Bijen beginnen te roven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijen beginnen te roven

Bericht door Dirk Blanken » di 31 mei 2016, 19:24

Het wordt weer rooftijd.
De meeste voorjaarsdracht is voorbij en de bijen beginnen roofzuchtig te worden.
Vandaag voor het eerst gemerkt.

Ik moest bakken met vochtige handdoeken gebruiken.

Verder ga ik morgen na of er kleinere volken zijn met grote vliegopeningen, die worden dan verkleind met schuimrubber.

Je kan het zo voorkomen als je eenmaal roverij hebt op de stand dan is het razernij en is het heel moeilijk terug te draaien.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door sikkie68 » wo 08 jun 2016, 10:12

hoi, bij mij is er een brutale hommeldame constant bezig, in het grote volk te komen, hoe lossen de bijen dat op ? of zal ik maatregelen nemen.
het hommeltje vloog zo de bak in terwijl ik de ramen aan het chekken was, er werd wel druk en duidelijk hoorbaar harder gerent en gezoemdddd :be5: :be4: :be4: :?:
groet sikkie :be9:
Laatst gewijzigd door sikkie68 op wo 08 jun 2016, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door FrancA » wo 08 jun 2016, 10:13

sikkie68 schreef:hoi, bij mij is er een hommel constant bezig, in het grote volk te komen, hoe lossen de bijen dat op ? of zal ik maatregelen nemen.
het hommeltje vloog zo de bak in terwijl ik de ramen aan het chekken was, er werd wel druk en duidelijk hoorbaar harder gerent en gezoemdddd :be5: :be4: :be4: :?:
groet sikkie :be9:
De bijen moeten even 'leren hoe daarmee om te gaan' en dan komt die hommel er nooit meer in :)

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door sikkie68 » wo 08 jun 2016, 10:19

okidokie, :wink:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door JackC » wo 08 jun 2016, 10:22

Gisteren echt een fout gemaakt: uit een volk had ik darrenraat gesneden waar een dikke honingrand boven zat; het raam met die honingrand in een kast met een zwerm van vorige week gehangen: binnen enkele minuten kwam een grote roverij los op die kast; snel afgesloten en meegenomen naar andere stand. Daar is het nu weer rustig, maar het was verbazend hoe snel het kan gaan nu, de geur van druppelende honing was onweerstaanbaar.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door ErikS » wo 08 jun 2016, 10:56

FrancA schreef:
sikkie68 schreef:hoi, bij mij is er een hommel constant bezig, in het grote volk te komen, hoe lossen de bijen dat op ? of zal ik maatregelen nemen.
het hommeltje vloog zo de bak in terwijl ik de ramen aan het chekken was, er werd wel druk en duidelijk hoorbaar harder gerent en gezoemdddd :be5: :be4: :be4: :?:
groet sikkie :be9:
De bijen moeten even 'leren hoe daarmee om te gaan' en dan komt die hommel er nooit meer in :)
of wel erin........ een keer, en dan denk je straks "Hoe komt die grote kale bij hier terecht?" :) Bijen kunnen een hommel helemaal kaal plukken als hij de kast binnenkomt.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door tomer » wo 08 jun 2016, 13:53

Bij mij zitten er regelmatig hommels in de bijenkast. De kast staat dan ook midden in een bloemenweide en het ziet hier zwart van de hommels. Ik heb ook enkele hommelkasten in de buurt staan...Tijdens controles zie ik ze de hommels naar buiten sleuren via de bovenkant. Een hommel heeft geen kans in een bijenvolk, daar hoef je geen roverij van te vrezen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door Tieme » wo 08 jun 2016, 13:58

Hier in Olst heb ik het dit weekeinde ook gemerkt. even een raam opzij gezet waarop het daar al snel heel druk werd.
Raam weggehaald en toen was het weer snel rustig.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door bee-tree » wo 08 jun 2016, 15:46

Zeker vandaag met z'n 14 graden en geen zon, moeten koolzaad-imkers
die nog bij het uitgebloeide koolzaad staan ,omringd door aardappelplanten, suikerbieten-
en graanplanten die geen nectar geven, de raten met honing stuk voor stuk vliegensvlug in een
gesloten container opbergen, wanneer ze daar nog mee bezig zijn.
Ook bij het maken van vegers, vliegers, doppen breken, enz. is het oppassen geblazen.
Dek met grote lappen plastic folie, waar de geur niet door heen kan, de kastdelen af
die je opzij moet zetten.
Dankzij het tot nu toe fraaie zonnige droge zomerweer op 53 BG,7 OL, was er nog steeds
nevendracht en geen grote roofdrang. Over een week zal de lindebloei beginnen en
is de drachtarme periode voorbij, als tenminste het weer meewerkt. Zj. :b10:

P.S. Ik ga pas vanavond om 22 uur de vegers wat verwennen en liever nog later
en zoveel voer dat ze het in 7 uur op hebben.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen beginnen te roven

Bericht door tomer » wo 08 jun 2016, 18:39

bee-tree schreef:Ook bij het maken van vegers, vliegers, doppen breken, enz. is het oppassen geblazen.
Over een week zal de lindebloei beginnen en is de drachtarme periode voorbij, als tenminste het weer meewerkt.
Achteraf gezien had ik dan beter volgende week pas een vlieger/afleggers gemaakt...dan was het mss gelukt zonder roverij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten