Vlieger maken met doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » zo 29 mei 2016, 22:53

Ik heb een volk met een aantal doppen en ik wil het zwermen voorkomen door een kunstzwerm (vlieger) te maken.
Is het aan te raden om reeds bestaande doppen mee te geven in het hoofdvolk? Zo moeten ze geen redcellen meer aanmaken, dus dat geeft wat extra tijdwinst en misschien ook betere koninginnen...? Is het dan goed om bvb enkel de 2 mooiste doppen mee te geven en de rest weg te halen? Het probleem is dan wel dat ik niet weet op welke dag ik de overige dop(pen) zal moeten breken. Ipv op de 13de dag zal het dan op de 6de dag zijn bvb...(vorige woensdag heb ik doppen weggehaald, dus tegen woensdag zullen er opnieuw doppen hangen van max 1 week oud).
Of elke dag luisteren of ik een tuter hoor?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito » ma 30 mei 2016, 06:43

De doppen zou ik zeker laten staan. Wil je al het broed afnemen? Of laat je één raam hangen met open broed als vangraam?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door ErikS » ma 30 mei 2016, 08:39

Een strategie is 2 doppen laten staan die vlak bij elkaar staan (en even oud zijn) en rest uitbreken of in een separate aflegger hangen.
Zou de vlieger een vangraam geven, dan heb je meteen de varroa weggevangen.
Na een week het vangraam wegnemen en bij het broed hangen (of ook in een aparte 6 ramer, hou je die 20% varroa populatie apart en weer een kans op goede doppen.)
In het hoofdvolk vallen de doppen binnen een week uit, nieuwe doppen breken of weer apart hangen. Ik ben zelf geen voorstander van luisteren (ben zelf slechthorend aan een oor ;-), kan er ook mee te maken hebben), weer en verkeer kunnen tegenwerken en dan heb je geen objectieve vaststelling.

Zou proberen 3 afleggers te maken, redelijkerwijs blijven er 2 van over met leggende koningin. Dan heb je keuze.

De timing is vervelend gezien de hoofddracht die eraan komt. Meer afleggers maken kost je nu enige opbrengst maar geeft ook meer kans op sterke nieuwe volken.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » ma 30 mei 2016, 13:03

Ik wil al het broed wegnemen, behalve 1 raam en ook het bouwraam (hopelijk opnieuw gebouwd en belegd).
Na een week (of afhankelijk van wanneer het bouwraam sluit) zou ik deze ramen inderdaad in het hoofdvolk terughangen, zodat de vlieger met zeer weinig varroa verder kan.
Het hoofdvolk wil ik behandelen met oxaalzuur, nadat alle broed is uitgekomen en voordat de nieuwe koningin haar broed gesloten is.
Als ik enkele doppen laat hangen, dan heb ik (afhankelijk van het weer) hiervoor niet veel speling.
Normaal kan je behandelen tussen dag 24 en dag 29, maar als ik doppen laat hangen...zal dat ongeveer samenvallen, dus best op dag 24.
Ik denk dat het nu het geschikte moment is voor een vlieger te maken, als de hoofddracht eraan komt, het is alleen afwachten of woensdag wel een goede vliegdag zal worden...Verschillende afleggers, ja dat zou ideaal zijn, maar ik heb geen extra kasten liggen... dus ik gok nu op deze 2 kasten en hoop dat ik met 2 grote volken de winter in kan.
Als ik een paar doppen laat hangen, mag ik dan elke namiddag controleren tot de eerste koningin geboren is? Daarna 3 weken gerust laten tot ze aan de leg is? En nog iets: bestaat er een kans dat de ene kast de andere gaat roven, als ik na een week het vangraam met de geur van de ene kast in de andere hang?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door ErikS » ma 30 mei 2016, 14:27

ok, Ik heb zelf goede ervaringen met de 6ramers van Stehr. Is een goede prijs / kwaliteit verhouding.

Elke dag kijken kan maar waarom? Risico van schokken en verstoren.

Ik denk niet dat de geur roven veroorzaakt maar de afwezigheid van voldoende bijen en de maat van de vliegopening. Zelf heb ik roven zeker 5 jaar geleden voor het laatst meegemaakt en dat was een fout van mezelf. Sterk volk, voldoende jonge bijen en de vliegopening in verhouding = geen probleem met roven. Tenminste mijn ervaring, ik hoor andere geluiden van andere imkers.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » ma 30 mei 2016, 14:51

ik bedoel dagelijks controleren vanaf de dag waarop ik verwacht dat een koningin zou kunnen geboren worden, om zeker te zijn dat (in geval ik 2 doppen laat staan) de eerst geborene niet weg zwermt. Of zwermen ze niet als het hoofdvolk enkel uit jonge bijen bestaat??

