Wanneer kan de HK erop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

Zojuist mn eerste volk terug van het koolzaad.
Volk zit op 2 BK, waarvan ze verleden week rustig aan begonnen zijn met uitbouwen van de tweede BK.

Ik denk eraan er nu een HK op te zetten met kunstraat. Wanneer doe je dat als ze net terug zijn van een reis. Kan dit morgen al?
En helpt t als de dracht wat tegenvalt om 1:1 suikerwater s avonds bij te voeren, om ze aan t prikkelen t aanwezige kunstraat uit te bouwen?

ErikS jij zei in een ander topic van mij al:

Berichtdoor ErikS » Wo 11 Mei 2016, 07:56
Deze kast zou nu al goed moeten halen en zeker met de lindedracht (aannemend dat je die hebt in je omgeving....) ruim binnen moeten halen. Dus honingkamer plaatsen.
Een aflegger zou ik maken de laatste week van de lindedracht. Daarna komt meestal een drachtpauze, hebben de dames goed mee kunnen halen en daarna de zorg aan de dop/koningin geven.

Linde bloeit nu toch nog niet? Begreep ik althans van mensen om mij heen. Ik zie dat zelf (nog) niet.

Thuis!  1.jpg
Foto vandaag genomen om 10.00 Denk dat ze druk aan t invliegen zijn?
Voor t eerst de bijen thuis! En wat heeft t maken van dat terras in een paar dagen tijd veel zweet gekost. Maar doe dat voor H.M. he!
groetjes Theo
Laatst gewijzigd door Theo777 op do 26 mei 2016, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door ErikS »

Hello,

In welk topic was dat? Dat klopt inderdaad niet. Ik zal paardenkastanje bedoeld hebben (we hebben hier een mega laan, paardenkastanje en linde om en om, en ik heb het er met een collega imker hier over gehad)

De linde komt over 2-3 weken. De bomen zijn nu net de knoppen aan aan het zetten.

grtz

erik.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

dat was: bedrijfsmethode voor beginner.

Fijn trouwens dat je wederom snel reageert. Ik heb de bijen nu thuis zijn en nu is het....ga het ervaren. Is je eerste volk.
Erg blij met jou e.a. op dit forum!
HK nu wel erop zetten? Eventueel ze bijvoeren met 1:1 suikerwater als ze te weinig binnenbrengen?
Ik heb de kast verleden week dinsdag voor t laatst gecontroleerd. En gister ze opgehaald vh koolzaad.
Nu de linde nog niet bloeit....juist nu aflegger maken? Wil dat eerst ervaren voordat ik begin met invoeren
van een f1 of f0. Eerst nog meer fealing met de bijen krijgen.

Gr.Theo
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

Zojuist het rooster de HK eropgezet. Ze haalden goed stuifmeel en denk wat is t ergste wat mis kan gaan....ben benieuwd! ;-)

Gr. Theo
Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door harry mouris »

Theo...in je profielstaat dat je volgend jaar imker wordt... :be8: :be8:
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

Oeps....gauw aangepast! thanx

Groet Theo
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

Nu twijfel ik of ik er vanavond een pitje suikerwater op zal zetten om t volk extra aan te prikkelen en ze te voorzien van voedsel met t oog op een paar dagen regeb. Ook om t volk een boost te geven voordat ik er een kunstzwerm van af haal.
Is dit een verantwoorde aanpak?
Gr. Theo
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Hans van der Post. »

Waar komt het overtollige suikerwater terecht? juist in de honingkamer. :whistle:
!Hans.
Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Theo777 »

Dank Hans. Dus niet doen... Vandaag volk gecontroleerd. Zat zga geen bij in de hk. Deze er weer af gehaald. Volk was flink gegroeid. Ik had x aantal dagen terug een bk bijgeplaatst bovenop t volk. Ik begreep hier dat je een nwe bk beter onder de oude kan plaatsen... Maar goed, ik til de bovenste bak op komen er 2 ramen mee omhoog uit de volle onderste bk. En wat een bijen om me heen. Dacht even ga ik dit nog wel leuk vinden. En overwoog rap de boel te sluiten en volgende keer nogmasls de mentor erbij te vragen. Maar wilde hier ook doorheen dus wel alle ramen bekeken. Doordat de meeste ramen vol bijen zaten niet echt op eietren en larven kunnen controleren. Wel veel gesloten broed gezien.
Ik heb een gesloten broed overgehangen uit de volle bk naar t centrum vd bovenste bk. Broed in beide kamers naar t midden toe verhangen. in zelfde volgorde opgeschoven. In de onderste volle bk heb ik een uitgebouwd ongebroed raam in t centrum gehangen. Om dat raam in een aflegger te kunnen doen zodat van dat raam de jongste doppen afkomen. Tegelijkertijd zie ik dan als t goed is op dat raam eitjes/ larfjes over 4 dagen. Ik zag de moer niet..dat is ook beetje frustrerend. Kortom was voor mij als beginner overweldigende ervaring.....
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer kan de HK erop?

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Theo,

Je hoeft de moer niet te zin , eitjes is genoeg.

Als je de honingkamer zet kan je ook gelijk 4 ramen met broed naar bovenzetten liefst zonder darrenbroed.
Dan wordt er snel honing in gezet en uitgebouwd.
En dan blijven de jonge bijen lekker aan het werk.

na 4 weken is het broed uitgelopen en kan je slingeren(24)

Dirk.
dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 146 gasten