Raampjes van nul maken.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

joostY79
Berichten:72
Lid geworden op:ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Carnica in Golzkast
Locatie:Genk (België)
Contacteer:
Raampjes van nul maken.

Bericht door joostY79 » zo 15 mei 2016, 23:14

Ik ben bezig met golzkasten te maken, voor raampjes in kuntzschhoch.
De formaten staan mooi op de imkerpediapagina: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Raammaten

Afin, de lengtes staan er mooi op, de hoogtes kan je hieruit wel goed afleiden, maar hoe breed zijn de raampjes het beste?
Verder, als je raampjes koopt, zijn er vaak mooie verbindingen die ongetwijfeld voor extra stevigheid zorgen, ik vroeg me af of dit noodzakeijk is of dat ik ze ook gewoon recht op elkaar kan bevestigen zonder tand /groef of andere verbinding?

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Raampjes van nul maken.

Bericht door tomer » zo 15 mei 2016, 23:40

Hier zijn de ramen 25 mm breed. Ik heb net zelf een paar ramen gemaakt zonder speciale verbindingen. Gewoon recht op elkaar geschroefd (wel voorgeboord).

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Raampjes van nul maken.

Bericht door ErikS » ma 16 mei 2016, 09:09

Hallo Joost,

Ik heb nog simplexramen door mijn vader zelfgemaakt.
De vurenhouten ramen zijn niet sterk en de spijkers hebben de neiging uit het hout te komen. De onderlat tussen de zijlatten helpt te voorkomen dat de onderlat uitgetrokken wordt en de spijkers/schroeven goed schuin door de toplat in de zijlatten helpt ook. Als je kan zou ik vertikaal bedraden, dan helpt de draad de onderlat te ondersteunen.
Andere zelfmaak ramen zijn van beuken en merbau, deze zijn sterker maar hebben meer de neiging scheef te worden. Raad het je niet aan.

Zou zoeken naar goede ramen, liefst een bouwpakket en de ramen zorgvuldig zelf maken (heb zelf een mal gemaakt om de ramen precies haaks en volledig vlak te houden) en fors verlijmen. Goede oogjes erin en de draad netjes spannen. Ik ken wel een adres waar ze kant en klaar ramen leveren, ze zullen ook bouwpakketten kunnen regelen.

Grtz,

Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten