Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door AnnekeW » za 11 jun 2016, 16:13

Ook ik moet twee volken gaan verenigen. Eén van beide heeft geen koningin. De beide volken staan op ongeveer 5m afstand van elkaar, op verschillende hoogte. Ik wil de krantmethode gaan toepassen, maar ik vraag me nu af of dat geen probleem oplevert voor het volk mét koningin? Die zullen dus naar een nieuwe plek moeten vliegen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door A.A. Staals » za 11 jun 2016, 17:21

AnnekeW schreef: Eén van beide heeft geen koningin.
Hoe weet je dat? Loopt er geen jonge koningin rond die nog niet aan de leg is? Als je een raam larfjes in hangt weet je het na een paar dagen zeker.

ad staals

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door AnnekeW » za 11 jun 2016, 19:06

Toen deze zwerm gebracht werd, een goeie maand geleden, was het een flinke zwerm. Vanwege het slechte weer van de laatste weken heb ik ze met rust gelaten, ik zag wel dat er steeds minder activiteit was, vergeleken ook met de twee andere volken. Donderdag heb ik een moment gevonden om in de kast te kijken. Daar trof ik slechts drie broedramen aan met enkel darrenbroed. Er is wel wat stuifmeel en nectar, de koningin niet gezien.
Ik ben dus bang dat de koningin tijdens het transport over een flinke hobbelweg gesneuveld is en dat er nu een werkster aan de leg is? Of maak ik hier een denkfout?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door joselito » za 11 jun 2016, 19:29

AnnekeW schreef: Daar trof ik slechts drie broedramen aan met enkel darrenbroed. Er is wel wat stuifmeel en nectar, de koningin niet gezien.
Als je die verenigt met een ander volk is die koningin ook dood. Met leggende werksters is niets meer aan te vangen, bovendien zijn de bijen zo oud dat het toch geen zin meer heeft.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door A.A. Staals » za 11 jun 2016, 20:45

Anneke
Als er eierleggende werksters zijn liggen er meerdere eitjes in een cel. Als dit het geval is: Alle ramen afkloppen, dan bedelen die afgeklopte bijen wel in bij het goede volk.

ad staals

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door AnnekeW » za 11 jun 2016, 22:11

Ok... Veel dank voor jullie adviezen! Ik ga morgen nog eens goed kijken naar de eitjes. Als ik toch één enkel eitje in elke cel zie, zou de koningin er nog wel moeten zijn, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Waarschijnlijk ga ik dus jouw advies opvolgen, Ad.
Gelukkig is dit forum er. De imker die mij hier het imkeren leert, vertelde mij dat ik de volken moest samenvoegen. Ik ben blij dat ik zijn advies niet klakkeloos heb overgenomen maar het ook aan jullie heb voorgelegd!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door ErikS » zo 12 jun 2016, 11:22

Hallo anneke,

bijkomende tip, sla de bijen tegen het vallen van de avond af en op enige afstand, bv 500 meter. Dit jaar heb ik een kast met eierleggende werksters ruim een km ver weggebracht en daar afgeslagen. Het idee erachter is dat de eierleggende werksters al langere tijd niet buiten zijn geweest en zich moeilijker kunnen orienteren, daarnaast zouden ze een zwaarder achterlijf hebben dus niet de actieradius. Ik hoor verschillende geluiden, geef alleen door wat ikzelf heb genoteerd, geen eigen waarnemingen.

Doe je het bij de kast dan komende leggende werksters in de andere kasten en vallen de koningin aan. Fout heb ik vorig jaar gemaakt (mijn tuin is ca 15 meter diep.....) en 3 koninginnen verloren. zie ook https://buckfastimker.wordpress.com/han ... werksters/


mvg,

erik.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door A.A. Staals » zo 12 jun 2016, 13:05

ErikS schreef:Hallo anneke,

bijkomende tip, sla de bijen tegen het vallen van de avond af en op enige afstand, bv 500 meter. Dit jaar heb ik een kast met eierleggende werksters ruim een km ver weggebracht en daar afgeslagen. Het idee erachter is dat de eierleggende werksters al langere tijd niet buiten zijn geweest en zich moeilijker kunnen orienteren, daarnaast zouden ze een zwaarder achterlijf hebben dus niet de actieradius. Ik hoor verschillende geluiden, geef alleen door wat ikzelf heb genoteerd, geen eigen waarnemingen.

Doe je het bij de kast dan komende leggende werksters in de andere kasten en vallen de koningin aan. Fout heb ik vorig jaar gemaakt (mijn tuin is ca 15 meter diep.....) en 3 koninginnen verloren. zie ook https://buckfastimker.wordpress.com/han ... werksters/


mvg,

erik.
Het is helemaal niet nodig om op afstand af te slaan. Ik sla ze gewoon voor de kast af. Ze moeten wel bij vliegen op een volk met broed. Je kunt eventueel een klein volk op die plaats zetten.

ad staals

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door ErikS » zo 12 jun 2016, 13:55

@Ad, mijn ervaring is anders. Wil het graag daarbij laten. Met welles / nietes commentaren schiet de vraagsteller niet op. mvg Erik.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen: afstand- en hoogteverschil

Bericht door joselito » zo 12 jun 2016, 17:14

ErikS schreef: Doe je het bij de kast dan komende leggende werksters in de andere kasten en vallen de koningin aan. Fout heb ik vorig jaar gemaakt (mijn tuin is ca 15 meter diep.....) en 3 koninginnen verloren.
Inderdaad en de bijen zijn sowieso al meer dan één maand oud, dus wat ben je daar mee? Als ik zo iets aan de hand heb sluit ik de kast, een zwavelkaart eronder en het is opgelost.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten