BK op elkaar zetten. Een zwerm is ruwweg het halve volk, dit moet ook passen in de kast die je aanbied.
Als je verwacht dat de kast gaat zwermen kun je een BK onderop zetten en een rooster hierop dan kan de koningin niet mee. Heb je enige tijd gewonnen, de komende dagen zijn mooie dagen om te zwermen qua temperatuur.

grtz,

erik.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door joselito » wo 04 mei 2016, 15:24

Als het mijn kast was zou ik gewoon alles afschudden in een nieuwe kast met nieuwe wasraat en de oude rommel smelten (was en broed). Als de ramen zo vast zitten zal er van Varroa behandeling al een heel tijdje niets meer in huis gekomen zijn.
Na een paar dagen kun je de bijen dan besproeien met oxaalzuur. Op die manier begin je met een schone lei, komt er van zwermen waarschijnlijk niets meer in huis en kun je nog van de zomerdracht profiteren.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Kroese » wo 04 mei 2016, 15:54

Kroese schreef:
Kroese schreef:
joselito schreef:Als het mijn kast was zou ik gewoon alles afschudden in een nieuwe kast met nieuwe wasraat en de oude rommel smelten (was en broed). Als de ramen zo vast zitten zal er van Varroa behandeling al een heel tijdje niets meer in huis gekomen zijn.
Na een paar dagen kun je de bijen dan besproeien met oxaalzuur. Op die manier begin je met een schone lei, komt er van zwermen waarschijnlijk niets meer in huis en kun je nog van de zomerdracht profiteren.
Als het zo'n zooi is zoals jij nu stelt, kun je ook een grote vlieger maken.
Ok even in een kooitje, en dan een flink deel van de bijen op kunstraat zetten, met een voerraam er bij, en ga voeren.
Zet dan de oude kast met die oude zooi een aantal meters weg, of breng het naar een andere stand.
Verschil, dan vernietig je het broed niet. wel even de evt aanwezige doppen goed wegbreken op het oude broed. Je houd die kast verlengd moerloos door na 10 dagen alle doppen te breken, en dan weer een nieuw raam met larfjes in te hangen. 24 dagen is alles uitgelopen, kun je de bijen sproeien met oxaal.
Je kan dan de bijen evt weer aan het oude volk terug geven, of die bijen een nieuwe moer geven en op nieuwe raat zetten.

Zo zijn er natuurlijk legio verschillende mogelijkheden om relatief snel die oude raat af te voeren.

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Oude overvolle kast, hoe te verversen?

Bericht door Benthe » wo 04 mei 2016, 17:50

Ik zou heel graag een vlieger willen maken maar dan moet ik wel de koningin kunnen vinden. De ramen zijn behoorlijk 1 koek geworden.
Als ik in mijn andere kast een koninginnedop vind ga ik die in een nieuwe kast (vlieger) hangen, met broed van die kast en vliegers van de oude kast. Zet ik de nieuwe kast op de plek van de oude kast. De oude kast zet ik elders op het erf.
Even hardop gedacht..
8-) :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten