Veel nectar in broedbakken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
M. Goossens
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 12:36
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nispen
Contacteer:

Veel nectar in broedbakken

Bericht door M. Goossens » wo 11 mei 2016, 20:23

Hallo,
Ik heb 2 volken waarvan 1 op 2 Bk en 2 hk staat, en 1 op 2 Bk en 3 hk
Ze hebben gelukkig nog geen zwerm neiging maar ik vind dat er veel nectar in de Bk blijft cq komt.
Terwijl in de hk nog plaats (genoeg) is.
Gaan de dames met de koudere dagen die gaan komen dit toch nog naar boven dragen en verzegelen? Of kan ik onderhand beter en Bk boven het rooster plaatsen en daar de Bk ramen met nectar in hangen en op de vrijgekomen plaats ramen met kunstraad hangen? Dan moet ik nog ff aan de slag om dat allemaal klaar te maken.

Dit laatste ( die Bk plaatsen boven het rooster) doe ik liever niet omdat ik over een 2 tot 3 weken graag van elk volk een aflegger maak ( als ik de zwermstemming zo lang kan onderdrukken natuurlijk) en een behandeling tegen varoa wil starten. Want in het darrebroed dat hier en daar beschadigde met de controle zag ik dat er soms wel 3 mijten per pop zaten.
M. Goossens :be9:

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veel nectar in broedbakken

Bericht door Alex Mönch » wo 11 mei 2016, 21:37

Wanneer ze aankomend weekend door de kou niks zouden halen,hebben ze mooi de tijd om de vers gehaalde nectar uit het broednest naar de honingkamers te sjouwen.
Wanneer het daarna weer warmer wordt en de zware dracht begint weer,heb je weer hetzelfde en met 2 of 3 honingkamers,kun je dan als nog te weinig ruimte hebben.Hangt ook af van de hoeveelheid broed zich nu in je volken bevindt.!!!
Een extra broedkamer boven het rooster zorgt er ook voor dat de zwermneiging langer uitgesteld blijft(wanneer er nu veel gesloten broed in zit zeker ) en je kunt het volk dan ook groter laten groeien voordat je een aflegger maakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: michel b en 39 gasten