Het ziet er niet echt ideaal vliegweer uit, de volgende dagen. Beter om nog een week te wachten en deze week de doppen nog eens weg te breken of gewoon doen zolang het niet regent?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito » ma 30 mei 2016, 15:49

Je neemt alle ramen met broed uit de kast uitgezonderd één raam open broed en de koningin, de rest vul je aan met wasraat. Daar bovenop komen de honingzolders. Na twee weken neem je het raam broed weg. Je hebt nu de meeste mijten. Een groot gedeelte zat in het broed en de rest heb je afgevangen met het vangraam. Dit volk hoef je niet te behandelen wat ook niet gaat als je het nog gaat gebruiken voor honingoogst. De honingzolders even afnemen, behandelen met oxaalzuur en dan de honingzolders terug zetten gaat niet omdat het oxaalzuur dan nog in de honing terecht komt.
Het broed hang je best in 2 zesramers en zet ze naast de andere kast. Je zorgt dat er in beiden minstens een dop aanwezig is.
Over het doppen breken hoef je je geen zorgen te maken, doordat alle vliegbijen afvliegen zullen ze waarschijnlijk niet meer zwermen. Wil je ze aanzetten tot afvliegen dan sproei je licht suikerwater boven over de ramen van de zesramers. Dit zet aan tot vliegen en de oude bijen gaan naar de oude stock. Voor de zekerheid luister je of ze niet tuten. Eenmaal de jonge koninginnen aan de leg kun je deze behandelen tegen Varroa en heb je kans om eventueel oude ramen te vervangen. Heb je geen zesramers dan alles samen in één kast, het probleem kan dan zijn dat de koningin niet terug komt .
Met 2 zesramers kan je op twee paarden wedden.
De vlieger wordt nu het hoofdvolk en gaat honing halen omdat ze voorlopig niets te verzorgen hebben.

https://buckfastimker.wordpress.com/var ... te-volken/

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » ma 30 mei 2016, 17:13

Zo zal ik het inderdaad doen. Liefst met open darrenbroed dat ik dan kan verwijderen. En anders met een raam werksterbroed, dat ik terughang in de andere kast (ik noem deze het hoofdvolk) en als het allemaal is uitgelopen behandel met oxaalzuur. Of is het best het vangraam met werksterbroed te vernietigen als hierin alle mijten zitten? Ik vind het dan wel zonde van dat broed. Uiteraard ga ik de vlieger niet behandelen zolang er honingzolders opstaan!
Op die site spreken ze over de aanvang van de lindedracht in de maand juli...? Wanneer start de hoofddracht eigenlijk? Ik zie dat de pseudoacacia hier in bloei begint te komen en ook de linde staat in knop. Dan lijkt mij begin juni toch de beste tijd?
Ik vroeg me maar af of de vliegbijen wel allemaal gaan afvliegen bij dit wisselvallig weer... En als ik het nog een week uitstel, loop ik de kans dat de koningin ondertussen minder en minder gaat leggen? Ik moet alleszins ten laatste woensdag actie ondernemen. Morgen zal het weer hier iets beter zijn dan woensdag.
De kans bestaat inderdaad dat de koningin niet terugkomt na de bruidsvlucht, maar dan kan ik toch een nieuw raam open broed inhangen uit de vlieger?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito » ma 30 mei 2016, 20:05

tomer schreef:) . Of is het best het vangraam met werksterbroed te vernietigen als hierin alle mijten zitten? Ik vind het dan wel zonde van dat broed. Uiteraard ga ik de vlieger niet behandelen zolang er honingzolders opstaan!
Op die site spreken ze over de aanvang van de lindedracht in de maand juli...? Wanneer start de hoofddracht eigenlijk? Ik zie dat de pseudoacacia hier in bloei begint te komen en ook de linde staat in knop. Dan lijkt mij begin juni toch de beste tijd?
Ik vroeg me maar af of de vliegbijen wel allemaal gaan afvliegen bij dit wisselvallig weer... En als ik het nog een week uitstel, loop ik de kans dat de koningin ondertussen minder en minder gaat leggen? Ik moet alleszins ten laatste woensdag actie ondernemen. Morgen zal het weer hier iets beter zijn dan woensdag.
De kans bestaat inderdaad dat de koningin niet terugkomt na de bruidsvlucht, maar dan kan ik toch een nieuw raam open broed inhangen uit de vlieger?
Beter is om het vangraam te vernietigen, als je het in de andere kast hangt zijn de bijen niet uitgelopen als de jonge koningin begint te leggen.
Uitstellen is beter maar dan mag je geen dop over het hoofd zien. ( dus riskant). Als de koningin minder legt is dat geen probleem, ze begint wel terug als er geen broed meer is.
Als de koningin achter blijft ( wat meestal niet het geval is) kan je geen nieuw raam met open broed inhangen. Tegen dat je dan jonge bijen hebt zijn er geen oude meer :)

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door tomer » ma 30 mei 2016, 22:43

Ok, ik snap het... dus het is erop of eronder als ik niet op meerdere paarden wed.
Ik zie morgen wel wat het weer zegt en of de bijen vliegen en als het niet ideaal is, dan stel ik het nog een week uit en breek ik morgen gewoon alle doppen. Evt kan ik nog wel een extra kast kopen tegen volgende week en het broed verdelen over 2 kasten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten