Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door ErikS » ma 16 mei 2016, 07:55

Hans van der Post. schreef:Astrid je hebt gelijk dat het attractief worden van de eerst uitgelopen moer een tot twee dagen duurt.
Dit is goed te zien bij een observatiekast.

Verder ooit een beschrijving gegeven van het observeren van een volk waarvan de doppen rijp worden.
Geluid en activiteit 2003: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=14890
Hans, Prachtig topic! 2003 Spoelenrecorders en slaande kerkklokken.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door joselito » ma 16 mei 2016, 08:49

Ik heb hier niet zo veel ervaring mee, maar is het niet meestal zo dat er op de dertiende dag een koningin rondloopt en alle andere doppen uitgebeten zijn? Sinds ik totale broedafname toepas maak ik ook broedafleggers en vorig jaar was dat bij de 20 zesramers toch het geval.
Ik wilde nog een paar koninginnen hebben om in een kieler te zetten voor als er ergens één mislukte maar ik kwam overal te laat.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 mei 2016, 09:17

Ik heb hier niet zo veel ervaring mee, maar is het niet meestal zo dat er op de dertiende dag een koningin rondloopt en alle andere doppen uitgebeten zijn?
Was het maar waar dat bijenvolken de doppen afbraken/afbijten.
Dit gebeurd alleen als een volk niet wil zwermen.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door joselito » ma 16 mei 2016, 11:04

Hans van der Post. schreef:Was het maar waar dat bijenvolken de doppen afbraken/afbijten.
Dit gebeurd alleen als een volk niet wil zwermen.
Misschien is het anders als je de afleggers maakt gedurende de zwermtijd, maar dit was na de zwermtijd.
Dus de enigste bekommernis van de bijen was een nieuwe koningin, dus zodra ze die hadden werden de andere cellen uitgebeten.
Dat is misschien de reden.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door ErikS » ma 16 mei 2016, 11:41

joselito schreef:Ik heb hier niet zo veel ervaring mee, maar is het niet meestal zo dat er op de dertiende dag een koningin rondloopt en alle andere doppen uitgebeten zijn? Sinds ik totale broedafname toepas maak ik ook broedafleggers en vorig jaar was dat bij de 20 zesramers toch het geval.
Ik wilde nog een paar koninginnen hebben om in een kieler te zetten voor als er ergens één mislukte maar ik kwam overal te laat.
Bij mij worden bij kleine afleggers de resterende doppen uitgebeten en inderdaad te laat is te laat wat betreft uitnemen van de doppen, ook in de zwermtijd. Klein is 3 broedkamerramen simplex.
Volgens mijn bijenleraar kunnen grote verzamelbroed afleggers besluiten om een zwerm te produceren, dus met zekerheid doppen uitnemen of breken. Groot is dan een broedbak vol. Heb hier zelf geen ervaring mee.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 16 mei 2016, 13:31

joselito schreef:, dus zodra ze die hadden werden de andere cellen uitgebeten.
Koninginnencellen worden afgebeten door volken welke ( zoals Hans schrijft ) niet willen zwermen ...... Ook wanneer er een koningin met succes op bruidsvlucht geweest is ...gaan zij deze afbijten en verwijderen .

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door imker Marinus » zo 22 mei 2016, 14:38

pflipp schreef:

Hihi, ik als informaticus was hier dus ook in getuind! Wat je voorkeurstelling ook is (dag 1 + 12 = dag 13 of dag 0 t/m 12 = 13 dagen in totaal), het eindresultaat is hetzelfde.
Nee zo eenvoudig was het voor mij niet. Ik wist niet of ik, bekeken vanaf de dag dat ik de vlieger maakte, na 12 dagen of na 13 dagen de doppen moest breken (woensdag 18 mei of donderdag 19 mei).

Maar nu is het helder. Dag van vlieger maken is dag 0, dag 13 kun je breken. In de middag. Dat regeltje van Ewout is wel helder.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 mei 2016, 14:55

imker Marinus schreef:Ik heb vrijdag 6 mei 2 vliegers gemaakt.

Ik vind dat verschil wel groot, 17 mei of 19 mei. Hoe bepalen jullie nu op welke dag er doppen gebroken moeten worden? En is het nu op dag 12 of 13?
Om het nog wat eenvoudiger te maken ...Wanneer het volk besluit om van een drie dagen oud larfje een koningin te maken ...loopt er 10 maal 24 uur later een jonge koningin over de raten . In dit geval op 16 mei .

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door Ewout » zo 22 mei 2016, 23:29

Jaap v.Popering schreef:Wanneer het volk besluit om van een drie dagen oud larfje een koningin te maken ...loopt er 10 maal 24 uur later een jonge koningin over de raten
Heb je dat weleens meegemaakt, als er ook genoeg jonge larfjes aanwezig waren?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door joselito » ma 23 mei 2016, 07:19

Ik begrijp niet goed waarom het advies wordt gegeven om de doppen te breken op de 13de dag als er ten laatste 12 dagen later al een koningin rond loopt.
Ik heb nooit met de Aalster methode gewerkt dus heb daar weinig ervaring in, maar mijn advies zou zijn 'Luister en wanneer je een tuter hoort, en het is nog vliegweer (nog niet te laat in de avond) open dan de kast en snijd al de andere doppen uit. Als het te laat is doe het dan de volgende dag wanneer de omstandigheden het toelaten. Er kan trouwens de 11 de dag al een koningin uitkomen als de bijen een ouder larfje genomen of als het weer heet geweest is. Als dat het geval is heeft het toch geen zin om nog 2 dagen te wachten.
Als ze een larfje nemen van 3 dagen zoals Jaap schrijft heb je 10 dagen later al een jonge koningin.
Dus ik vind dit advies verwarrend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten