broedaflegger zonder koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
broedaflegger zonder koningin

Bericht door tomer » zo 08 mei 2016, 12:20

Mijn volk lijkt klaar om er een nieuw volkje van te maken.
Ik heb gedacht aan mogelijkheden zoals een vlieger/veger enz, maar ga het toch proberen simpel te houden met een gewone broedaflegger, omdat ik niet op voorhand weet of ik de (ongemerkte) koningin wel zal vinden.
Mijn vraag is: als men spreekt over ramen broed + opzittende bijen overzetten en een aantal ramen met bijen afschudden in de aflegger...hoe weet je dan dat de koningin zo niet in de broedaflegger terecht komt??
Is het dan niet veiliger om die ramen met broed eerst in het hoofdvolk af te schudden en dan enkel ramen uit de honingzolder in de broedaflegger af te schudden? Of de broedaflegger bovenop de honingzolder van het hoofdvolk zetten gedurende 1 dag, dus met koninginnerooster ertussen...?

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door johan » zo 08 mei 2016, 16:44

dat zijn beiden goede manieren om zeker te zijn dat de koningin niet mee gaat in de broedaflegger.
het kan wel zijn dat je op die manier bijen van een andere leeftijd meegeeft (jonge bijen die nog geen vliegbij zijn) aan de broedaflegger. zorg er dus in elk geval voor dat er voldoende eten en stuifmeel meegaat in de aflegger en dat er niet te veel open broed tussen zit. enkele jonge larfjes of eitjes en voor de rest gesloten broed volstaan in principe.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door ErikS » zo 08 mei 2016, 16:46

Hello,

Mijn actie van afgelopen week bij een volk dat wel heel hard ging ineens. Volk op 1 BK en 3 HK (vraag niet waarom, overgenomen en verplaatst volk ;-)) broed in alle stadia in onderste HK.

BK laten staan, hierop de 2e HK gezet en een extra HK bovenop, deksel erop. Hierop een bodem en daarop de HK met broed en de bovenste HK.
Bovenste "volk" vliegt deels af en daarom ook de extra HK op het onderste "volk".
Na 2 dagen kijken. Waar eitjes en waar doppen aangezet? Onder eitjes en boven doppen.

Ramen met doppen uitgenomen en verzamelbroedaflegger van gemaakt.
Onderop lege BK gezet, 2 ramen gesloten broed hierin gehangen, hierop BK aangevuld met uitgebouwde ramen tegen broednest en hierop HK aangevuld met ramen (tegen broednest) en op zijn plek terug gezet in het volk. Andere HK's weer hierop.

Volk heeft veel ruimte erbij (onder en om broednest) en is deels afgezwakt door afname broed en jonge bijen.

Heb nu 4 ramen met doppen. Maak van de mooiste doppen (degene die goed kunnen uitgroeien) aparte afleggers.

Schatting tijd voor zoeken q (ongemerkt) en maken afleggers, 1 uur. en kans op niet vinden.
Nu 2x 5 minuten. en zekerheid doel bereikt.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten:165
Lid geworden op:do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Locatie:Westmaas
Contacteer:

Re: RE: broedaflegger zonder koningin

Bericht door Matthijs » zo 08 mei 2016, 20:31

tomer schreef:Mijn volk lijkt klaar om er een nieuw volkje van te maken.
Ik heb gedacht aan mogelijkheden zoals een vlieger/veger enz, maar ga het toch proberen simpel te houden met een gewone broedaflegger, omdat ik niet op voorhand weet of ik de (ongemerkte) koningin wel zal vinden.
Mijn vraag is: als men spreekt over ramen broed + opzittende bijen overzetten en een aantal ramen met bijen afschudden in de aflegger...hoe weet je dan dat de koningin zo niet in de broedaflegger terecht komt??
Is het dan niet veiliger om die ramen met broed eerst in het hoofdvolk af te schudden en dan enkel ramen uit de honingzolder in de broedaflegger af te schudden? Of de broedaflegger bovenop de honingzolder van het hoofdvolk zetten gedurende 1 dag, dus met koninginnerooster ertussen...?
Zoek eens op het maken van een zuigeling. Geen gezoek naar koninginnen, kan niet fout gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door ErikS » zo 08 mei 2016, 21:44

http://www.konvib.be/hoe-imkeren/hoe-im ... eling.html

Is ook een optie, goede ervaringen mee, nadeel is dat je eerst moet zoeken naar goede ramen en dan 6-8 uur wachten. Aan huis geen probleem maar als je onderweg bent kan dat niet mogelijk zijn.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door tomer » zo 08 mei 2016, 23:17

Ik vroeg me maar af of het niet dikwijls voorkomt dat de koningin in de aflegger zit, als je een aantal ramen afstoot in een gewone broedaflegger?
De kast staat aan huis, dus dat wachten is geen probleem. Ik denk dat ik dan voor de zekere methode ga: de zuigeling oftewel afzuiger.
Ik ga deze in dezelfde tuin zetten, is het dan nodig om ze 3 dagen op te sluiten, zoals men aangeeft op die site?
Ik ga ook maar 1 of 2 ramen broed meegeven ipv 4 (formaat Dadant).

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten:165
Lid geworden op:do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Locatie:Westmaas
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door Matthijs » zo 08 mei 2016, 23:22

Ik heb mijn zuigeling 2 dagen weggezet in de schaduw en 's avonds pas geopend. Ik heb me voorgenomen om er de komende 2 weken niet in te kijken en dan alsnog alleen maar te luisteren naar de tuter. Als ik die niet hoor ga ik wel kijken. Als ze er is, dan weer 2 weken wachten. maar zag vandaag enkele bijen weer terugkomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door tomer » zo 08 mei 2016, 23:40

Matthijs schreef:Ik heb mijn zuigeling 2 dagen weggezet in de schaduw en 's avonds pas geopend. Ik heb me voorgenomen om er de komende 2 weken niet in te kijken en dan alsnog alleen maar te luisteren naar de tuter. Als ik die niet hoor ga ik wel kijken. Als ze er is, dan weer 2 weken wachten. maar zag vandaag enkele bijen weer terugkomen.
Dus gewoon laten doen en ook geen doppen breken na 13 dagen?

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten:165
Lid geworden op:do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Locatie:Westmaas
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door Matthijs » ma 09 mei 2016, 06:29

Dat kan, dat is hoe ik het doe. Je kan ook 1 of 2 moeren laten inlopen en de rest wegbreken. Of alle doppen weghalen als je zelf moeren hebt. Ik kies er zelf voor om niets te doen en de bijen het zelf te laten regelen. Tussen het moment dat alle broed is uitgelopen en nieuw broed ontstaat wil ik nog wel een oxaalbehandeling doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 08:50

tomer schreef:Ik vroeg me maar af of het niet dikwijls voorkomt dat de koningin in de aflegger zit, als je een aantal ramen afstoot in een gewone broedaflegger?
De kast staat aan huis, dus dat wachten is geen probleem. Ik denk dat ik dan voor de zekere methode ga: de zuigeling oftewel afzuiger.
Ik ga deze in dezelfde tuin zetten, is het dan nodig om ze 3 dagen op te sluiten, zoals men aangeeft op die site?
Ik ga ook maar 1 of 2 ramen broed meegeven ipv 4 (formaat Dadant).
Je kunt een principe hanteren. Altijd de koningin zoeken en haar raam veilig weghangen in bv een zesramer. Dan de handelingen uitvoeren, afstoten omhangen enz. En daarna de raam met koningin terughangen. Dus risico nul dat de koningin in de aflegger zit. Belangrijk is wel dat de koningin snel te vinden is dus gemerkt. Ik heb goede ervaringen met de gekleurde merkstiften, gewoon een stip op de rug zetten. zie ook https://www.youtube.com/watch?v=pQ7XN2RUSZs t=1:20.

3 dagen opsluiten is niet nodig. Als je de zuigeling op een andere plek zet en iets voor de vliegopening plaatst, bv een bezem op zijn kop, steen op zijn kant, soort signaal vlag die vanaf de kast en vliegend naar de kast overduidelijk is, valt het terugvliegen mee. Bedoeling is dat de bijen een signaal krijgen dat er een verandering is en dat ze daarop gaan herorienteren. Praktisch is wel om ze een nacht op te sluiten. Dus de zuigeling maken tegen de middag en dan een uur voor donker afnemen en op zijn nieuwe plaats zetten. De volgende ochtend openen.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik enkele (uitgebouwde) honingkamer ramen inhangen en die over 5 dagen gebruiken voor de zuigeling. Des te meer kans op succes en je verzwakt het volk minder.

grtz,

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten