hoe verder...........

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:
hoe verder...........

Bericht door marten » wo 11 mei 2016, 06:19

Hallo allen, :be9:

Heb een vraag ik heb een volk wat eigenlijk overbevolkt raakt in hun kast. Waar dus een veger van gemaakt moet worden. Maar stel ik wil het bij de 2 kasten houden die ik nu heb, en verder geen uitbreiding hoe kan je dat dan oplossen, want straks gaan ze zwermen en dat willen we juist niet.

Alvast bedankt voor het antwoord :be3:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: hoe verder...........

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 08:26

Wat je stelt is niet op te lossen ;-) (zonder risico van mislukken, 2-1=1......, het is prettig reserve koninginnen te hebben op een zesramer of miniplus)

Om te blijven imkeren moet je iets doen aan jonge koninginnen en raatvernieuwing.
Maar jonge koninginnen kun je kopen (hoewel invoeren niet zonder risico is) en raatvernieuwing kun je combineren met slingeren en overwinteren. Dus met 2 kasten kun je blijven door-imkeren hoewel niet ideaal vanuit de bijen gezien.

Buckfast volken groeien snel nu de dracht zo groot is. Bij een collega imker heb ik gisteren een volk op 2 volle broedbakken spaarkast nagelopen die voortkomen uit een overwinterde zesramer. (De collega kan even zelf niet tillen en de controles doen). Gisteren acuut enkele doppen weggehaald en het volk een broedkamer en een honingkamer ruimte gegeven. Kast zat overvol met bijen en losse honing en zou met enkele dagen gezwermd zijn.
Reeel voor een buckfastvolk is 3 broedkamers (spaarkast, kon niet vinden welke kast je hebt) en 3 honingkamers aan ruimte. Geef je die ruimte niet loop je het risico van zwermen.
Je kunt roosters leggen, dan kan de koningin niet weg (aannemend dat je haar de eerste keer goed "boven" het rooster krijgt) maar dat geeft ook stress in het volk ivm darren die niet door de rooster kunnen.
Een optie is broedbeperking dan "sluit" je de koningin op in een beperkte ruimte. Voordeel is een kleiner volk en een bak minder hoge kast. Maar een techniek waar de meningen over verdeeld zijn en enige ervaring vraagt.

Mvg,

Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op wo 11 mei 2016, 08:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: hoe verder...........

Bericht door Jaap v.Popering » wo 11 mei 2016, 08:37

marten schreef: Maar stel ik wil het bij de 2 kasten houden die ik nu heb, en verder geen uitbreiding hoe kan je dat dan oplossen, want straks gaan ze zwermen en dat willen we juist niet.
Dat is op één manier op te lossen . Bij beide volken de oude koningin er uithalen en in een heel klein kastje stoppen .......(en bewaren tot de jonge koningin in je hoofdvolk aan de leg is ).....na 13 dagen doppen breken .....Daarna het bewaarde volkje weer verenigen met je hoofdvolk .

Jaap v P

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: hoe verder...........

Bericht door johan » wo 11 mei 2016, 09:52

je zou ook kunnen werken met een separator. broedbak bovenop de honingzolder plaatsen, gescheiden door een separator. hierdoor vliegen de vliegbijen terug naar beneden, en zullen doppen niet uitgewerkt worden en zal de zwermstemming (even) verdwijnen.
ik heb het zelf nog niet toegepast dus ben geen kenner wat betreft separators. ik wil juist wel veel nieuwe volken om zeker te zijn dat ik na de winter nog voldoende kwalitatieve volken heb om te kunnen verkopen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: hoe verder...........

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 10:12

johan schreef:je zou ook kunnen werken met een separator. broedbak bovenop de honingzolder plaatsen, gescheiden door een separator. hierdoor vliegen de vliegbijen terug naar beneden, en zullen doppen niet uitgewerkt worden en zal de zwermstemming (even) verdwijnen.
Denk dat je een tussenaflegger bedoeld.
of http://www.konvib.be/hoe-imkeren/hoe-im ... egger.html

marten
Berichten:72
Lid geworden op:wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds:2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfastbijen
Locatie:Sliedrecht
Contacteer:

Re: hoe verder...........

Bericht door marten » wo 11 mei 2016, 17:05

En als ik een broedbak er tussen plaats stopt de zwerm neiging dan ook.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 59 gasten