type aflegger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mette
Berichten:35
Lid geworden op:zo 26 apr 2015, 19:34
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Contacteer:
type aflegger?

Bericht door Mette » wo 18 mei 2016, 14:46

Ik heb een volk (carnica) dat momenteel moerloos is. Eergisteren 4 moerdoppen in het volk, volk was uiteraard onrustig vanwege de moerloosheid, mogelijk klaar aan het maken om te zwermen.

Mij mentor heeft 2 moerdoppen in een 6raamskast gehangen, moeren kropen er bijna uit, ook raampjes met voer en broed. Kast gaat vanmiddag open, hopelijk hebben koninginnen het uitgebochten samen...

In het hoofdvolk zitten nu nog 2 moerdoppen.

Het ging wat te snel en nu ik mijn oude theorie eens doorlees, vraag ik mij af wat voor techniek dit nu is... is dit wel een techniek om een aflegger te maken?

Wat kan ik de komende tijd verwachten bij zowel 6raams als spaarkast?
Laatst gewijzigd door Mette op wo 18 mei 2016, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: type aflegger?

Bericht door pflipp » wo 18 mei 2016, 15:07

Hihi! Welke techniek, 'gewoon' de 'praktijktechniek' lijkt me :wink:

Je hebt aangegeven dat je volk moerloos is. Daarom zijn die moerdoppen er. Het zijn geen speeldoppen! Speeldoppen zit niets in, en een moerloos volk is niet aan het 'spelen'. Het is ook niet onrustig omdat het wil zwermen, maar omdat het geen koningin heeft. (Of althans, voor zover ik dat voor de bijtjes mag beoordelen.) Bij te veel moerdoppen kan afzwermen een gevolg zijn, maar het was niet waarom ze zijn begonnen met doppen aanzetten. De reden daarvoor was moerloosheid.

Je mentor heeft (goed) gebruik gemaakt van de extra moerdoppen en er een 2e volkje mee opgezet, wat hierdoor snel op stoom kan komen. In beide volkjes heeft hij het zekere voor het onzekere genomen door 2 doppen te laten zitten.

Daarbij komt het toch aan op wat ervaring. Ik durf dit zelf wel te doen in een kleine aflegger omdat ik weet dat deze niet gauw zullen gaan zwermen. In het hoofdvolk zou ik het enger vinden om meerder doppen te laten zitten. Anderen met meer ervaring hiermee mogelijk niet!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 146 gasten