kunstzwerm maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

kunstzwerm maken

Bericht door Wout w » di 10 mei 2016, 11:54

Beste mede imkers,

Dit is het eerste jaar dat ik zelfstandig imker. Vorig jaar heb ik de cursus gedaan. Nu weet ik wel hoe ik een kunstzwerm moet maken, alleen niet precies wanneer. Mijn vraag is dus wanneer maken jullie afleggers? Na de voorjaarsdracht? Of zodra er zwermneigingen zijn?

Bedankt voor jullie hulp.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: kunstzwerm maken

Bericht door johan » di 10 mei 2016, 13:08

Ik maak 2 broedafleggers in mei (eerste is al gemaakt intussen, de tweede maak ik binnen 2-3 weken). na de zomerdracht maak ik een kunstzwerm(dit jaar zal dit op 10/7 of 11/7 zijn). Dat ze daardoor iets minder honing halen vind ik geen probleem. alles is wel afhankelijk van het weer, de sterkte van je volken en het drachtgebied.
van sommige volken zal ik daarom misschien maar 1 broedaflegger moeten maken.
van zodra ik belegde zwermcellen zie, maak ik een eerste (verzamel)aflegger.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kunstzwerm maken

Bericht door Hans van der Post. » di 10 mei 2016, 17:38

Wout w schreef:Beste mede imkers,

Dit is het eerste jaar dat ik zelfstandig imker. Vorig jaar heb ik de cursus gedaan. Nu weet ik wel hoe ik een kunstzwerm moet maken, alleen niet precies wanneer. Mijn vraag is dus wanneer maken jullie afleggers? Na de voorjaarsdracht? Of zodra er zwermneigingen zijn?
Bedankt voor jullie hulp.

Het meest gemakkelijker voor imkers die net beginnen is een kunstzwerm maken in de tweede helft van de voorjaarsdracht.
Maar kijk uit soms als een volk krap heeft gezeten zal de zwermdrift in het volk gaan groeien en dit is niet te stoppen en zal je eerder moeten ingrijpen. Zodra je eitjes/larfjes in moercellen ziet zitten maak dan een kunstzwerm. Als je een paar jaar bijen houd kan je het net zo ingewikkeld maken als je wilt. Zou nu op zeker spelen.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kunstzwerm maken

Bericht door ErikS » di 10 mei 2016, 18:25

Wout w schreef:Beste mede imkers,

Dit is het eerste jaar dat ik zelfstandig imker. Vorig jaar heb ik de cursus gedaan. Nu weet ik wel hoe ik een kunstzwerm moet maken, alleen niet precies wanneer. Mijn vraag is dus wanneer maken jullie afleggers? Na de voorjaarsdracht? Of zodra er zwermneigingen zijn?

Bedankt voor jullie hulp.
Een oeroude regel is als de paardebloemen beginnen te pluizen is altijd op tijd. Verder inderdaad kijken en ervaring opdoen.

Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: kunstzwerm maken

Bericht door Wout w » di 10 mei 2016, 18:29

Bedankt voor alle reacties. Vandaag had ik de eerste belegde moerdoppen in het volk. Dan ga ik voor dit weekend een kunstzwerm maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten