broedloze veger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

broedloze veger

Bericht door Wout w » vr 03 jun 2016, 19:31

Beste mede imkers,

Vandaag was de 13e dag en dus tijd om koninginnen in te laten lopen. Heb net in het volk gekeken en ik kwam alleen twee uitgelopen doppen tegen. Verder geen doppen. Wat is hier gebeurd? Ik weet bijna zeker dat er niet gewermd is, want er waren nog minimaal twee broedbakken en een honingkamer vol met bijen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er net een koningin was uitgelopen en die liep in een andere bak. Ik haal de bakken vervolgens uit elkaar en de andere dop loopt uit omdat de koningin geen kwaker meer hoort.

Klopt deze theorie of hebben jullie andere ideeën?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 jun 2016, 20:14

Dit door jou voorgestelde kan. Bijen weten niet dat wij imkers hun zo nauwgezet monitoren.
Nog een optie het volk had geen zin om te zwermen. Dan hoor je ook geen tuter enof kwaker.
Het tuten en kwaken is communicatie tussen moeren. Ik ben er, (tuter) ben jij er ook (kwaker) tuter: dan kan ik weg.= een nazwerm :be2:
!Hans.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Freek » vr 03 jun 2016, 20:25

Dan knaagt die tuter de kwakers uit en steekt ze dood en heb je wel een jonge bevruchte moer in de kast maar geen nazwerm. Je laat dan geen moertjes meer uitlopen op dag 13 maar je hebt dan allemaal afgeknaagde open doppen en een kast (hoofdvolk) waar een jong onbevrucht moertje in rond kuiert.

Freek

Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: broedloze veger

Bericht door Wout w » za 04 jun 2016, 12:01

Bedankt voor alle reacties. Weer wat geleerd. Ik had echt niet verwacht dit aan te treffen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten