eerste kast gezet gisteren, en wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
wolfswest
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 16:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

eerste kast gezet gisteren, en wat nu?

Bericht door wolfswest » wo 08 jun 2016, 11:41

Hallo,

Al even meegelezen hier, paar tijdschriftartikelen en een boek gelezen en wat filmpjes op youtube bekeken maar nu kan het echt gaan beginnen. Ik heb me vorig jaar aangesloten bij de lokale imkerbond, enkele vergaderingen en uiteenzettingen bijgewoond en ondertussen via een collega lid is gisteren de eerste bevolkte kast toegekomen. Spannend! :be11:

Enkele maanden geleden heb ik van een kennis ex-imker in de buurt 4 dadant 10 raams kasten en klein materiaal kunnen overnemen voor een schappelijke prijs, leuk meegenomen. Deze heb ik deels klaargestoomd met nieuwe wasraten, bedraden, uitkuisen, uitbranden, etc. Ik heb gelezen dat je best begint met 2 kasten dus nog even prakiseren of ik snel een 2de kast in leven ga blazen. Het bijen halen etc is allemaal nog nieuw voor mij, om niet te zeggen dat eigenlijk alles nieuw en vreemd is.

Maar goed, sinds gisteren staan ze er dan, achteraan in de hof. Een zwerm die door de collega imker recent op mijn kast gezet is. Momenteel zitten ze dus enkel in een broedzolder zonder honingzolders erbovenop. Ik voeder ze momenteel bij op aanraden van hem.

Tja, waar begin ik? :D ik denk dat ik ze de komende week(en) even opvolg en bijvoeder en dan eens zien om er eventueel een honingzolder op te zetten? MAar de dadant broedkasten zijn best vrij groot tov andere producenten. Let op, versta me niet verkeerd; Honing is momenteel bijzaak. Ik wil me gewoon wat verdiepen in alle werkzaamheden en maken dat we dit volkje levend door de winter krijgen, daar ligt mijn prio.

Ondertussen probeer ik me leergierig op te stellen maar eigenlijk sta je er maar met je mond vol tanden naar te staren. :)

Zelf ben ik woonachtig te Stekene, vlakbij de Nederlandse grens, tegen Zeeuws-Vlaanderen.

Groeten,

Dem

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: eerste kast gezet gisteren, en wat nu?

Bericht door Fish » wo 08 jun 2016, 12:16

Ik zou per direct stoppen met voeren, als je dit nu al doet heb je kans dat ze er weer vandoor gaan. Is ook niet nodig, een zwerm zuigt zich vol honing voor ze de kast verlaten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: eerste kast gezet gisteren, en wat nu?

Bericht door tomer » wo 08 jun 2016, 13:25

Fish schreef:Ik zou per direct stoppen met voeren, als je dit nu al doet heb je kans dat ze er weer vandoor gaan. Is ook niet nodig, een zwerm zuigt zich vol honing voor ze de kast verlaten.
de zwerm is recent in de kast gezet, als dat langer dan 3 dagen geleden is, zou bijvoeren juist goed zijn. Minder dan 3 dagen geleden, dan inderdaad stoppen met voeren.
Eigenlijk hoef je dit jaar niet veel te doen...rustig laten groeien en bewonderen, zodat je met een groot volk de winter ingaat.
Indien de imker van wie je de zwerm gekregen hebt het volk geen oxaalzuurbehandeling heeft gegeven na het scheppen, is dat nu het ideale moment.
De kast opsplitsen kan je nu nog niet doen, want er is geen broed.
Hoe groot is het volk? Hebben ze 10 ramen gekregen of werk je met een vulblok en ga je regelmatig een raam bijgeven?
Het enige wat je zeker moet doen is de varroabestrijding in juli en eind augustus extra suikerwater geven als wintervoorraad.
succes!

wolfswest
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 16:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: eerste kast gezet gisteren, en wat nu?

Bericht door wolfswest » wo 08 jun 2016, 15:17

tomer schreef:
Fish schreef:Ik zou per direct stoppen met voeren, als je dit nu al doet heb je kans dat ze er weer vandoor gaan. Is ook niet nodig, een zwerm zuigt zich vol honing voor ze de kast verlaten.
de zwerm is recent in de kast gezet, als dat langer dan 3 dagen geleden is, zou bijvoeren juist goed zijn. Minder dan 3 dagen geleden, dan inderdaad stoppen met voeren.
Eigenlijk hoef je dit jaar niet veel te doen...rustig laten groeien en bewonderen, zodat je met een groot volk de winter ingaat.
Indien de imker van wie je de zwerm gekregen hebt het volk geen oxaalzuurbehandeling heeft gegeven na het scheppen, is dat nu het ideale moment.
De kast opsplitsen kan je nu nog niet doen, want er is geen broed.
Hoe groot is het volk? Hebben ze 10 ramen gekregen of werk je met een vulblok en ga je regelmatig een raam bijgeven?
Het enige wat je zeker moet doen is de varroabestrijding in juli en eind augustus extra suikerwater geven als wintervoorraad.
succes!
Ik zou het niet op een dag durven zeggen maar ze zitten er al een dag of 5-6 op. ik werk momenteel niet met vulblokken. Er hangen 8 grote ramen in en aan de buitenzijde 2 kleine. ik heb nog niet gepiept hoe de stand van zaken is. Het zou wel een grote deftige zwerm geweest zijn. Mijn gedacht was om ze eerst een paar dagen te laten bekomen van de rit en nieuwe omgeving vooraleer ik even kijk. Of overdrijf ik? ik wil natuurlijk er direct opvliegen en zoveel mogelijk ervaringen opdoen maar uiteindelijk moet ik rekening houden met hun leefwereld. Geduld, een schone deugd zekers?

Tomer, met splitsen bedoel je een extra verdiep erop zetten?

Oxaalzuurbehandeling zal ik navragen op de volgende vergadering, zoniet kan ik dat wel uitvoeren.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: eerste kast gezet gisteren, en wat nu?

Bericht door tomer » wo 08 jun 2016, 18:33

Ik dacht dat je er zo snel mogelijk een 2de volk van wou maken (dat bedoelde ik met splitsen), maar dat gaat nu nog niet, aangezien er geen broed is. Oxaalzuurbehandeling best nu, indien nog niet gebeurd. Binnen enkele dagen kan er al gesloten broed zijn.
Je kan eens kijken, en evt zien of de koningin aan de leg is, maar meer dan dat kan je nu niet doen...

wolfswest
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 16:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: eerste kast gezet gisteren, en wat nu?

Bericht door wolfswest » do 09 jun 2016, 09:13

tomer schreef:Ik dacht dat je er zo snel mogelijk een 2de volk van wou maken (dat bedoelde ik met splitsen), maar dat gaat nu nog niet, aangezien er geen broed is. Oxaalzuurbehandeling best nu, indien nog niet gebeurd. Binnen enkele dagen kan er al gesloten broed zijn.
Je kan eens kijken, en evt zien of de koningin aan de leg is, maar meer dan dat kan je nu niet doen...
Neen, splitsen wil ik zeker niet doen. Gisteren even gepiept en de buitenste ramen zijn nog maagdelijk nieuw dus ze hebben nog wel even tijd precies om te groeien. ik blijf ze nog even voederen, observeren en controleer binnen een dag of 8 nog eens...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 28 gasten