broedaflegger zonder koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door joselito » ma 09 mei 2016, 09:12

ErikS schreef: Als je de zuigeling op een andere plek zet en iets voor de vliegopening plaatst, bv een bezem op zijn kop, steen op zijn kant, soort signaal vlag die vanaf de kast en vliegend naar de kast overduidelijk is, valt het terugvliegen mee. Bedoeling is dat de bijen een signaal krijgen dat er een verandering is en dat ze daarop gaan herorienteren.
Dat heb ik nog nooit gehoord :)
Een veger zonder koningin is altijd een beetje riskant. De vliegbijen vliegen namelijk naar de oude kast terug en kunnen daar wel eens gaan vertellen waar er iets te vinden valt (de aflegger waar er nog wanorde heerst).
Het minste risico loop je als je ze een paar kilometer kan verplaatsen. Dan is het ook gemakkelijker om de doseren en moet je niet gaan raden hoeveel bijen er gaan afvliegen.
Het beste is inderdaad een gemerkte koningin waardoor je ze gemakkelijker vindt. Dat scheelt een hoop moeite als je een aflegger wil maken.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 09:27

Ben het eens dat het beste is verplaatsing en liefst naar een plek waar de dracht goed is, ook om roven te voorkomen.
Maar de truc met de steen of bezem werkt. Het is niet 100% maar werkt wel.
Typisch als je een aflegger maakt die je niet op een andere locatie zet is dat de aflegger enkele dagen nauwelijks vliegt, logisch de vliegbijen zijn terug en de aflegger moet jonge bijen gaan promoveren tot vliegbijen. Als je de steen / bezem truc doet zie je meteen vliegbijen doorgaan.

Heb mezelf aangewend bij afleggers na 4 weken te kijken of de koningin aan het leggen. Gewoon kijken (de krant lezen) en als de koningin zich laat zien meteen te merken met een stift. En dan op de kast ook een aantekening.
Na een week nog eens kijken of het broednest zich netjes ontwikkeld, kom je haar tegen merken maar niet specifiek zoeken. Minimale verstoring en toch de q gemerkt.
Plan is wel dit jaar te gaan oefenen met de schildjes maar dit is een snelle goed methode.

Theusje
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 13:09
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door Theusje » ma 09 mei 2016, 17:37

Dus, als ik mag samenvatten:

Een eenraams aflegger, zoals beschreven door Pia Aumeier, moet niet verplaatst worden (minder dan 2à3km) als je de truc met de bezem toepast?

Klopt dit?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door ErikS » ma 09 mei 2016, 18:06

Zonder truc niet verplaatsen of meer als de vliegradius.
Met truc kun je over korte afstanden verplaatsen. Zolang de kast op de nieuwe locatie maar direct zichtbaar is voor aanvliegende bijen gaat het goed.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door joselito » ma 09 mei 2016, 18:27

Theusje schreef:Een eenraams aflegger, zoals beschreven door Pia Aumeier, moet niet verplaatst worden (minder dan 2à3km) als je de truc met de bezem toepast? Klopt dit?
Neen, het is zeer moeilijk om te weten hoeveel bijen er gaan terug keren naar de oorspronkelijke plaats. Als je ze verplaatst weet je perfect hoeveel bijen je meegeeft. Een raam met broed en bijen, nog één raam afschudden met bijen en het is klaar zonder dat je fouten kan maken.
Uit één kast kan je op die manier makkelijk 6 tot 7 afleggers maken.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door tomer » ma 09 mei 2016, 22:56

Ik heb als het echt moet wel de mogelijkheid om de kast elders te zetten, maar vind het een heel gedoe om zo'n grote dadantkast te vervoeren. Ik heb de kasten ook liever in eigen tuin om ze te zien evolueren. Ik dacht dat er vooral bij een zuigeling veel jonge verzorgende bijen in de aflegger zouden zitten. Als je er dan nog een paar extra ramen bijen, enkel uit de honingkamer, bij schudt en voldoende voedsel en stuifmeel meegeeft, dan maakt het toch niet veel uit dat de vliegbijen naar de oude kast terugkeren, of wel?
De andere optie die wordt aangeraden: 3 dagen opsluiting...is eigenlijk nog gemakkelijker. Geeft dat meer kans op succes?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door ErikS » di 10 mei 2016, 08:15

Geen ervaring mee. Maar ik zou de eerste optie kiezen en proberen te schatten hoeveel afvliegt, weer iets wijzer ;-)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door joselito » di 10 mei 2016, 10:25

tomer schreef: 3 dagen opsluiting...is eigenlijk nog gemakkelijker. Geeft dat meer kans op succes?
Drie dagen opsluiting pas je toe als je bevruchtingskastjes bevolkt met bijen en een jonge koningin maar zonder broed. Op die manier worden de bijen en de koningin één geheel in het nieuwe kastje. Dit vermindert het gevaar dat ze samen vertrekken. (dit komt veel voor bij EWK kastjes)
Maar de oude bijen vliegen even goed terug als je ze opent. Dus ook voor deze kastjes is het eenvoudiger als je ergens een bevruchtingsstand hebt.

Theusje
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 13:09
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door Theusje » di 17 mei 2016, 22:18

ErikS schreef:Hello,

Mijn actie van afgelopen week bij een volk dat wel heel hard ging ineens. Volk op 1 BK en 3 HK (vraag niet waarom, overgenomen en verplaatst volk ;-)) broed in alle stadia in onderste HK.

BK laten staan, hierop de 2e HK gezet en een extra HK bovenop, deksel erop. Hierop een bodem en daarop de HK met broed en de bovenste HK.
Bovenste "volk" vliegt deels af en daarom ook de extra HK op het onderste "volk".
Na 2 dagen kijken. Waar eitjes en waar doppen aangezet? Onder eitjes en boven doppen.

Ramen met doppen uitgenomen en verzamelbroedaflegger van gemaakt.
Onderop lege BK gezet, 2 ramen gesloten broed hierin gehangen, hierop BK aangevuld met uitgebouwde ramen tegen broednest en hierop HK aangevuld met ramen (tegen broednest) en op zijn plek terug gezet in het volk. Andere HK's weer hierop.

Volk heeft veel ruimte erbij (onder en om broednest) en is deels afgezwakt door afname broed en jonge bijen.

Heb nu 4 ramen met doppen. Maak van de mooiste doppen (degene die goed kunnen uitgroeien) aparte afleggers.

Schatting tijd voor zoeken q (ongemerkt) en maken afleggers, 1 uur. en kans op niet vinden.
Nu 2x 5 minuten. en zekerheid doel bereikt.

grtz

erik.
Ik heb vandaag hetzelfde gedaan zoals Erik hierboven beschreven heeft. Bij mij stonden ze op 2BK en 1 HK. Ik heb er een BK + HK, dan deksel en dan een bodem met BK. Echter heb ik tijdens mijn controle de koningin wel gezien en ik weet nu zeker dat ze in de bovenste BK zit. Ze zit dus in het gedeelte dat zal afvliegen op de onderste BK. Ik heb een raam met veel eitjes, als extra, in de onderste broedbak gestopt. Ik verwacht dus in de onderste BK doppen.

Ik ga over 2 dagen kijken hoeveel doppen ik heb en daarvan een aflegger maken.

Heeft er iemand nog tips?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedaflegger zonder koningin

Bericht door tomer » do 19 mei 2016, 02:37

Vrijdag is het alweer een week geleden en ga ik de kast controleren. Vorige week was er zeer veel gesloten broed, dus ik verwacht dat het volk nu goed gegroeid zal zijn. Ben benieuwd of ik ditmaal zwermcellen zal zien...
Ondertussen een merkstift aangeschaft, dus stel dat ik de koningin tegenkom, dan merk ik ze en dan ga ik binnenkort de uitdaging aan om toch een vlieger te maken ipv een aflegger.
Het voordeel is dan dat beide kasten in dezelfde tuin mogen blijven staan en dat de vlieger gewoon kan doorgaan met nectar halen. Ik zet de 2 honingkamers van het hoofdvolk erop, en zal nog wat bijen vanop de broedramen bijgeven, zodat er ook jonge bijen zijn.
Nadeel is dat ik niet zoveel uitgebouwde ramen heb liggen...
Nog een vraagje: in de broedbak van de vlieger zullen geen ramen met broed meer aanwezig zijn, dus de koningin moet helemaal opnieuw beginnen. moet ik daar dan een volledige bak met ramen (een voerraam, enkele uitgebouwde ramen en de rest waswafels) geven, of terug met een vulblok werken en ze op bvb 5 ramen zetten??? Anders gaan ze de binnengehaalde nectar toch in de broedbak opslaan denk ik...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten