suiker of honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Arie75
Berichten:78
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
suiker of honing

Bericht door Arie75 » vr 13 mei 2016, 10:38

Hallo,
tijdens de koude periode (half tot eind april) Heb ik enkele suikerramen (BK) teruggehangen. Dit om de volken niet met voedsel tekorten te confronteren. Enkele ramen waren bijna leeg en nu zijn ze bijna vol en verzegeld voor 50%. Kan ik nu nog zien of testen wat honing is en wat suiker? Zo'n raam zou ik kunnen slingeren, maar ik wil er geen suiker bij hebben.
Zou ze ook kunnen gebruiken voor later (afleggers etc), dat snap ik. Dat is het veiligste. Maar ik was benieuwd of ik het simpel kan ontdekken.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: suiker of honing

Bericht door ErikS » vr 13 mei 2016, 11:16

Hello,

Het veiligste is inderdaad gebruiken voor afleggers. Een goede gewoonte is de raam met suikervoer te merken (met een S in de kleur van het jaar ;-)) voordat je hem in het volk hangt.

Ik hou zelf bij twijfel een raam tegen het zon en kijk naar het doorschijnend licht. Suiker schijnt helder door, honing is donkerder. Soms lastig bv koolzaad of wilgenhoning. Zie je niets wel heel oud raam ;-)

Snij ook wel het stuk suiker gewoon uit.
Grappig is als je zo'n (uitgeslingerd) raam met gat in een volk hangt ze dit werkelijk maniakaal snel dichtbouwen, perfecte truc om in het najaar nog volken aan het uitbreiden te krijgen als de bouwdrift gezakt is.

grtz,

erik.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: suiker of honing

Bericht door joselito » vr 13 mei 2016, 11:36

Is er niet ergens een regel die zegt dat alles wat in de broedbakken zit voor de bijen is en alles in de honingzolder voor het baasje is :be8:
Ik heb grote broedbakken en kleine honingzolders dus daar kan ik mij niet vergissen :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: suiker of honing

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 mei 2016, 12:01

joselito schreef:Is er niet ergens een regel die zegt dat alles wat in de broedbakken zit voor de bijen is en alles in de honingzolder voor het baasje is :be8:
Ik heb grote broedbakken en kleine honingzolders dus daar kan ik mij niet vergissen :)
Helemaal mee eens :!: :!: :!: :!:
!Hans.

Arie75
Berichten:78
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: suiker of honing

Bericht door Arie75 » vr 13 mei 2016, 12:10

ok, broedkamerramen in principe voor de bijen.
Ze gooiden alles vol (ook het broednest), dus ik wil wat ruimte maken en kunstraat teruggeven, zodat er weer ruimte komt. Dan kunnen enkele volle ramen er wel uit, vandaar.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: suiker of honing

Bericht door ErikS » vr 13 mei 2016, 12:24

joselito schreef:Is er niet ergens een regel die zegt dat alles wat in de broedbakken zit voor de bijen is en alles in de honingzolder voor het baasje is :be8:
Ik heb grote broedbakken en kleine honingzolders dus daar kan ik mij niet vergissen :)
YO!. Helemaal waar wat je schrijft maar als je met een geerfd systeem werkt heb je die wijze luxe niet ;-).
Voordeel van een raammaat (of in mij geval, verschillende raammaten voor hetzelfde doel gebruiken) is meer flexibiliteit maar dan krijg je ook dit soort overwegingen.
Laatst gewijzigd door ErikS op vr 13 mei 2016, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: suiker of honing

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 mei 2016, 15:50

citaat Arie:
Ze gooiden alles vol (ook het broednest), dus ik wil wat ruimte maken en kunstraat teruggeven, zodat er weer ruimte komt.
Alle volken ook die veel ruimte hebben "gooien" de nectar tijdelijk in het broednest nooit anders gezien. Jij en ik kijken overdag. Als je in de vroege ochtend zou kijken is het broednest leeg ra ra hoe kan dit? Nooit laat in de avond bij je volken geweest? Je hoort dan de "fabrieken" werken.
Wat je wel moet hebben voldoende ruimte voor honingopslag. :be2:
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: suiker of honing

Bericht door joselito » vr 13 mei 2016, 18:46

Hans van der Post. schreef:Wat je wel moet hebben voldoende ruimte voor honingopslag. :be2:
En ze moeten ook sterk genoeg zijn, als ze niet in de honingzolder zitten, dan gaan ze het daar ook niet opslaan. Dan is de broedruimte te groot of het volk te klein.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 148 gasten